Premierul desemnat Dacian Cioloș a transmis Parlamentului, marți dimineața, un program de guvernare modificat față de forma trimisă luni, în care nu se mai regăsesc revizuirea MTO și uniformizarea alegerilor și în care insistă, dar tot la modul general, asupra altor domenii, precum transporturile, turismul, legislația muncii.
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast
Se vorbește astfel despre impulsionarea investițiilor publice prin creșterea capacitații instituționale, inventarierea proiectelor de investiții publice, prioritizarea și monitorizarea lor, precum și asigurarea bugetării multianuale a proiectelor de investiții selectate; demararea proiectelor de investiții prin Planul European de Investiții – Planul Juncker, deblocarea și finanțarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructură de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), reabilitarea și dezvoltarea sistemelor de irigații, a infrastructurii de transport gaze, electricitate și realizarea interconectării cu rețelele europene, creșterea numărului de vizitatori străini în România.
"În ceea ce privește politicile și domeniile economice prioritare, obiectivul major al acestui Guvern este acela de consolidare a parametrilor macro-economici, a perspectivelor de dezvoltare durabilă a țării. În acest sens, Guvernul se va concentra pe identificarea și eliminarea vulnerabilităților în absorbția fondurilor europene. Guvernul va angaja contacte imediate cu toate serviciile Comisiei Europene responsabile de gestionarea diverselor instrumente financiare și va identifica soluții rapide de implementare și eliminare a blocajelor", se afirmă în document.
Investițiile în infrastructură vor fi tratate cu prioritate, fiind văzute ca elementul esențial în deblocarea potențialului de atractivitate investițională a României; stadiul proiectelor care sunt în curs pe toate tronsoanele pan-europene (rutiere și căi ferate) vor fi evaluate pentru a se grăbi derularea lor.
CITEȘTE AICI PROGRAMUL DE GUVERNARE
Alte noi măsuri enunțate sunt deblocarea și finanțarea prin fonduri structurale a marilor proiecte de infrastructură de transport (rutier, feroviar, naval, aerian), reabilitarea și dezvoltarea sistemelor de irigații, a infrastructurii de transport gaze, electricitate și realizarea interconectării cu rețelele europene, reactivarea Consiliului Național de Dezvoltare Regională, constituit conform Legii dezvoltării regionale 315/2004 care analizează și avizează proiectele mari de investiții propuse de la nivel regional - singura structură care reunește autoritățile centrale și locale – pentru a discuta proiectele de dezvoltare a țării, pptimizarea organizării administrative a Bucureștiului și a zonei metropolitane pentru rezolvarea problemelor stringente cu care se confruntă cetățenii, restructurarea sistemului de formare inițiala a cadrelor didactice prin programe universitare de master, începerea procesului de aducere a tuturor școlilor la standarde minimale de funcționare și garantare a siguranței (autorizații ISU, autorizații sanitare, prevenție prin pregătirea pentru situații de urgență), acces deschis la datele din învățământul superior privind finanțarea universităților; operaționalizarea Registrul Matricol Unic, pași concreți spre eliminarea "graniței telecom" cu Republica Moldova - Acord de roaming guvernamental.
La acestea se adaugă elaborarea planului de reformă instituțională pentru companiile din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor care derulează proiecte de infrastructură majoră în domeniul transporturilor, îmbunătățirea performanței economice a companiilor din subordinea/autoritatea Ministerului Transporturilor prin consolidarea sistemului de guvernanță corporativă implementat în prezent, demararea elaborării Codului de Transport al României care să reglementeze următoarele domenii de interes pentru politica de transport a României și anume: Politica de finanțare a infrastructurii de transport cu obligația asigurării unui procent din PIB pentru dezvoltarea infrastructurii de transport în conformitate cu obligațiile europene asumate precum și introducerea taxelor partajate si/sau încrucișate între sectoarele de transport ale României; Politica de tarifare și taxare a serviciilor publice din domeniul transporturilor; Politica de dezvoltare a infrastructurii de transport pentru domeniul rutier, feroviar, naval, aerian și intermodal.
Asigurarea atragerii si absorbției eficiente de fonduri structurale și/sau din împrumuturi publice contractate conform legii de la Instituțiile Financiare Internaționale pentru a dezvolta proiecte de infrastructură cuprinse în Master Planul General de Transport al României, inclusiv analiza oportunității inițierii măsurilor legale pentru activarea clauzei de reformă structurală în domeniul transporturilor pentru asigurarea de fonduri suplimentare cu încadrarea în țintele de deficit bugetar, este o altă măsură inclusă în program.