Concurența din București împinge dezvoltatorii de spații comerciale spre alte orașe

Concurența din București împinge dezvoltatorii de spații comerciale spre alte orașe
Profit.ro
Profit.ro
scris 5 aug 2019

Concurența puternică dintre centrele comerciale existente în București încurajează dezvoltatorii de spații de retail să înceapă proiecte în orașele marii și medii din România, sau să-și extindă prezența în acele locații, cu toate că în Capitală încă există loc pentru noi proiecte comerciale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Stocul total de retail modern din România, care include atât parcuri de retail, cât și centre comerciale, a ajuns la aproximativ 3,7 milioane de metri pătrați în prima jumătate a anului 2019, iar până la sfârșitul anului urmează să fie livrați aproximativ 130.600 metri pătrați, se menționează în analiza "România MarketView H1", realizată de CBRE.

Cea mai mare parte a stocului de retail este răspândită la nivel național, Bucureștiul având o pondere de 31% din total. Centrele comerciale, cel mai des întâlnit format de retail din România, ocupă 61% din suprafața totală analizată, scrie Agerpres.

FOTO Campari vinde Villa les Cedres, proprietate istorică de pe Coasta de Azur, pentru 200 milioane de euro CITEȘTE ȘI FOTO Campari vinde Villa les Cedres, proprietate istorică de pe Coasta de Azur, pentru 200 milioane de euro

În prima jumătate a anului 2019, aproximativ 67.000 de metri pătrați de retail au fost adăugați la stocul total comercial, datorită celui mai ambițios proiect livrat în trimestrul al doilea, extinderea Iulius Town, dezvoltat în Timișoara, se menționează în analiză. Câteva extensii ale centrelor comerciale performante, aflate deja în plină funcționare, precum și un nou parc de retail de mici dimensiuni, livrat la Drobeta Turnu Severin, sunt în topul noilor livrări de pe piață, potrivit CBRE.

Liderul Departamentului Analiză și Tranzacții din CBRE România, Carmen Ravon, crede că există încă loc de extindere a dezvoltatorilor de retail în București.

"Dezvoltatorii se concentrează în continuare asupra orașelor secundare și terțiare, o tendință evidențiată încă de anul trecut, pe care am observat-o și în primul semestru din 2019, când extinderea Veranda Mall (circa 6.000 metri pătrați) a reprezentat singurul proiect livrat în Capitală. Concurența puternică dintre centrele comerciale existente în București încurajează dezvoltatorii de retail să își extindă investițiile în orașele regionale, prin dezvoltarea de proiecte de mici dimensiuni, însă cu potențial de extindere. Cu toate acestea, mai există loc pentru noi proiecte de retail în București", a afirmat reprezentanta CBRE România.

Chiriile prime (locație principală, suprafață închiriată de 100 metri pătrați) au rămas stabile, la nivelul de 80 euro/mp/lună în centrele comerciale, respectiv 55 euro/mp/lună în locații stradale și 8 - 15 euro/mp/lună în parcurile de retail. Pentru centrele comerciale stabilizate, CBRE estimează o creștere ușoară a chiriilor în funcție de dorința de extindere a retailerilor. Densitatea de retail a Bucureștiului (metri pătrați/1.000 de locuitori) a atins, la jumătatea anului 2019, nivelul de 548, în timp ce la nivel național a ajuns la 190. Marile orașe regionale, precum Cluj-Napoca, Iași, Timișoara și Constanța înregistrează următoarele valori: 488, 420, 603 și 582, în timp ce Oradea este orașul regional cu cea mai mare densitate de retail, respectiv 657 mp/1.000 de locuitori.

În a doua jumătate a anului 2019, livrările moderne de retail urmează să își dubleze valoarea comparativ cu prima jumătate a anului, aproximativ 130.600 metri pătrați fiind așteptați pe piață. Cea mai mare parte a spațiilor (97%) va fi localizată în afara Bucureștiului, urmând tendința investitorilor de a se concentra pe orașele regionale, notează CBRE. În plus, 37% din proiectele prevăzute sunt reprezentate de centre comerciale, iar restul sunt parcuri de retail, atât de dimensiuni mici, cât și mari.

TRANZACȚIE One United, cel mai mare dezvoltator de apartamente de lux din Capitală, a cumpărat terenul unei foste fabrici de cărămidă de la First Bank și face peste 1.000 de apartamente CITEȘTE ȘI TRANZACȚIE One United, cel mai mare dezvoltator de apartamente de lux din Capitală, a cumpărat terenul unei foste fabrici de cărămidă de la First Bank și face peste 1.000 de apartamente

Dezvoltatorii internaționali NEPI și Prime Kapital/MAS Real Estate, orientați pe segmentul de retail, domină piața marilor investiții, cu 73% din suprafața totală prevăzută pentru 2019. Proiectul Festival Centrum din Sibiu, cu cei 42.200 mp, dezvoltat de NEPI, este preconizat să fie livrat în al patrulea trimestru din 2019, în timp ce Prime Kapital / MAS Real Estate pregătește, de asemenea, deschiderea a două parcuri de retail, unul în Balotești și altul în Zalău. De asemenea, până la sfârșitul anului, se estimează că extensia Electroputere Parc din Craiova își va deschide porțile pentru locuitorii din sudul țării.

Având în vedere că stocul modern de retail urmează să ajungă la circa 3,8 milioane metri pătrați la sfârșitul anului 2019, experții CBRE estimează că nivelul chiriilor prime se va menține stabil, similar cu primul semestru. Ținând cont de proiectele de retail aflate în construcție și planificate, în anul 2020 sunt așteptați pentru livrare aproximativ 214.000 metri pătrați de spații moderne de retail. Două centre comerciale de mari dimensiuni sunt planificate pentru Brașov și Târgoviște, ambele aflate în construcție și urmând a fi inaugurate în prima parte a anului 2020. 

viewscnt
Afla mai multe despre
spații comerciale
bucuresti