GRAFICE Piața jucăriilor se extinde spectaculos în România și depășește 1,2 miliarde lei. Falimentul giganților a impactat business-ul global

GRAFICE Piața jucăriilor se extinde spectaculos în România și depășește 1,2 miliarde lei. Falimentul giganților a impactat business-ul global
Profit.ro
Profit.ro
scris 29 mai 2019

Stimulată de extinderea și diversificarea ofertelor și de creșterea puterii de cumpărare a românilor, piața de jocuri și jucării (producție și comerț) a atins anul trecut 1,2 miliarde lei, crescând cu peste o treime față de 2016, respectiv cu 344% față de 2013.

În 2017, piața locală de nișă a atins 950 milioane lei. Comerțul reprezintă principalul motor al evoluției sectorului, generând 78% din cifra de afaceri, în creștere de la  72% față de 2016, indică un studiu Keysfin.

Urmărește-ne și pe Google News
Tranzacție: Retailerul austriac XXXLutz, venit după 10 ani în România pentru a concura Ikea, cumpără magazinele din București ale rivalului Kika CITEȘTE ȘI Tranzacție: Retailerul austriac XXXLutz, venit după 10 ani în România pentru a concura Ikea, cumpără magazinele din București ale rivalului Kika
Evenimente
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum
15 octombrie - Eveniment Profit Health.forum
31 octombrie - Maratonul de Educație Financiară
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania

"De la replici de instrumente muzicale, la board games și drone, la jucării aspiraționale sau inspirate de industria de entertainment, industria și-a dezvoltat semnificativ ofertele, iar afacerile companiilor producătoare au evoluat cu un ritm de creștere excelent’’, afirmă analiștii.

GRAFICE Piața jucăriilor se extinde spectaculos în România și depășește 1,2 miliarde lei. Falimentul giganților a impactat business-ul global

Principalul actor din acest segment este JUMBO EC.R SRL, companie cu acționariat cipriot și-a consolidat poziția de lider de piață în 2017 cu o cifră de afaceri de 400 milioane de lei (54,2% din total), după un avans anual de aproape 50%. Jumbo s-a extins puternic în mare parte din țară, dovadă că formatul de magazine a fost  unul de succes.

"O soluție de business similar cu cea adoptată de hipermarketuri în care însă focusul se pune pe jocuri și jucării. Gama foarte variată de produse, ofertele promovate în funcție de sezonalitate și politica de pricing au atras un număr semnificativ de clienti către acest tip de format, dovadă rezultatele financiare spectaculoase’’, afirmă analiștii. Locul secund în topul comercianților de jocuri și jucării este ocupat de Noriel (INTERTOY ZONE SRL), companie cu acționariat luxemburgez, cu afaceri de 180 de milioane de lei, adică un sfert din total. Podiumul este completat de LYDIALAND COM SRL (33 de milioane de lei; 4,5% din total), BRICK DEPOT SRL - distribuitorul Lego pe piața locală (17,3 milioane de lei; 2,3%) și J&M SRL (16,4 milioane lei; 2,2%). Cele mai mari 5 companii generează aproape 90% din cifra de afaceri totală.

În ceea ce privește producția locală de jocuri și jucării, principalul actor din piață este MODELLEISENBAHN SRL, companie cu acționariat 100% germană cu sediul în Arad. Liderul pieței a raportat o cifră de afaceri de 21,6 milioane de lei  (10% din total) în 2017. Pe locul al doilea în topul producătorilor regăsim AIRQUEE SRL, companie cu acționariat majoritar britanic, cu afaceri de 20,3 milioane de lei, adică 9,5% din total. Podiumul este completat de D-TOYS SRL (19,2 de milioane de lei, 9% din total),  ROMEXA SA  - fostul lider din 2016 (15,6 milioane de lei; 7,4%) și FROM PRODUCT SRL (14,4 milioane lei, 6,8%). Cele mai mari 5 companii generează aproape 43% din cifra de afaceri totală.

Lidl retrage de la vânzare un produs considerat periculos CITEȘTE ȘI Lidl retrage de la vânzare un produs considerat periculos

Pe ansamblu, numărul companiilor din acest sector a scăzut 3% față de 2016, la 362, însă este cu 21% peste cel din 2013. Interesant este că 42% dintre firmele din acest sector activează în producție. "România stă foarte bine la capitolul creativitate, oferta de muncă în această industrie fiind una calitativă. Iar investitorii au înțeles și exploatat la maximum acest potențial, dovadă că numărul de angajați a crescut cu 18% față de 2016 și cu peste 91% față de 2013, la aproape 4.000 de angajați în 2017’’, afirmă analiștii.

Din cele 362 de companii luate în calcul în analiză, 165 au înregistrat profit în 2017, 144 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.

Rezultatul net al companiilor din piața de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut într-un ritm alert ajungând la un avans de 30% față de 2016, la aproape 100 de milioane de lei în 2017 pe fondul evoluției componentei de comerț care, în 2017, a reprezentat 95% din rezultatul net al pieței.

Acest lucru se reflectă și la nivelul ratelor de rentabilitate: ROE de 17,7% pentru comerț și de 9% la pentru producție în 2017. JUMBO EC.R SRL a generat peste 90% din profitul net al comercianților de jucării.

GRAFICE Piața jucăriilor se extinde spectaculos în România și depășește 1,2 miliarde lei. Falimentul giganților a impactat business-ul global


Din punct de vedere regional, la nivel agregat, București polarizează companiile din acest sector, cu o cifră de afaceri de 668 milioane de lei, reprezentând 70% din total). În top urmează Covasna (55,3 milioane lei; 5,8%) și Cluj (40,7 milioane de lei). Din punctul de vedere al producătorilor, Covasna este lider (55 milioane de lei; 26%) urmat de Arad (33 milioane de lei; 15,5%) și Bihor (25 milioane de lei; 12%).

Industria mondială a jocurilor și jucăriilor se află în plin proces de restructurare. Internetul, platformele online, inteligența artificială și realitatea virtuală au determinat schimbări semnificative în comportamentul de joacă, de la cei mici la cei mari.

"Copiii sunt mai atrași în prezent de jocurile digitale decât de jucăriile clasice, VR-ul tinde să ofere un mediu de gaming seducător. Sunt doar două dintre tendințele într-o piață în care inovația și tehnologia se impun tot mai pregnant’’, afirmă analiștii. Așa se explică, într-o oarecare măsură, și dispariția unor giganți, precum Toys R Us, companie care, anul trecut, a reprezentat al treilea faliment din retailul american. Falimentul a impactat întreaga piață, toți marii producători, de la Mattel la Lego, fiind afectați.

FOTO Unitatea militară unde a fost executat Ceaușescu, transformată în mall. Lucrările au început CITEȘTE ȘI FOTO Unitatea militară unde a fost executat Ceaușescu, transformată în mall. Lucrările au început

Dincolo de aceste cazuri care aduc aminte de falimentul altor mari giganți din alte domenii, precum Nokia și Blackberry, incapabili să se adapteze vremurilor, industria de jocuri și jucării a continuat să crească semnificativ.

Liderul modial după veniturile totale,  Lego a înregistrat un avans de 3,7% al cifrei de afaceri la 4,9 miliarde de euro și un avans al profitabilității de 3% la aproape 1,05 miliarde de euro în 2018. Mai puternic afectat a fost Hasbro (Transformers, Frozen, My Little Pony, Monopoly), care  a anunțat o scădere a cifrei de afaceri de 8%, la 4 miliarde de euro în 2018 și o înjumătățire a profitului la aproximativ 190 de milioane de euro. Pentru Mattel (Barbie, Fisher Price), locul 3 mondial, 2018 a însemnat coborârea sub pragul de 4 miliarde de euro a cifrei de afaceri însă pierderea s-a înjumătățit la 460 de milioane de dolari.

Potrivit estimărilor Technavio, la nivel european, piața de jucării este estimată să crească cu aproximativ 5% pe an, pe termen mediu, la peste 20 de miliarde de euro în 2020.

viewscnt
Afla mai multe despre
jucarii
keysfin
noriel
jumbo