Competențele digitale definesc viitorul: cum va arăta piața muncii, conform unui studiu IDC

Competențele digitale definesc viitorul: cum va arăta piața muncii, conform unui studiu IDC
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 30 sep 2019

Revoluția digitală va fi adusă de oameni: una din două companii caută să angajeze persoane care să le faciliteze digitalizarea, care ar fi bine să aibă și aptitudini soft, de relaționare și comunicare. Viziunea asupra transformării digitale este una optimistă: peste jumătate dintre companii consideră că digitalizarea va avea un impact pozitiv în piață, prin perspectiva locurilor de muncă pe care le anticipează.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Constatarea a fost făcută de Centrul Pentru Studii de Dezvoltare și Cooperare Internațională (IDC), care a analizatrealitățile digitale din România printr-un studiu asupra CEE, realizat cu sprijinul  Microsoft. Studiul funcționează ca un barometru pentru nivelul competențelor digitale în raport cu forța de muncă și înregistrează așteptările și atitudinea companiilor în fața profilului de angajat astfel construit.

În mod surprinzător, companiile din România nu rămân în urmă la adoptarea de soluții și tehnologii IT moderne. Transformarea digitală (DX) se îndreaptă tot mai hotărât și către mediul de afaceri din țara noastră. 19,3% dintre companii au făcut deja progrese în implementarea unei strategii bazate pe DX, iar 69% anticipează o creștere a cererii de angajați cu experiență în sisteme și aplicații digitale. Acest lucru va duce probabil la creșterea cererii de persoane abilitate digital în viitorul apropiat, iar cei rămași în urmă vor simți o presiune din ce în ce mai mare de a ține pasul cu ponderea în creștere a celor care deja fac progrese în această direcție pe piața muncii.

Nici nu e de mirare că aptitudinile digitale sunt tot mai răspândite în companii. Abilitățile digitale formate prin uz personal devin o parte standard din instrumentarul profesional al angajatului român: un procent covârșitor de 78% din consumul total de social media se face în scopuri comerciale. Totuși, în continuare formarea academică, în școli specializate și prin cursuri de profil are cea mai mare credibilitate. Cel mai mare procent din studiul CEE arată că pentru 61,5% dintre companiile din România, angajarea absolvenților IT este cel mai eficient mod de a atrage know-how-ul digital necesar în companie. În același timp, 65% dintre companii consideră colaborarea cu mediul academic drept cea mai sigură modalitate de a recruta oameni cu abilități digitale și peste 62% (comparativ cu media CEE de 40%) dintre companii au încredere că aceste programe sunt benefice pentru eforturile lor de a angaja oameni calificați în acest sens.

Mai mult, peste jumătate dintre respondenți (51,4%) consideră că impactul general al DX asupra locurilor de muncă va fi unul pozitiv, iar consolidarea unei strategii bazate pe transformarea digitală va oferi noi oportunități de joburi în cadrul companiilor. Cu toate acestea, una dintre provocările cele mai mari pentru îndeplinirea acestei misiuni o reprezintă găsirea persoanelor cu abilități tehnologice, cât și sociale, corespunzătoare – lucru afirmat de 45,5% dintre companiile care au participat la studiu. Această provocare este urmată de problema păstrării angajaților calificați, dificultate care sugerează că organizațiile nu profită de toate capacitățile posibile ale procesului de resurse umane - de exemplu, de analize predictive care pot identifica personalul care intenționează să plece din companie. Departamentele cele mai afectate de lipsa angajaților care dețin competențe digitale sunt acelea specializate în operațiuni, vânzări și finanțe.

Trendul crescător în care se încadrează cererea de competențe digitale ne semnalează urgența de perfecționare a celor fără abilități pe această zonă. Formarea ar fi nu doar în interesul acestora, ci și în avantajul companiilor.

Care sunt domeniile unde ne-am putea îmbunătăți performanțele? Piața duce lipsă în special de anumite abilități, cum ar fi cele de realitate augmentată și virtuală, managementul rețelei, volume mari de date și mobilitate. Ținând cont de creșterea cererii de competențe digitale în România, dobândirea de aptitudini pe oricare dintre segmentele de mai sus e o provocare ce merită acceptată.

Rezultatele generale subliniază optimismul pe piața muncii din România și în ceea ce privește economia. Cei fără abilități digitale sunt într-o poziție semnificativ mai slabă față de cei care dețin cel puțin abilități digitale de bază. Diferența dintre intenția organizațiilor din România de ai angaja pe cei fără abilități digitale, comparativ cu cei care dețin abilități de bază, este printre cele mai ridicate din CEE. Peste două treimi dintre companii se așteaptă la o creștere a cererii de angajați cu abilități digitale de bază. Acest decalaj semnificativ arată importanța dobândirii deprinderilor digitale pentru acele persoane care nu le dețin în prezent.

viewscnt
Afla mai multe despre
idc
competente digitale
microsoft