Lyttle, fost CEO la Boohoo și manager executiv la Primark, a preluat conducerea diviziei în martie și afirmă că retailerul cu o istorie de 141 de ani a revenit pe o traiectorie solidă după atacul cibernetic din aprilie, care a paralizat temporar vânzările online și a provocat pierderi de circa 300 milioane lire sterline.
Potrivit acestuia, M&S și-a recâștigat reputația în ceea ce privește valoarea, calitatea și stilul, înregistrând o creștere de 9% a vânzărilor FH&B în ultimii trei ani și o cotă de piață de 10,5% în anul fiscal 2024/25, față de 9,1% în 2021/22, scrie News.ro.
”Trebuie să devenim un retailer complet omnicanal, de la modul în care producem bunurile până la felul în care ajung în depozite și apoi la clienți, fie online, fie în magazine”, a explicat Lyttle.
Parteneriate pe termen lung și investiții în automatizare
M&S își propune să consolideze relațiile cu furnizorii săi principali din China, Bangladesh, India, Pakistan, Vietnam, Cambodgia, Sri Lanka și Turcia, pentru a reduce riscurile din lanțul global de aprovizionare.
”Avem oportunități mari de a îmbunătăți eficiența achizițiilor, de a reduce complexitatea și de a crește marjele prin disciplină de cost”, a spus Lyttle.
Compania va investi 120 milioane lire sterline pe o perioadă de trei ani în automatizarea depozitelor, inclusiv în introducerea tehnologiilor robotice în centrul logistic de la Castle Donington, care vor permite procesarea mai rapidă a comenzilor și extinderea termenului-limită pentru livrările de a doua zi până aproape de miezul nopții.
În total, M&S alocă 600–650 milioane lire sterline pentru investiții de capital în 2025/26, dintre care până la 250 milioane vor fi destinate infrastructurii IT, modernizării magazinelor și flotei logistice.
Obiectiv: 50% din vânzări prin canalele online
Compania vizează creșterea ponderii online-ului în totalul vânzărilor de modă, produse de casă și frumusețe de la 34% în prezent la 50% pe termen mediu, urmărind totodată o marjă operațională online de două cifre.
Printre măsurile-cheie: extinderea opțiunilor de plată, relansarea programului de fidelitate Sparks, încurajarea clienților să folosească cele peste 1.000 de magazine pentru „click & collect” și retururi, precum și integrarea rețelelor de lockere pentru ridicarea coletelor.
Lecțiile atacului cibernetic
Deși atacul cibernetic din primăvară a forțat compania să revină temporar la procese manuale, Lyttle spune că incidentul nu a schimbat strategia pe termen lung, ci a adus „lecții importante despre reacție și viteză de adaptare”.
„Nu oferim detalii, pentru că nu vrem ca cei care ne-au afectat la început să înțeleagă cum am reacționat. Dar am învățat mult din acea experiență”, a spus el.
Cu 21 de milioane de clienți în segmentul vestimentar și o bază solidă de loialitate, Marks & Spencer mizează pe modernizarea lanțului de aprovizionare și digitalizarea completă a operațiunilor pentru a-și consolida poziția în comerțul online și a rivaliza cu lideri precum Next, care obține deja peste 59% din vânzări pe internet.













