Vânzările din retailul nealimentar s-au prăbușit în ultimele două luni. Patronat: Magazinele din mall-uri riscă închiderea sau falimentul pentru că nu mai pot suporta plata chiriilor

Vânzările din retailul nealimentar s-au prăbușit în ultimele două luni. Patronat: Magazinele din mall-uri riscă închiderea sau falimentul pentru că nu mai pot suporta plata chiriilor
scris 10 sep 2020

Situația magazinelor din retailul nealimentar continuă să fie una extrem de dificilă la aproape 3 luni de la redeschiderea centrelor comerciale de tip mall, anunță Organizația Patronală a Retailerilor din România, RoRetail.

După o ușoară revenire a vânzărilor în ultimele două săptămâni din luna iunie, retailul nealimentar a înregistrat în perioada iulie-august scăderi extrem de puternice. În lunile iulie și august procentele de scădere a volumului vânzărilor retailului nealimentar față de aceeași perioadă a anului trecut au fost de până la 75%, cu o medie a scăderilor între 35% și 45%. Scăderea de trafic din lunilie iulie-august a fost și ea de până la 60%, cu vârfuri chiar și de 75%, media situându-se în intervalul unor scăderi de 35%-50%, față de același interval din 2019.

Restaurantele în spații închise din New York City se vor redeschide pe 30 septembrie la 25% din capacitate CITEȘTE ȘI Restaurantele în spații închise din New York City se vor redeschide pe 30 septembrie la 25% din capacitate

Aceste scăderi puternice ale volumului vânzărilor nu au putut fi evitate chiar și în condițiile în care retailerii au aplicat tăieri semnificative ale marjei comerciale, chiar și cu până la 78%,  fiind înregistrate situații în care peste 20% din întreg volumul comercializat a avut marjă negativă.

Magazinele de retail nealimentar din mall-uri s-au redeschis la jumătatea lunii iunie, după trei luni, timp în care au fost închise prin decizie a autorităților. În perioada în care au fost închise, magazinele au avut zero încasări și deci zero venituri. Mai mult, cheltuielile făcute înainte de apariția situației de criză, pentru asigurarea stocurilor de marfă sezoniere, au făcut ca retailerii nealimentari să aibă resurse financiare disponibile extrem limitate pentru depășirea dificultăților curente.

Odată cu redeschiderea, ei nu au avut altă opțiune decât să își asume pierderea totală sau, în cel mai bun caz, parțială, a stocurilor deținute anterior. De asemenea, pentru reluarea activității au fost necesare noi investiții, în realizarea stocurilor de marfă specifice sezonului actual, acestea fiind ulterior puse în comercializare cu marje extrem de reduse. 

”Situația din retailul nealimentar a fost dramatică în perioada stării de urgență și de alertă, fiind extrem de dificilă și în prezent. După o perioadă de trei luni în care activitatea magazinelor a fost stopată de autorități, revenirea nu este cea pe care o speram. Volumele de vânzări, mult mai mici decât în anii anteriori, nu asigură resursele necesare pentru supraviețuirea magazinelor. O situație similară se înregistrează și în cadrul HoReCa din marile centre comerciale.  Este important ca deținătorii și administratorii acestora să susțină aducerea obligațiilor contractuale la noua realitate pe care o traversăm. Altfel ne îndreptăm spre faliment, ceea ce nu va fi în avantajul nimănui” a declarat Cosmin Savu Cristescu, secretar general, RoRetail.

Criza din ultimele luni a afectat puternic în special rețelele naționale, magazinele care fac parte din rețele internaționale beneficiind de stabilitatea mai ridicată oferită din prezența și pe alte piețe. Rețelele naționale depind însă exclusiv de evoluțiile de pe această piață.

Potrivit RoRetail, retailerii români își doresc și promovează stabilirea unei relații de parteneriat echitabil și stabil cu proprietarii și administratorii de centre comerciale de tip mall, parteneriat care să permită depășirea cu bine de către ambele părți a provocărilor ce încă persistă pentru industria de profil. Este un context de piață nou pentru ambele părți, dar de viteza cu care se reacționează va depinde succesul comun.

"Există centre comerciale care au înțeles să adopte o atitudine de business corectă, atât pentru retaileri, cât și pentru propria lor afacere pe termen lung. Spre exemplu, Băneasa Shopping Center, Coresi Brașov și Alba Mall sunt centre care au acordat reducere de 100% la plata chiriei pe întreaga perioadă în care magazinele au fost închise, iar ultimele două au implementat inclusiv sistemul unei chirii procentuale din volumul vânzărilor după redeschidere, cu reevaluări periodice. În prezent se derulează negocieri verbale de adaptare de termeni, nu în corelare însă cu evoluția vânzărilor, și au fost semnate extrem de putine acte adiționale pe relația comercială retaileri – proprietari/administratori de centre comerciale de tip mall. Aceștia din urmă au ales în același timp să execute multe scrisori de garanție, ceea ce riscă să conducă la închiderea pe termen lung a unor branduri importante sau chiar la intrarea lor în faliment", spune reprezentanții comercianților.

În cazul în care nu vor găsi deschidere și disponibilitate la proprietarii și administratorii de centre comerciale de tip mall pentru implementarea acestei relații de parteneriat echitabil, adaptată la condițiile speciale de piață din acest moment, membrii RoRetail sunt deciși să reia protestele.

RoRetail - Organizația Patronală a Retailerilor din România este o asociație înființată în anul 2014, care grupează peste 1.000 de magazine din România, din retailul nealimentar și din HoReCA din centrele comerciale, grupând deopotrivă branduri naționale și internaționale și însumând peste 12.000 de angajați.

viewscnt
Afla mai multe despre
retailul nealimentar
centre comerciale
mall