Murat Büyükerk, CEO Arctic: Integrarea completă a sustenabilității în ADN-ul și strategiile Arctic, definitorie pentru companie

Murat Büyükerk, CEO Arctic: Integrarea completă a sustenabilității în ADN-ul și strategiile Arctic, definitorie pentru companie
Parteneri Profit.ro
Parteneri Profit.ro
scris 4 oct 2023

Sustenabilitatea reprezintă singura strategie posibilă de dezvoltare pentru afacerile viitorului, spune Murat Büyükerk, CEO Arctic, detaliind pașii pe care compania de electrocasnice i-a făcut în această direcție.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

1. Cum se aliniază obiectivele de business ale companiei Arctic cu cele de sustenabilitate?

Pentru Arctic sustenabilitatea este prioritate zero, aceasta aflându-se în centrul strategiei noastre de business. Suntem mândri să le putem oferi românilor soluții tehnologice avansate care susțin un stil de viață sustenabil, dar și să contribuim la susținerea economiei locale. România are un potențial uriaș în multe sectoare, inclusiv în smart manufacturing, și îmi dă o satisfacție deosebită că Arctic a contribuit semnificativ în această direcție. Înțelegând că este nevoie de o schimbare a paradigmei de producție către fabrici net-zero, am optat pentru construirea la Ulmi a primei fabrici Industry 4.0 din România și am sporit automatizarea fabricii din Găești. Integrarea completă a sustenabilității în ADN-ul companiei și la nivelul întregului lanț valoric este o realitate care definește Arctic, de la etapa preliminară, cea de cercetare, trecând prin producție și ajungând până la ultimul pas, eliminarea și reciclarea electrocasnicelor de pe piață la finalul ciclului de viață. Această abordare se reflectă nu doar în produsele inovatoare pe care le punem pe piață și în modul de producție, ci și la nivelul valorilor și proiectelor pe care le dezvoltăm - fie că este vorba de promovarea educației și a educației pentru sustenabilitate, implicarea în comunitate sau dezvoltarea de programe pentru angajați.

Am ajuns în punctul în care obiectivele de business nu mai pot fi gândite separat de responsabilitatea pe care mediul de afaceri o are față de planetă și societate. În același timp, consumatorii sunt tot mai interesați de pilonul sustenabilității și tot mai conștienți de impactul pe care îl au alegerile lor de consum. Viziunea pe care o împărtășim la nivelul companiei și al grupului din care facem parte, Arçelik, este una axată pe un mod de dezvoltare care răspunde nevoilor generației actuale, fără a compromite viitorul celor care vin după noi.

Inovația și ecodesignul sunt cruciale pentru industria de electrocasnice, având în vedere că faza de proiectare determină impactul asupra mediului al unui produs pe durata întregului său ciclu de viață. Grupul din care face parte Arctic, Arçelik, deține 30 centre de cercetare-dezvoltare și design în întreaga lume, acestea găzduind peste 2.300 de cercetători. Departamentele de R&D caută permanent soluții inovatoare, pentru a reduce impactul asupra mediului și consumul de resurse atât în faza de producție a electrocasnicelor, cât și în cea de utilizare. Reducerea consumului de plastic, creșterea durabilității și a gradului de reciclabilitate a produselor sunt direcții în care acționăm pentru a contribui la o economie circulară.

2. Cum se poziționează Arctic, ca brand, în ceea ce privește sustenabilitatea?

În acord cu abordarea holistică pe care o avem, pentru brandul Arctic ne-am asumat o nouă direcție de comunicare – una axată pe educația pentru sustenabilitate și pe încurajarea consumului responsabil. Construirea unui viitor sustenabil este în puterea fiecăruia dintre noi, iar Arctic și-a asumat această responsabilitate, contribuind inclusiv la schimbarea unor obiceiuri și comportamente. Prin cele două campanii majore ale brandului Arctic în 2022, „Forgotten – Redescoperă-ți garderoba cu tehnologia ExtraSteam” și „Mâncarea de la producătorii locali merită electrocasnicele încorporabile Arctic”, am deschis un dialog cu românii pe teme de dezvoltare durabilă. Mesajele noastre au fost foarte bine primite de către consumatori, astfel că Arctic a devenit un brand tot mai relevant în peisajul sustenabilității. Eforturile atât în materie de producție, cât și de comunicare sau marketing ne-au menținut pe primul loc în preferințele românilor în categoria electrocasnicelor de mari dimensiuni, după cum o arată studiul Euromonitor Consumer Appliances ediția 2023. De asemenea, ne-am menținut, pentru al patrulea an la rând, poziția de lider în clasamentul brandurilor autohtone, ocupând primul loc în Top „Cele mai puternice branduri românești", potrivit studiului realizat de compania de cercetare Unlock Market Research și BIZ în 2023.

Campania „Forgotten”, prima campanie de brand axată pe sustenabilitate care reflectă pe deplin viziunea Arctic, s-a bucurat atât de recunoaștere la nivel național, cât și internațional. Aceasta s-a aflat pe shortlist la Cannes Lions, la secțiunea Media, Excellence in Media - Use of Integrated Media în 2022, iar în 2023 a fost premiată la Effie Awards Romania 2023 cu Gold Effie la categoria Durables. La acestea se adaugă și un aur la Internetics.

3. Cum este abordată sustenabilitatea în interiorul companiei?

Angajații sunt esențiali în parcursul nostru în domeniul sustenabilității, iar pentru a ne atinge țintele de mediu avem nevoie de un personal informat și pregătit. În consecință, am dezvoltat sesiuni de instruire astfel încât întreg personalul, inclusiv stagiarii, subcontractorii și angajații temporari, să își aducă aportul.  

Sustenabilitatea, ca element definitoriu al culturii organizaționale Arctic, se reflectă la nivelul fiecărui departament, în comportamentul și deciziile pe care le luăm, dar și în strategia de implicare în comunitate. Dragostea profundă pentru România și angajamentul ferm față de sustenabilitate ne motivează în tot ceea ce facem. Mă simt onorat să fac parte dintr-o echipă de profesioniști dedicați, cu care împărtășesc nu numai viziunea despre performanță, ci și cea despre implicarea în comunitate.

Crearea unui mediu de lucru inspirațional, sigur și sănătos, care promovează diversitatea și incluziunea este esențială pentru Arctic. Susținem mișcarea pentru egalitatea de gen în tehnologie și inovare prin proiectele Women inTech sau Arctic Women Community. Totodată, suntem implicați în numeroase inițiative ce țin de educație, de la învățământul dual la cel postuniversitar. De asemenea, organizăm evenimente și proiecte interne care aduc sustenabilitatea în prim-plan, fără a neglija componenta de well-being. În octombrie 2022, la nivelul grupului Arçelik, am organizat un maraton global de plogging - alergare și colectare a deșeurilor - care s-a desfășurat non-stop timp de 24 de ore și la care au participat colegi din 30 de țări, inclusiv din România. Programul a inclus și un ideathon, pentru a-i încuraja pe toți cei din Arçelik să își împărtășească viziunea legată de sustenabilitate la locul de muncă.

4. A fost lansată recent Fundația Arctic. Care este misiunea acesteia și ce schimbări își propune să provoace?

Fundația Arctic s-a născut din dorința de a duce implicarea privind educația pentru sustenabilitate la un nou nivel. Misiunea acesteia este de a contribui activ la creșterea gradului de conștientizare cu privire la dezvoltare durabilă și de a facilita educația pe acest subiect. Potrivit unui studiu desfășurat împreună cu Ipsos, lider global în cercetarea de piață, 4 din 5 români sunt dispuși să facă mai multe în această direcție, principala barieră fiind lipsa accesului facil la informație, dar și lipsa resurselor personale – de timp sau financiare. Acesta este motivul pentru care ne-am asumat un parteneriat pe termen lung pentru a facilita schimbarea comportamentelor și percepțiilor. Primul pas a fost lansarea campaniei „Redefinește mândria românească, premiată în categoria Education Hero la BIZ Sustainability Awards 2023. Proiectul a vizat să atragă atenția asupra unor comportamente de consum problematice larg întâlnite, oferind în același timp alternative accesibile, care țin de modă sustenabilă, sprijinirea producătorilor locali, reducerea consumului de plastic și apă sau combaterea risipei alimentare. Suntem mândri că această campanie a avut un ecou care ne-a întrecut și cele mai optimiste așteptări.

viewscnt
Afla mai multe despre
murat büyükerk
arctic