Magazinele de retail din România vor avea în acest an cea mai mare creștere din Europa

Magazinele de retail din România vor avea în acest an cea mai mare creștere din Europa
scris 13 iun 2019

Cifra de afaceri a magazinelor de retail din cele 27 de țări ale UE (mai puțin Marea Britanie) va crește în acest an, în medie, cu 2%, România (cu un avans prognozat de 7%) și Lituania (aproape 6%) fiind pe primul loc în această tendință.

 

Anul trecut, fiecare locuitor al celor 27 de țări analizate a avut o putere medie de cumpărare de 16.878 euro. Aceasta echivalează cu o creștere nominală de 3% față de anul precedent. Cele zece națiuni (din Est) ale UE cu cea mai mare creștere a puterii de cumpărare pe cap de locuitor din acest an, au o putere de cumpărare mai mică decât cea medie.

Chiar dacă în creștere, puterea de cumpărare în România este printre cele mai mici din Europa. Situația este asemănătoare celei din Croația, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Bosnia - Herțegovina, Macedonia, Albania și Turcia.

Având însă în vedere creșterea continuă a comerțului online, un studiu GfK anticipează o creștere nominală a cifrei de afaceri de 2%, în medie, pentru țările analizate. Cele mai mari rate de creștere în rândul statelor UE sunt așteptate pentru România (7%) și Lituania (aproape 6%).

Prăbușirea prețurilor la energie care a început încă de la sfârșitul anului trecut este un indicator că rata inflației în UE va scădea. Alături de continuarea litigiilor comerciale cu SUA, slăbirea economiei europene la începutul anului 2019 domolește optimismul economiștilor. Ca urmare, este de așteptat în 2019 o rată a inflației mai mică de 1,6% pentru Uniunea Europeană. Pentru România, inflația prognozată pentru 2019 se situează la 3.3%, una dintre cele mai mari din Europa.

În timp ce ponderea spațiilor comerciale pe cap de locuitor pentru toate țările europene a crescut de asemenea în 2018, acest lucru s-a întâmplat la un nivel semnificativ mai scăzut față de anii precedenți. Creșterea la nivelul UE a acestei ponderi a fost contrabalansată de creșterea populației. Ținând cont de aceasta, ponderea spațiilor comerciale pe cap de locuitor rămâne la valoarea anului precedent, de 1.13 metru pătrat.

Printre primele trei țări clasate se numără Belgia (1.66 metru pătrat/ cap de locuitor) și Olanda (1.60 metru pătrat/ cap de locuitor), precum și Austria (1.62 metru pătrat/ cap de locuitor). În Europa de Est, Croația (1.16 metru pătrat per capita; +2.8%), Bulgaria (0.77 metru pătrat per capita; +1.7%) și Romania (0.73 metru pătrat per capita; +1.7%) au reușit să câștige cel mai mult teren, deși România și Bulgaria continuă să se situeze în partea de jos a clasamentului UE. 

La nivel european, nu s-a produs nicio schimbare în clasamentul primelor trei țări față de anul precedent în ceea ce privește productivitatea spațiilor de vânzare. Câștigătorul necontestat continuă să fie Luxemburg (aproximativ 7250 euro/metru pătrat), care a cunoscut chiar o ușoară creștere (1,4%) în 2018. Locurile al doilea și al treilea sunt ocupate de Norvegia (aproximativ 6430 euro/metru pătrat), respectiv Elveția (aproximativ 6220 euro/metru pătrat). 

Cifra de afaceri este semnificativ mai mică în rândul retailerilor din țărilor UE din est și sud-est. Cu spații între 2.680 euro /metru pătrat și 2.760 euro/metru pătrat, România, Polonia și Bulgaria au cele mai scăzute valori de profitabilitate din UE. Chiar și așa, aceste țări sunt printre cele care se laudă cu cele mai mari câștiguri și creșteri anuale de la 5,7% la 6,7%, ceea ce înseamnă că încet, dar sigur reduc decalajul față de celelalte țări.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
magazine retail
gfk
spatii comerciale
inflatie