EXCLUSIV SGR a ajuns în instanță: Cel mai mare producător român de băuturi cere suspendarea

EXCLUSIV SGR a ajuns în instanță: Cel mai mare producător român de băuturi cere suspendarea
Emil Popescu
Emil Popescu
scris 12 mar 2024

Romaqua Group, cel mai mare producător român de băuturi, cu peste 2.000 de angajați în 7 fabrici și având în portofoliu branduri precum Borsec, Stânceni, Giusto și Albacher, a cerut în instanță suspendarea sistemului de garanție – returnare (SGR) a ambalajelor. Compania susține că proiectul, lansat de Ministerul Mediului înainte să fie finalizată infrastructura de care are nevoie, prezintă o serie întreagă de disfuncționalități și nereguli, care aduc costuri suplimentare semnificative pentru tot lanțul din industrie, de la producător la distribuitor și magazin, și au început să se regăsească deja în prețurile produselor la raft.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

“România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație. Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar ca să venim la dialog, trebuie să ne cheme cineva, iar ei nici măcar nu răspund la mail. Nici dezbatere publică nu a fost”, spune pentru Profit.ro Radu Lăzăroiu, director general al Romaqua Group și președinte al Patronatului din industria apelor minerale APEMIN.

PepsiCo, cu două fabrici locale, își avertizează investitorii în legătură cu taxa pe zahăr din România. O altă problemă: consolidarea din retail pune presiune pe prețuri CITEȘTE ȘI PepsiCo, cu două fabrici locale, își avertizează investitorii în legătură cu taxa pe zahăr din România. O altă problemă: consolidarea din retail pune presiune pe prețuri

Romaqua susține că operatorul sistemului ar fi trebuit să fie, potrivit ghidului Comunității Europene, o organizație nonprofit, nu o societate pe acțiuni - ca RetuRO -, care urmărește obținerea de profit. Totodată, ar fi trebuit să fie o structură independentă, dar în acționariatul RetuRO se regăsesc toți marii concurenți Romaqua: “Cum mă poți tu pe mine obliga prin lege, HG, OU, să fac contract cu o firmă comercială care are acționari toți concurenții mei? Nu este vorba despre o firmă de stat care să aibă monopol, ci de o SA”.

Alte condiții care nu ar fi respectate se referă la autofinanțarea RetuRO și la infrastructură, în condițiile în care sistemul lansat la 30 noiembrie funcționează cu un singur centru regional de colectare din cele 17 proiectate.

Turcii revin și discută din nou să schimbe numele companiei Arctic Găești cu un alt brand CITEȘTE ȘI Turcii revin și discută din nou să schimbe numele companiei Arctic Găești cu un alt brand

Pentru că lipsesc aceste centre, ambalajele sunt transportate pe distanțe de sute de kilometri, de exemplu de la un mic magazin din sudul României la singurul centru deschis, cel din Bonțida, județul Cluj, iar potrivit legislației PET-urile trebuie returnate întregi și nu sunt compactate imediat ce au fost colectate, astfel că ocupă un spațiu mare și parcurg distanțe apreciabile, ceea ce implică valori ridicate ale costurilor de transport.

Mai departe, aceste costuri mari, calculate oricum netransparent, se vor regăsi într-o creștere a taxei de administrare impusă de RetuRO comercianților și producătorilor, care trebuie să suporte și alte cheltuieli legate de SGR, precum cele cu aparatele de colectare (RVM), cu refacerea etichetelor sau cu plata garanțiilor până la eventuala rambursare din partea RetuRO, potrivit sursei citate.

FOTO Restaurantul “Templul Soarelui” din București, închis temporar. Șeful ANPC, agresiv: Cum se spune în chineză «jeg»? CITEȘTE ȘI FOTO Restaurantul “Templul Soarelui” din București, închis temporar. Șeful ANPC, agresiv: Cum se spune în chineză «jeg»?

Contactați de Profit.ro, reprezentanții RetuRO nu au dorit să-și comunice poziția referitoare la declarațiile directorului general al Romaqua.

UPDATE 13 martie, ora 12.50 Reprezentanții RetuRO au transmis un comunicat care poate fi văzut mai jos.

 “Pentru ianuarie, noi am plătit 9 milioane de lei garanții. Am achitat 1,7 milioane de lei taxa de administrare la RetuRO și, deoarece RetuRO se ocupă doar de sticle, dopuri și etichete, pentru restul materialelor (folie strech, ambalajul paletului, ambalajul baxului, mânere, cartoane, separatoare etc) am plătit încă 1,3 milioane la OIREP-uri), astfel încât cheltuielile noastre – fără garanții - sunt de 4 ori mai mari decât aveam înainte, când lucram doar cu OIREP-urile”, mai spune directorul Lăzăroiu cu referire la organizațiile care preiau pentru companii obligațiile de mediu ale acestora privind deșeurile.

Kingfisher închide încă un magazin Brico Depot în România CITEȘTE ȘI Kingfisher închide încă un magazin Brico Depot în România

Schimbarea etichetelor, care trebuie să poarte sigla sistemului SGR, a necesitat, la rândul ei, costuri de 200.000 de euro.

Romaqua susține că, așa cum a fost gândit SGR, cele mai afectate vor fi magazinele mici din mediul rural, care vor plăti din banii lor garanțiile și vor fi rambursate doar parțial, pentru că nu toate sticlele vor fi acceptate la verificarea din centrul regional.

Vor fi, astfel, magazine care se vor închide, fiind decapitalizate, vor renunța să mai vândă băuturi sau vor cere facilități la plată distribuitorilor, astfel că problemele se vor propaga pe tot lanțul comercial până la producător.

FOTO - ANPC în control la magazine chinezești CITEȘTE ȘI FOTO - ANPC în control la magazine chinezești

Romaqua ridică și problema stocurilor – a îmbuteliat anterior lansării SGR apă plată al cărei termen de garanție este de 2 ani sau apă minerală cu termen de valabilitate de un an și jumătate, dar nu va putea pune pe piață aceste produse după 30 iunie 2024 și va fi nevoită să renunțe la ele, într-un fel sau altul, dacă nu va reuși să le vândă până atunci.

Cantitățile comunicate de RetuRO pentru ianuarie (7 milioane de sticle colectate) și februarie (18-20 milioane) sunt infime, pentru că doar apa, sucul și berea din România cumulează 4,3 miliarde de litri, iar toată piața este undeva la 7 miliarde de ambalaje, atenționează compania, al doilea mare îmbuteliator din România, după Coca Cola.

În aceste condiții, Romaqua se așteaptă la ratarea țintelor anuale de colectare, la creșterea taxei de administrare, care ar urma să includă penalitățile pentru neîndeplinirea obiectivelor, cu valori mari, și chiar la o procedură de infringement împotriva României, în viitor.

CONFIRMARE Startup maghiar cu una dintre cele mai mari aplicații din Europa Centrală și de Est intră în România. „Venim într-o țară recunoscută pentru mâncarea delicioasă și ospitalitate.” CITEȘTE ȘI CONFIRMARE Startup maghiar cu una dintre cele mai mari aplicații din Europa Centrală și de Est intră în România. „Venim într-o țară recunoscută pentru mâncarea delicioasă și ospitalitate.”

Romaqua a început astfel mai multe procese, două vizând suspendarea SGR până la crearea infrastructurii.

“La unul dintre ele instanța ne-a refuzat ordonanța președințială pentru că nu puteam arăta atunci că avem o pagubă. Dar acum avem această pagubă, așa că vom relua procesul: știm cât am plătit administrare și gunoaie în ianuarie anul trecut, știm cât am plătit în 2024. În total acum sunt 4 procese, dar urmează încă unul: Ministerul spune în rapoarte oficiale că la PET au recuperat în ianuarie 1,53%, față de ținta de 65%. Vreau înapoi banii de garanție și administrare pentru tot ce nu s-a făcut. Pentru că este înavuțire fără justă cauză, câștigăm 100%: am plătit o prestație neefectuată”, spune Lăzăroiu.

El susține că Romaqua nu a intrat în acționariatul RetuRO pentru că firma nu ar respecta condițiile de independență și nonprofit.

FOTO Lagardère Travel Retail deschide primele sale magazine Duty Paid în România CITEȘTE ȘI FOTO Lagardère Travel Retail deschide primele sale magazine Duty Paid în România

“Eu cred că acest sistem a fost pornit doar ca domnul Fechet (Mircea Fechet, ministrul Mediului, n.r.) să aibă în noiembrie un pic de notorietate, pentru că acesta a fost singurul rezultat. Nu știu ce s-a schimbat din septembrie până în noiembrie. În septembrie, RetuRO a făcut o solicitare de amânare până în iunie și nu a fost de acord domnul Fechet. Altă explicație ar fi că cineva a vrut să demonstreze că România nu este capabilă să implementeze un astfel de sistem, iar atunci este și mai grav”, mai spune Lăzăroiu.

Printre mărcile Romaqua Group se regăsesc Borsec (ape minerale naturale) -  unul dintre cele mai vechi și cunoscute branduri românești, Stânceni (apă minerală naturală), Aquatique (apă minerală naturală oligominerală), Giusto (băuturi răcoritoare) și Albacher (bere).

Grupul are peste 2.000 de angajați, în 7 fabrici, și vânzări de peste 1 miliard de lei la nivelul anului trecut.

UPDATE 13 martie, ora 12.50 Reprezentanții RetuRO au transmis un comunicat care poate fi văzut mai jos.

"În lumina recentelor discuții apărute în spațiul public, dorim să clarificăm câteva aspecte esențiale referitoare la operațiunile și obiectivele RetuRO, subliniind angajamentul nostru către sustenabilitate și responsabilitate socială.

RetuRO este o organizație not-for-profit, administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, cel mai mare proiect de economie circulară din România, ce are ca scop principal recuperarea a aproximativ 7 miliarde de ambalaje primare nereutilizabile de băuturi de pe piață în fiecare an.

Discuțiile privind implementarea Sistemului de Garanție-Returnare au început la nivelul autorităților decizionale și al producătorilor de băuturi încă din 2018, luând naștere din dorința creșterii procentelor de ambalaje colectate și a ratei deșeurilor de ambalaje reciclate.
Este important de menționat că alte 14 state europene au implementat sisteme de garanție-returnare, iar studiile de caz arată că în țările în care a fost implementat, ratele de colectare au crescut până la 90%, într-un interval de 2, până la 3 ani. În momentul lansării Sistemului de Garanție-Returnare, România avea o rată de colectare separată a deșeurilor de doar 13%, situându-se pe unul dintre ultimele locuri în UE.

RetuRO are în prezent două centre de colectare funcționale în județele Cluj și Timiș, iar în următoarele 3 luni urmează să deschidă centre în județele Brașov, Ilfov, Dolj, Bacău și Prahova. Așa cum am anunțat încă de la momentul lansării Sistemului, acestea vor fi deschise treptat, pe măsură ce apar din ce în ce mai multe ambalaje SGR în piață.
Returo Sistem de Garanție – Returnare S.A, (RetuRO) în calitatea sa de administrator al Sistemului de Garanție-Returnare înființat în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1074/2021, a luat act de existența unor proceduri judiciare îndreptate împotriva prevederilor normative din H.G. nr. 1074/2021, în special din partea mai multor producători de vinuri vizați de această reglementare.

Procesele în cauză sunt împotriva Guvernului României și urmăresc suspendarea și anularea reglementării SGR, în contextul încercării producătorilor de vinuri de a nu mai fi supuși cerințelor din cadrul acestui sistem.

În calitatea sa de administrator al SGR, RetuRO a decis să intervină în acțiunile judiciare respective aflate pe rolul instanțelor de contencios administrativ, pentru susținerea valabilității acestor prevederi și funcționarea în condiții de legalitate și predictibilitate a SGR. De asemenea, RetuRO a întreprins anumite demersuri judiciare și în legătură cu un număr extrem de redus de producători, care au decis să conteste în justiție valabilitatea unora dintre clauzele contractului de prestări-servicii încheiat în baza H.G. nr. 1074/2021. Cu privire la această ultimă categorie de proceduri judiciare, RetuRO a obținut deja câștig de cauză în primă instanță într-un proces inițiat de un producător de ape minerale.

Important de precizat și că garanțiile pe care producătorii le plătesc pentru fiecare ambalaj pe care îl pun pe piață și care au aceeași valoare de 50 de bani, sunt imediat recuperate de aceștia în momentul în care produsele sunt facturate și livrate către distribuitori și comercianți, motiv pentru care nu există niciun argument pentru ca ele să fie încadrate ca “pierderi”.

RetuRO depune constant eforturi pentru asigurarea funcționării în condiții cât mai bune și dezvoltării la parametri optimi a SGR, fiind în contact continuu cu toți actorii economici și instituționali implicați, acționând în conformitate cu cadrul legal adoptat pentru înființarea și funcționarea SGR."

UPDATE 2 14 martie Reprezentanții Romaqua Group au transmis la rândul lor următoarea reacție, semnată de directorul general:

"Citind comunicatul Returo din Profit.ro din 13 martie nu poți decât să rămâi perplex, intrigat și profund dezamăgit.

Comunicatul nu clarifică nimic !

Ce constatăm ?

- Eșecul sistemului care din 2018 și până în prezent nu a fost în stare să creeze un cadru legislativ, logic și coerent și logistică și infrastructura necesară unui asemenea sistem național;

- Decapitalizarea frauduloasă a industriei care plătește bani grei pentru administrarea sistemului, deși sistemul știe că nu îi poate justifica întrucât nu are logistica necesară, neavând decât 2 centre de colectare națională din 17 declarate (și acestea insuficiente). Și dacă Returo știe că nu poate, de ce încasează banii, de ce nu returnează producătorilor banii pentru care nu a fost în stare să presteze serviciul pentru care a fost creată ? Doar este societate pe acțiuni (SIC!) non-profit !!!

- De asemenea, în această fază, crește nejustificat costul la consumatorul final.

- Rezultatul “triumfalist” rezidă și din numărul mare de societăți care încă (după 4 luni) nu au semnat contractul cu Returo.

- Pe 2 luni, sistemul se laudă cu circa 25-27 milioane de flacoane PET din cele aproximativ 7 miliarde anual. Mai este mult până departe !

- Momentan, numărul litigiilor este mic și în stare, încă, incipientă, dar nemulțumirea producătorilor sau consumatorilor crește zilnic.

- Garanțiile sunt recuperate de producători nu la facturare, ci la încasarea facturilor, deci este cale lungă și bătută.

- Deși sistemul se referă la obiective corecte naționale și europene, modul de construcție și punere în practică a sistemului nu face altceva decât să aducă profit Returo !

Bineînțeles, toți producătorii, inclusiv Romaqua, sunt angajați în sustenabilitate și responsabilitate socială, dar numai în interesul României și protejării mediului conform conceptului de “Green–Deal” !"

viewscnt
Afla mai multe despre
returo romaqua