Patronatele cer retragerea legii care le obligă să negocieze cu angajații transferul contribuțiilor: "se poate ajunge la blocarea unor sectoare sau chiar a economiei în ansamblu"

Patronatele cer retragerea legii care le obligă să negocieze cu angajații transferul contribuțiilor: "se poate ajunge la blocarea unor sectoare sau chiar a economiei în ansamblu"
Oana Osman
Oana Osman
scris 20 nov 2017

Confederația patronală Concordia, care reunește majoritatea multinaționalelor prezente în România și alte mari companii din domenii ca petrol, energie, gaz, software, industrie auto, servicii financiare, comerț, transporturi sau industrie hotelieră, cere Guvernului să retragă actul normativ care obligă intempestiv angajatorii să poarte negocieri colective cu angajații pentru stabilirea salariilor, în condițiile transferului contribuțiilor sociale.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

17 iunie - Eveniment Profit.ro - Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a. Parteneri: 123Credit, Cushman and Wakefield, Globalworth, imobiliare.ro, Meta Estate, Nordis
25 iunie - Medika TV - Maratonul Sănătății dentare. Parteneri: Maxilomed, Regina Maria Dental Clinics

În opinia companiilor membre, prin legea respectivă Guvernul încearcă să transfere incorect și forțat responsabilitatea pentru propriile decizii către angajatori și sindicate, în condițiile în care de la partenerii sociali a primit deja aviz negativ pentru modificările la Codul Fiscal.

Confederația Patronală Concordia își manifestă surprinderea și indignarea față de procesul legislativ total netransparent în adoptarea unei inițiative legislative cu impact major asupra relațiilor de muncă și care, în același timp, ridică semne serioase de întrebare cu privire la constituționalitatea acestuia, se arată într-un comunicat al confererației.

Patronatele sunt nemulțumite că actul normativ adoptat conține prevederi asupra cărora nu a existat nicio consultare cu partenerii sociali, patronate și sindicate deopotrivă. Aceste prevederi obligă în mod nerealist și intempestiv toți angajatorii din România să inițieze negocieri colective pe parcursul a doar 30 de zile calendaristice pentru transferul contribuțiilor sociale și de sănătate de la angajator la angajat, în ciuda faptului că efectele transferului acestor contribuții nu au fost clarificate.

„CP Concordia trage un semnal de alarmă pe această cale în legătură cu procedura de adoptare și implementare a OUG nr. 82/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative (inclusiv Legea nr. 62/2011 a dialogului social) și își exprimă totodată punctul de vedere privind impactul pe care acest act normativ îl poate avea asupra mediului de afaceri. Considerăm că prin măsurile menționate se are în vedere de fapt un transfer incorect și forțat de responsabilitate către angajatori și sindicate pentru deciziile asumate unilateral de Guvernul României prin OUG nr. 79/2017, care produc efecte negative, atât asupra angajatorilor, cât și asupra angajaților într-o perioadă în care nici unii, nici ceilalți, nu pot anticipa magnitudinea acestor decizii”, precizează Confederația.

Astfel, arată aceasta, actul normativ conține articolul VII asupra căruia nu a existat niciun fel de consultare prealabilă a partenerilor sociali. Acest articol nu a fost inclus în proiectul transmis către instituțiile avizatoare, cu atât mai puțin către Consiliul Economic si Social (CES). O astfel de abordare reprezintă o încălcare gravă a principiilor dialogului tripartit, consfințite de către Convențiile internaționale în materie (ratificate și de România), ceea ce nu poate decât să afecteze negativ calitatea dialogului social.

Creșterea consumului determină tot mai mulți români să deschidă afaceri în comerț. Unde merg cele mai multe investiții CITEȘTE ȘI Creșterea consumului determină tot mai mulți români să deschidă afaceri în comerț. Unde merg cele mai multe investiții

În al doilea rând, mai spun patronatele, proiectul transmis incomplet spre avizare către CES a primit aviz negativ. În plus, noua formă a proiectului nu este însoțită de avizul de oportunitate emis de Ministerul pentru Relația cu Parlamentul și nici de avizul Ministerului Justiției. Consiliul Legislativ a avizat proiectul OUG cu observații și propuneri, subliniind inclusiv nerespectarea prevederilor constituționale.

Totodată, arată Concordia, așa cum a sesizat și Consiliul Legislativ, textul de la art. VII este imprecis formulat, generând probleme de interpretare și aplicare, ceea ce conduce la încălcarea principiului privitor la calitatea și claritatea legii, exigență impusă în mod constant de Curtea Constituțională.

În condițiile unei lipse totale de transparență în adoptarea unor măsuri care nu sunt fundamentate pe un dialog social real și pe un studiu de impact (necesare conform prevederilor Legii nr. 24/2000 privind tehnica legislativă), membrii Concordia consideră că astfel de măsuri destabilizează suplimentar dialogul social și intensifică o situație de incertitudine și lipsă de predictibilitate în raporturile de muncă și în dezvoltarea mediului de afaceri.

EXCLUSIV Oficial FMI, Washington: Riscul supraîncălzirii economiei României a crescut. Stimulul fiscal ar trebui retras. Apare riscul inflației și acumulării dezechilibrelor externe CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Oficial FMI, Washington: Riscul supraîncălzirii economiei României a crescut. Stimulul fiscal ar trebui retras. Apare riscul inflației și acumulării dezechilibrelor externe

Patronatele semnalează și alte probleme pe care modificările legislative amintite le implică:
- modul impredictibil și netransparent de elaborare a politicilor publice;
-termenul absolut nerezonabil de implementare (o lună calendaristică), afectarea libertății de negociere a partenerilor de dialog social, garantată atât de catre Constituția României, cât și de Convențiile internaționale ale OIM la care România este parte, prin impunerea negocierii și a aspectelor asupra cărora părțile au obligația să negocieze;
- Ordonanța de urgență are un caracter incert până la aprobarea sa prin lege de către Parlamentul României iar aspectele negociate între partnerii de dialog social au un caracter definitiv;
- gradul mare de complexitate al subiectului de negociere și dimensiunea implicațiilor financiare și sociale care pot genera, în mod artificial, stări conflictuale între angajatori și angajați;
- modificările legislative sunt în contradicție flagrantă cu unul dintre obiectivele principale ale dialogului social, respectiv asigurarea climatului de stabilitate și pace socială. “Ne întrebăm cum oare ar putea partenerii de dialog social să aibă reprezentarea corectă și completă a drepturilor și obligațiilor în procesul de negociere?!”

În aceste condiții, Confederația Patronală Concordia atrage atenția că se creează premisele unor multiple conflicte colective de muncă, cu consecințe greu de anticipat, putându-se ajunge și la blocarea unor sectoare de activitate sau chiar a economiei în ansamblu. 

Ținând cont de multitudinea de probleme, evidențiate mai sus, determinate de punerea în aplicare a OUG nr. 82/2017, cât și de problemele de fond ce decurg din implementarea dispozițiilor OUG nr. 79/2017 referitoare la transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, Concordia solicită renunțarea la noul sistem impus unilateral prin cele două reglementări sau, cel puțin, prorogarea termenului de aplicare a acestora pentru a permite realizarea unui studiu de impact și desfășurarea unui proces real și efectiv de consultare.

C.P. „Concordia” este confederație patronală reprezentativă pentru mediul de afaceri, înființată în 2007. Reuninește cele mai puternice federații sectoriale din economia românească și cuprinde 7 din primele 10 companii după numărul de angajați și cifra de afaceri. Este singura confederație patronală românească afiliată la IOE (International Organization of Employers).

Din Concordia fac parte:
- Federația Patronală Petrol și Gaze (include 19 companii, cu un total de peste 24.000 salariați. Printre membri afiliați sunt OMV Petrom, Conpet, Siemens, Hunt Oil, Stimpex, Gazpeco)
- Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (cu membri precum CEZ, Enel, Electrica Furnizare, Engie, E.ON, F.I.S.E., WIEE Romania, Transelectrica, Distrigaz Rețele, Wirom). Companiile membre au investit în România, în ultimii 12 ani, circa 9,8 miliarde de euro și au în curs de realizare anul acesta investiții de circa 600 milioane de euro.
- Asociația Investitorilor privați (Companii dim domenii diferite cu un total de peste 50.000 de angajați. Printre acestea: Arctic, Azomureș, Citibank sucursala București, JTI, KPMG, Lafarge , Holcim, Artima, Can-Pack, Mazars, MOL Petroleum Prod Cluj, Nestle, PwC, Timken, Tuborg, Vodafone, Valvis Holding, Wrigley)
- Federația Patronală a Rețelelor de Comerț (mari comercianți cu un total de peste 74.000 de angajați. Printre aceștia: Artima, Auchan, BauMax, Bricostore, Billa, Dedeman, Hornbach, Kaufland, OBI, Praktiker, Real, Rewe, Selgros, Metro, Mega Image, Lidl, Kika)
- Federația Patronală din Industria Auto (companiile membre au un total de peste 29.000 de angajați. Printre acestea: Automobile Dacia, Renault Mecanique, Renault Technologie, Renault Commercial
- Federația Patronală a Transportatorilor din România (peste 13.000 de membri înregistrați de la înființarea din 1990 și până azi, operatori de transport intern și internațional, pentru marfă și persoane)
- Federația Patronală a Serviciilor Financiare, care cuprinde Consiliul Patronatelor Bancare din România (cu cinci băncui membre – BCR, Raiffeisen, UniCredit, ING și Bancpost – care împreună dețin peste o treime din totalul activelor bancare din țară și circa 30% din totalul lucrătorilor din sistemul bancar local)
- Asociația Patronală a Industriei de Software și Servicii (130 de membri companii cu capital românesc sau străin, mici sau multinaționale, cu sedii în toate marile centre IT din țară. Cifra de afaceri totală a acestora a atins 2,5 miliarde euro anul trecut, iar numărul de angajați este de circa 32.000).
- Federația Industriei Hoteliere din România (companii ce au 108 hoteluri cu 11.245 de camere).

viewscnt
Afla mai multe despre
patronat
contributii sociale
salarii
negociere colectiva
codul fiscal