Cel mai scump RCA din ultimii 25 de ani. Cât a ajuns să plătească șoferul de Logan pentru asigurare

Cel mai scump RCA din ultimii 25 de ani. Cât a ajuns să plătească șoferul de Logan pentru asigurare
Şerban Buşcu
Şerban Buşcu
scris 4 iul 2016

Un șofer de 34 de ani care conduce, în București, o Dacia Logan de 1,6 litri trebuie să plătească minimum 1.050 de lei pentru asigurarea oblgatorie, adică echivalentul a peste 230 de euro. Este cel mai mare nivel de primă perceput vreodată în România.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

30 iulie - Maraton Profit News TV: Inteligența Artificială în Economie. Parteneri: Garanti BBVA, Gomag.

Față de începutul acestui an, prețul a urcat cu aproape 40%, iar față de perioada similară a lui 2015, cel mai mic nivel de primă este aproape dublu, arată calculatoarele celor mai importanți brokeri din domeniu.

Niciodată în istoria recentă a asigurărilor, polița de răspundere civilă auto, principalul motor al pieței, nu a costat mai mult de 200 de euro. În fapt, nivelul mediu al ultimililor 10 ani nu depășește cu mult 100 de euro.

Creșterile de preț se datorează mai ales faptului că cei mai importanți jucători din domeniu se confruntă cu probleme financiare majore, provocate tocmai de politica de vânzări bazată exclusiv pe tarife reduse care s-au demonstrat a fi nesustenabile.

Astra Asigurări a intrat în administrare financiară și apoi în faliment din postura de cel mai mare jucător de pe piața asigurărilor, Euroins și City Insurance se află sub planuri de redresare care presupun explicit  creșterea tarifelor și reducerea dependeneței față de RCA, în timp ce Carpatica se află la un pas de ridicarea licenței după doi ani de redresare și aproape jumătate de an de rezoluție.

Scumpirile nu se vor opri aici

De altfel, cel mai mic preț de pe piață, cel puțin în cazul șoferului standard pentru care Profit.ro a calculat prețurile, îl oferă Carpatica Asig. Asigurătorul percepe un tarif de 1.050 de lei în timp ce City Insurance, cu a doua cotație, cere 1.140 de lei.

Cel mai sump vinde Groupama, unde tariful se apropie de 1.900 de lei pentru cazul nostru. Carpatica Asig are toate șansele să meargă spre faliment după ce singurul investitor care s-a arătat interesat să preia firma nu a reușit să convingă ASF că are banii necesari pentru a capitaliza Carpatica Asig cu cei 100 de milioane de euro promiși.

Aceasta înseamnă că, în viitor, după eventuala dispariție a Carpatica, prețurile minime vor merge și mai sus. În contextul în care din ce în ce mai mult firme dispar sau trec prin probleme majore, piața locală asigurărilor auto tinde să se îndreăte către un oligopol care nu poate duce decât la majorarea tarifelor.

Singurele firme care nu au avut până acum probleme sesizate de ASF și care sunt active pe piața RCA sunt Omniasig, Asirom, Allianz Țiriac și Uniqa. Din tarifele pe care le practică, Generali și Groupama, alte două firme stabile, arată că nu au intenția să fie foarte active pe acest segment.

Un comisar european cere măsuri împotriva statelor care nu și-au îndeplinit țintele bugetare CITEȘTE ȘI Un comisar european cere măsuri împotriva statelor care nu și-au îndeplinit țintele bugetare

Cea mai dinamică firmă în acest moment pe zona RCA este Asirom, membră a Vienna Insurance Group, alături de Omniasig. Informațiile Profit.ro arată că aceasta a înregistrat creșteri impresionante, de trei cifre, după primele șase luni și ar ocupa deja prima poziție în topul după primele brute subscrise. Asirom a avut pierderi de peste 50 de milioane de lei anul trecut.

Posibile probleme cu CEDAM

Creșterea de preț poate veni și din aplicarea incorectă a sistemului bonus/malus, după cum relevă și un studiu al Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), consultat de Profit.ro. Autoritatea nu a reușit să determine cu exactitate dacă vinovați pentru inducerea în eroarea a clienților sunt firmele de asigurare sau brokerii, care au acces la baza de date a asigurătorului. Potrivit legii, brokerul transmite asigurătorului cererea pentru emiterea unei polițe, iar compania are obligația de a verifica în baza de date CEDAM istoricul de daună al clientului.

Aplicat de la 1 ianuarie 2010, sistemul bonus/malus presupune ca acei șoferi care nu au daune la activ să beneficieze de o reducere a prețului pentru polița obligatorie de răspundere civilă auto (RCA). De asemenea, clienții care au înregistrat daune în ultimii ani vor plăti mai mult decât prețul de bază al asigurării.

Cu o pondere de aproape 47% în asigurări generale, subscrierile din polițe RCA au atins anul trecut 3,11 miliarde de lei, în creștere cu 16,6% față de 2014.

Societățile cu cea mai mare pondere în piața RCA sunt Euroins, Carpatica și Asirom care dețin 51,2%. La finele anului trecut, numărul polițelor RCA în vigoare era de 5,19 milioane. Sumele plătite de asigurători pentru daune morale și vătămări corporale au atins 470 milioane de lei în 2014, de la 350 milioane de lei în 2013 și 41 milioane de lei în 2008. Anul trecut, conform ASF, acest indicator a scăzut la 438,04 milioane de lei.

viewscnt
Afla mai multe despre
rca
pret rca
rca ieftin
asf
astra
faliment astra
carpatica asig