Legea care obligă marile magazine să vândă 51% produse locale, amânată chiar înaintea votului final

Legea care obligă marile magazine să vândă 51% produse locale, amânată chiar înaintea votului final
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 10 mai 2016

Proiectul de lege care prin care marii comercianți vor fi obligați să asigure din producția locală, în oferta proprie, 51% carne, legume, fructe, produse lactate, de panificație, miere și ouă, a fost amânat, marți, chiar înainte de a fi votat de Camera Deputaților, în calitate de for decizional.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Proiectul fusese votat pe amendamente în urmă cu câteva săptămâni, iar, marți, deși fusese inclus pe lista de vot final, reprezentanții PSD au solicitat retrimiterea la comisia de specialitate pe motivul că nu au fost întocmite rapoarte de specialitate și pentru alte trei proiecte de legi care au modifică tot Legea 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare.

În ciuda faptului că atât reprezentanții comisiei de specialiatate, cât și alți parlamentari au subliniat că toate proiectele au fost discutate cu acest prilej și au fost incluse în inițiativa supusă votului, majoritatea deputaților a votat retrimiterea proiectului la comisia de specialiate.

Având în vedere că Parlamentul are program restrâns în perioada campaniei electorale, iar legea a fost retrimisă la comisie o lună, conform solicitării PSD, proiectul de lege va întârzia considerabil. El ar fi trebuit să intre în vigoare la 6 luni de la promulgare și publicare în Monitorul Oficial. 

Obligativitatea comercializării din producția locală a 51% din oferta de carne, legume și fructe fusese adoptată de Senat, după cum a relatat aici Profit.ro, dar deputații au amendat legea prin adăugarea, în primă instanță, a produselor lactate și de panificație, iar, în cele din urmă, au completat lista cu mierea de albine și ouă.

Dacă inițial proiectul prevedea că, pe perioada iernii, pentru legume și fructe, oferta poate fi redusă la 30% produse locale, deputații au eliminat, în raportul final al legii, acest prag. Astfel, în lunile de iarnă, decembrie-februarie, necesarul de legume și fructe, indiferent de procentul acestuia, poate fi completat din afara lanțului scurt.

De asemenea, de la aceste prevederi au fost exceptați comercianții cu o cifră de afaceri anuală netă sau active totale de până la 2 milioane euro, deputații considerând că aceștia intră în categoria întreprinderilor mici și mijlocii, iar astfel de obligații le-ar îngreuna activitatea.

Efectul legii dării în plată: Plafonul pentru Prima Casă va fi suplimentat cu 500 de mil lei CITEȘTE ȘI Efectul legii dării în plată: Plafonul pentru Prima Casă va fi suplimentat cu 500 de mil lei

Produsele care trebuie asigurate la comercializare în procentajul minim de 51% au fost definite ca provenind din lanțul scurt de aprovizionare, pentru ca astfel să se asigure marfă de pe piața locală.

Deputații stabiliseră că "lanțul scurt de aprovizionare implică un număr limitat de operatori economici angajați în activități de cooperare și dezvoltare economică la nivel local, regional și național, precum și relații strânse între producători, procesatori și comercianți".

La sugestia Consiliului Concureței și Ministerului Agriculturii, deputații au eliminat termenul "național".

Chiar și în aceste condiții, însă, proiectul de lege nu poate exclude ca din lanțul scurt de aprovizionare să facă parte produse care provin din alte state vecine ale Uniunii Europene, cu care un furnizor întreține activități de parteneriat economic.

Inspectorii Guvernului au declanșat un control inopinat la Metrorex, pentru a verifica mai multe contracte CITEȘTE ȘI Inspectorii Guvernului au declanșat un control inopinat la Metrorex, pentru a verifica mai multe contracte

Profit.ro a relatat în exclusivitate că proiectul de lege urma să prevadă că eticheta pentru carnea comercializată pe teritoriul României va trebui să cuprindă mențiuni privind țara sau țările de origine, naștere, creștere, sacrificare și tranșare a animalului, dar și procentajul de carne provenit din România.

Comercianții au reclamat, însă, că asemenea prevederi îngreunează etichetarea și presupun costuri suplimentare, care vor fi suportate de consumator, iar corectitudinea informațiilor de pe etichetă va fi greu de verificat de autorități.

Noile norme de etichetare nu vor putea intra în vigoare decât după 90 de zile de la primirea unui aviz din partea Comisiei Europene, care va trebui notificată în această privință.

VIDEO Opera lansează o soluție VPN gratuită pentru iPhone și iPad CITEȘTE ȘI VIDEO Opera lansează o soluție VPN gratuită pentru iPhone și iPad

Un amendament votat de deputați stabilește că marile magazine au obligația de a organiza evenimente de promovare și vânzare a produselor alimentare românești, iar frecvența acestor evenimente precum și orarul de funcționare vor fi stabilite prin hotărâre a consiliului local.

Deputații au stabilit, totodată, amenzi cuprinse între 100.000-150.000 lei pentru comercianții care nu asigură minimum 51% din produsele menționate din lanțul scurt de aprovizionare.

Proiectul a generat opoziția Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), care consideră că noile prevederi sunt neconcurențiale și discriminatorii.

Potrivit AMRCR, lanțul scurt de aprovizionare nu garantează sprijin pentru producătorii români și restrânge libertatea consumatorilor români de a alege.

viewscnt
Afla mai multe despre
comercianti
miere
oua
51%
supermarket
carne
legume
fructe
panificatie
lapte