Romcab Târgu Mureș, odată principal furnizor de conductori și cablaje pentru industria românească și important exportator pentru Europa, confruntat luna trecută cu numeroase probleme semnalate în premieră de Profit.ro, a intrat în insolvență, tribunalul admițând astfel solicitarea în acest sens a companiei.
Romcab Târgu Mureș s-a confruntat luna trecută cu numeroase probleme semnalate în premieră de Profit.ro
De la data desemnării administratorului special va înceta mandatul administratorilor statutari, care trebuie să predea imediat gestiunea.
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Lista creditorilor care vor să își recupereze din bani conține deja peste 40 de companii, printre care Unicredit Leasing Fleet Management, Unicredit Leasing Corporation, International Investment Bank, Roland Berger SRL, Charter Trans Air Agency, Banca Transilvania, Eximbank, Allianz Țiriac Asigurări, Banca Comercială Feroviară.
Neliniștea din piață a fost amplificată de faptul că acționari minoritari ai companiei nu au putut contacta conducerea companiei la jumătatea lunii trecute. Profit.ro a încercat atunci, de asemenea, să obțină informații de la societate, însă persoana de legătură pentru relația cu investitorii nu răspundea la numărul de mobil, iar la telefonul indicat de emitent pe portalul Bursei de Valori București nu răspundea decât agentul de pază de la „Poarta1”.
Singurul care a răspuns până acum demersurilor noastre jurnalistice a fost Sebastian Vlădescu, cel care a părăsit în ianuarie funcția de președinte al Consiliului de Administrație. El părea surprins de ratarea plăților. „Înseamnă că e o problemă de lichiditate”, ne-a răspuns. Pe de altă parte, afirmă că suma de mai puțin de 23 milioane lei nu ar trebui să reprezinte o problemă pentru o companie care are o cifră de afaceri de aproximativ un miliard de lei. El a mai declarat că nu știe nimic despre întârzieri ale salariilor, documentate de Profit.ro din mai multe surse: „Ca membru al board-ului nu am avut niciodată această informație.”
O companie foarte îndatorată
Compania sucombă sub povara datoriilor. Raportul între activele totale de 1,14 miliarde lei de la 30 septembrie și datoriile totale de 940,94 milioane lei (dintre care cea mai mare parte este reprezentată de datoriile către partenerii comerciali) indică un grad de îndatorare de 82,18%. „Nivelul de îndatorare a fost întotdeauna o preocupare, dar nu am avut probleme cu plata ratelor, a dobânzilor”, spune Vlădescu. El afirmă că erau chiar băncile creditoare cele care atrăgeau atenția că trebuie mărit capitalul social al companiei.
CITEȘTE ȘI Bursa te duce la lei. AdevărațiEvoluția financiară a companiei, conform termene.ro. Click pe imagini pentru a le mări
Istoricul companiei
Fabricația conductorilor electrici izolați a început în Târgu Mureș în 1950, în cadrul atelierelor industriei locale. După înregistrarea unei dezvoltări dinamice, această activitate a fost trecută în industria republicană prin înființarea Fabricii de Conductori Târgu Mureș (FCTM), în 1960, având sediul pe actualul amplasament al Romcab. Fabrica de conductori și cablaje a devenit, în scurt timp, principalul furnizor de conductori și cablaje pentru industria românească și un important exportator pentru piețele din Europa.
Pe propriul site, compania afirmă însă că "perioada de tranziție la economia de piață a condus la disfuncționalități în activitatea firmei, până la înregistrarea de dificultăți financiare, supradimensionare personal, reducere nivel comenzi''.
Astfel, în anii 1990 - 1999, lipsa unei planificări centralizate și adaptarea imperfectă a Electromureșului și apoi a Romcab la condițiile economiei de piață au dus la pierderea unor sectoare de activitate importante pentru Romcab.
În 1999, Paneuro Company a cumpărat de la fostul Fond al Proprietății de Stat (FPS) pachetul majoritar de acțiuni și a început un amplu proces de restructurare a fabricii, urmărind recâștigarea pozițiilor pe piața internă și cea externă.
CITEȘTE ȘI Desființarea ASF, o idee vehiculată și pe piața de capital, și în interiorul AutoritățiiÎn 2004, compania este forțată să preia plata unor datorii în numele altor firme din grupul Paneuro și a intrat astfel în reorganizare judiciară.
În 2007 a reușit să încheie importante contracte în industria auto, atât pe gama conductorilor auto, cât și pe gama cablajelor auto, volumul vânzărilor la export crescând la 40% din totalul cifrei de afaceri, ajunsă la la 21 milioane dolari.
În 2008, Romcab și-a păstrat evoluția ascendentă care a caracterizat-o în cei 3 ani anteriori, ajungând la o cifră de afaceri record, de 23 milioane dolari, și la un număr mediu de 302 angajați, dar criza financiară din 2009 și 2010 a redus drastic vânzările.
Până în aprilie 2010, Romcab a reușit să plătească toți creditorii și să iasă de sub incidența Legii insolvenței, după care a accesat fonduri europene.
În 2013, a primit ajutor de stat de 17 milioane euro nerambursabil pentru un proiect de eficientizare a consumului energetic, prin înlocuirea tuturor utilajelor vechi.
Ultimul obiectiv anunțat pe site-ul companiei este că Romcab se află în plin proces de dezvoltare având un mare potențial pentru a deveni un lider pe piața de cabluri din România și un jucător important pe piața cablurilor din Europa.