Poliția austriacă îi verifică pe pasagerii din Bulgaria și după aderarea la Air Schengen

Profit.ro
scris 3 apr 2024

La 1 aprilie, prima zi de lucru de când Bulgaria este în Schengen cu frontierele aeriene și maritime, un reporter al publicației bulgare 24CHASA a făcut un drum scurt până la Viena, pentru o cafea vieneză, dar s-a întors la Sofia în aceeași zi. În cele din urmă, a trebuit să verificăm la fața locului dacă au meritat cei 13 ani de așteptare pentru a zbura fără verificarea pașoapoartelor în zona de liberă circulație a Europei.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Faptul că exact Austria a fost cea care a oprit Bulgaria atât de mult timp, iar Viena a devenit cauza pentru care țara nu este membră cu drepturi depline a spațiului Schengen, a fost motivația care a stabilit destinația.

Amazon renunță la plata cu palma CITEȘTE ȘI Amazon renunță la plata cu palma

În mod clar, efectul „Schengen”, cel puțin pe Aeroportul Sofia, este unul benefic. Întregul parcurs pe Aeroportul Sofia, de la ghișeul de check-in pentru bagaje, la controlul de securitate, până la ieșirea pentru zborul de Viena, a durat șapte minute. Ghișeurile pentru controlul pașapoartelor mai sunt acolo, dar pasagerii trec efectiv pe lângă ele, iar prima coadă e cea de la urcarea în avion. Acolo se verifică, desigur, cardul de îmbarcare și actele personale, potrivit reportajului 24Chasa preluat de Rador Radio România.

Spre comparație, în era de „dinainte de Schengen”, la ultima noastră călătorie, pentru parcurgerea traseului de la ghișeul de check-in până la poata de îmbarcare pentru avion, nouă ne-au fost necesare circa 25 de minute, cu același număr de pasageri. Zborul nostru de după-amiază a decolat la ora 14:10, de la Sofia, și a aterizat la Viena la 14:50 ora locală. Acolo a urmat însă o surpriză. Austriecii păreau să nu fi înțeles pe deplin că noi suntem deja de 24 de ore în Schengen, fapt pentru care a urmat o verificare a pașapoatelor celor care au zburat din Bulgaria. Ghișeuri nu erau, dar doi polițiști s-au postat la intrarea pe coridorul prin care trebuia să ieșim. Și țineau în mână o hârtie pe care scria că este pentru pasagerii Schengen. Și exact sub această hârtie, polițiștii austrieci ne verificau actele. Destul de superficial, e adevărat, în comparație cu două-trei zile în urmă pentru state din afara Schengen, dar s-a format o coadă acolo. Verificarea a fost totuși una expeditivă – cinci-șase minute pentru toată lumea și Viena își deschidea porțile.

Adevărul este că Austria și-a păstrat dreptul de a face asemenea verificări ad-hoc de acte pentru cei sosiți din Bulgaria și România, ca parte din condițiile Vienei de a ridica pe deplin veto-ul. După sosirea noastră cu trenul expres, care face legătura directă dintre aeroport și centrul orașului, am ajuns la Stephansplatz, la catedrala „Sfântul Ștefan” din Viena.

Nu ne-am grăbit cu cafeaua. La ora 19:10, cu zborul de la Viena înapoi la Sofia, am fost pe pământ bulgăresc la ora 22:00 și din nou, fără verificarea pașapoartelor, nu a mai fost nicio pierdere de timp după coborârea din avion. Astfel am făcut doar opt ore de la un aeroportul la altul pentru a face o plimbare rapidă între două state membre cu drepturi depline ale spațiului Schengen pe calea aerului și maritim, dar nu și terestru. Credem că Schengen a meritat. Sperăm ca și polițiștii austrieci să înțeleagă că Bulgaria este stat membru.