Efectul creșterilor de taxe: contracție severă a încrederii în economia românească GRAFICE

Economie   
Efectul creșterilor de taxe: contracție severă a încrederii în economia românească GRAFICE

Încrederea managerilor de firme și a populației în economia românească a scăzut pentru a patra luna consecutiv și s-a adâncit în teritoriul care semnalizează o potențială recesiune. Toate componentele s-au înrăutățit în iulie, dar cel mai mare impact este în rândul populației, pe fondul valului inflaționist iminent. Așteptările privind angajările sunt la cel mai redus nivel de după pandemie.

Indicele de încredere în economie (Economic Sentiment Indicator - ESI) a scăzut în iulie la 94,7 puncte, de la 96,8 puncte în luna precedentă și 99,1 puncte în mai. Este a patra lună consecutivă de contracție – în martie ESI era la 102,3 puncte.

Urmărește-ne și pe Google News
HARTĂ Adevărul crud despre pensiile din România: un român apucă să trăiască doar 8 ani din pensie. Italianul, 15 ani CITEȘTE ȘI HARTĂ Adevărul crud despre pensiile din România: un român apucă să trăiască doar 8 ani din pensie. Italianul, 15 ani

La nivelul UE, ESI a crescut cu 1 punct, la 95,3 puncte, revenind la nivelul din mai.

ESI este calculat de Comisia Europeană pe baza răspunsurilor managerilor din principalele sectoare ale economiei, precum și ale consumatorilor, și are un grad înalt de corelare cu evoluția produsului intern brut. O valoare de peste 100 de puncte indică, în general, că economia este în creștere, în timp ce una sub acest nivel arată o contracție.

Firme din România, astăzi: investiții amânate și decizii suspendate CITEȘTE ȘI Firme din România, astăzi: investiții amânate și decizii suspendate

Media ESI pe trimestrul al doilea pentru România arată deja un nivel de 98,8 puncte, ceea ce indică o potențială contracție. Faptul că trimestrul al treilea a început la un nivel foarte scăzut ridică semne de întrebare privind o potențială recesiune tehnică – scenariu care nu este exclus de economiști, care văd oricum o dinamică a PIB anemică și în acest an, sub 1%.

Consumatorii sunt deprimați

Încrederea consumatorilor a scăzut din nou în iulie, pentru a doua lună la rând (-6,3 puncte față de iunie și -15,6 puncte față de mai). S-au deteriorat atât evaluările privind situația trecută, cât și așteptările pentru perioada următoare. Intențiile de achiziții majore în următoarele 12 luni sunt la cel mai redus nivel de după martie 2023.

Soldul răspunsurilor care arată o deteriorară e situației financiare în următoarele 12 luni este la cel mai mare nivel de după criza din 2010, când au fost majorate taxele și reduse unele salarii în sectorul bugetar.

Vânzările de case din SUA se prăbușesc. Prețul - un record în ultimii 26 de ani CITEȘTE ȘI Vânzările de case din SUA se prăbușesc. Prețul - un record în ultimii 26 de ani

De asemenea, a crescut puternic soldul respondenților care se așteaptă la creșteri de prețuri în următorul an, la cel mai ridicat nivel din ultimii patru ani și jumătate. Motivul nu este greu de intuit.

„Încrederea consumatorilor a scăzut la cel mai scăzut nivel din ultimele 32 de luni, atât componentele trecute, cât și cele ale așteptărilor slăbind în această lună, după ce guvernul a anunțat pachetul de consolidare fiscală la începutul lunii iulie, care a inclus creșteri ale cotelor de TVA și ale accizelor începând cu 1 august, despre care se așteaptă să erodeze veniturile disponibile viitoare, odată cu expirarea plafoanelor prețurilor la energia electrică, care a avut loc în această lună”, arată Ciprian Dascălu, economist șef al Băncii Comerciale Române.

Un nivel atât de scăzut în rândul consumatorilor s-a văzut doar în prima fază a pandemiei și în perioada de explozie a inflației din 2021 și mai ales 2022, când un factor suplimentar de reducere a optimismului populației a venit din invadarea Ucrainei de către Rusia.

Industria manufacturieră arată o scădere de 0,4 puncte a indicatorului, revenind practic la nivelul din mai, pe fondul scăderii comenzilor și a așteptărilor privind producția.

Managerii din sectorul serviciilor au raportat o scădere a cererii, inclusiv a așteptărilor privind perioada următoare, astfel că indicatorul sectorial a scăzut cu 1 punct.

În sectorul retail, încrederea managerilor a scăzut cu 3,7 puncte, la cel mai redus nivel de la finele primului val al pandemiei COVID, pe fondul deprecierii atât a componentelor retrospective cât și a celor anticipative, remarcă economistul BCR. În cinci luni, indicele din retail s-a comprimat cu peste 15 puncte!

Decizii în coaliție - Guvernul s-a apucat de prima rectificare bugetară, iar pachetul 2 de măsuri va fi ajustat și adoptat în funcție de datele acesteia. Discuții între specialiști pe impozitarea companiilor CITEȘTE ȘI Decizii în coaliție - Guvernul s-a apucat de prima rectificare bugetară, iar pachetul 2 de măsuri va fi ajustat și adoptat în funcție de datele acesteia. Discuții între specialiști pe impozitarea companiilor

Sectorul construcțiilor a cunoscut cea mai mică scădere, de 0,3 puncte, pe fondul așteptărilor mai mici privind angajările, în timp ce comenzile au rămas nemodificate.

De altfel, indicele privind angajările (Expected Employment Indicator - EEI) a scăzut cu 3,7 puncte, la 100,1 puncte, cel mai redus nivel de după decembrie 2020. În mai era la 105,2 puncte.

Creșterile de prețuri sunt așteptate de toate sectoarele.

„Așteptările consumatorilor privind prețurile pentru următoarele douăsprezece luni au atins un nivel record de la începutul sondajului în mai 2001, după anunțarea creșterilor de taxe începând cu august 2025 și așteptarea unor prețuri mai mari la electricitate”, notează Dascălu.

viewscnt
Afla mai multe despre
esi
incredere economie
crestere pib
incredere consumatori
sondaj consumatori