Curtea de Conturi a descoperit prejudicii de peste 206 milioane de lei la achiziții publice, în urma verificărilor de anul trecut

Politic   
Curtea de Conturi a descoperit prejudicii de peste 206 milioane de lei la achiziții publice, în urma verificărilor de anul trecut

Curtea de Conturi a constatat abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice la mai mult de jumătate dintre entitățile auditate în anul 2024 (58,12%), ponderea entităților cu abateri în acest sector fiind în creștere comparativ cu anii anteriori (43,63% în anul 2023 și 39,99% în anul 2022).

Potrivit Raportului privind constatările Curții de Conturi a României în domeniul achizițiilor publice în anul 2024, în cazul a 791 de entități publice, din totalul celor 1361  verificate, auditorii au constatat, cumulat, 2.325 de abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice[1], dintre care:

Urmărește-ne și pe Google News
Avertisment ANCOM: Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și pot genera costuri foarte mari CITEȘTE ȘI Avertisment ANCOM: Rețelele non-terestre nu sunt incluse în tarifele UE de roaming și pot genera costuri foarte mari
  • 605 în etapa de planificare/pregătire a procedurii de atribuire;
  • 375 în etapa de organizare și derulare a procedurii de atribuire;
  • 1345 în etapa de post-atribuire/execuție a contractului de achiziție.

O consecință a abaterilor menționate a fost producerea de prejudicii în valoare totală de 206.029,84 mii lei. Domeniul de activitate în care au fost constatate, anul trecut, cele mai multe abateri de la legalitate în domeniul achizițiilor publice este administrația publică locală (95,35% din totalul prejudiciilor).

Amazon închide serviciul de streaming Freevee CITEȘTE ȘI Amazon închide serviciul de streaming Freevee

Cele 2325 de abateri de la legalitate identificate în anul 2024 în domeniul achizițiilor publice reflectă o creștere față de anii 2018 (1.803 abateri), 2019 (2.073 abateri), 2021 (2.153 abateri), 2022 (1.981 abateri) și 2023 (1.255 abateri) și o scădere față de anii 2017 (3.157 abateri) și 2020 (2.445 abateri, din care o mare parte au fost constatate în cadrul misiunilor de audit desfășurate la cererea Parlamentului, privind utilizarea resurselor publice în perioada stării de urgență determinată de pandemie).

Din analiza cauzelor și împrejurărilor care au condus la apariția și înregistrarea abaterilor de la legalitate constatate în urma misiunilor de audit efectuate în anul 2024, față de cele identificate de echipele de audit în perioada 2017 – 2023, rezultă faptul că acestea se mențin și constau, în principal, în legislația complexă și voluminoasă, în continuă modificare și completare de peste 8 ani; lipsa de îndrumare metodologică; deficitul de personal și gradul de calificare în domeniul achizițiilor publice existent la nivelul instituțiilor/autorităților publice. Alte cauze rezidă în comunicarea defectuoasă între compartimentele interne implicate în procesul de achiziție publică, cât și între factorii decizionali și personalul de execuție; cunoașterea și aplicarea incorectă a legilor și a celorlalte reglementări aplicabile în domeniul achizițiilor publice; lipsa procedurilor interne referitoare la realizarea și monitorizarea achizițiilor derulate la nivelul instituției/autorității publice, precum și o monitorizare defectuoasă a derulării contractelor de achiziție publică.

Curtea de Conturi are rolul de a audita și evalua modul în care entitățile publice desfășoară procesele de achiziție, identificând riscurile asociate, neregulile și eventualele deficiențe din sistem. Prin rapoartele sale, Curtea oferă recomandări pentru îmbunătățirea procesului de achiziție publică, prevenirea fraudelor și reducerea vulnerabilităților administrative.

Google lansează AI-ul video Veo 3 CITEȘTE ȘI Google lansează AI-ul video Veo 3

În vederea îmbunătățirii funcționării sistemului de achiziții publice în scopul utilizării eficiente a fondurilor publice, Curtea de Conturi recomandă Comitetului interministerial pentru achiziții publice o analiză a cadrului legislativ, pentru identificarea și corectarea vulnerabilităților în modul de reglementare a procesului de achiziție publică. De asemenea, Curtea recomandă eliminarea din legislația națională a prevederilor care nu sunt obligatorii potrivit directivelor europene, în vederea corectării și prevenirii inconsecvențelor legislative.

Alte recomandări ale Curții:

  • Asumarea de către Secretariatul General al Guvernului a rolului de coordonator al domeniului achizițiilor publice;
  • Realizarea și punerea în funcțiune a unui sistem informatic integrat prin extinderea interconectărilor Sistemului Electronic de Achiziții Publice (SEAP), care să permită accesul ușor la informații și documente disponibile în bazele de date ale instituțiilor cu care Autoritatea pentru Digitalizarea României a încheiat protocol, referitoare la operatorii economici/autoritățile contractante/entitățile contractante înregistrate în SEAP;
  • Accesul liber și transparent la bazele de date existente la nivelul Ministerului Finanțelor, astfel încât persoanele interesate să fie informate cu privire la prețurile produselor/serviciilor/lucrărilor practicate de mediul de afaceri inclusiv în relația cu sectorul public;
  • Reconfigurarea controlului ex-ante efectuat de Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) prin acordarea de suport autorităților/entităților contractante care nu dispun de personal specializat în domeniul achizițiilor publice și/sau au nevoie de sprijin pentru realizarea procesului de achiziție, precum și întărirea rolului Agenției în domeniul îndrumării metodologice;
  • Întărirea controalelor/acțiunilor de verificare efectuate de către organe de control din cadrul ministerelor/unităților administrativ-teritoriale în domeniul achizițiilor publice;
  • Asigurarea accesului persoanelor interesate, cu respectarea regulilor GDPR, la toate datele referitoare la procesele de achiziție publică, prin intermediul unei platforme care să permită vizualizarea și analiza întregului proces de achiziție publică;
  • Creșterea rolului Oficiului Național pentru Achiziții Centralizate în ceea ce privește achizițiile de bunuri și servicii ce se achiziționează în sistem centralizat și înființarea de noi unități de achiziții centralizate specializate pe domenii de activitate pentru realizarea achizițiilor publice la nivel local.
EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Taxele discutate de România cu Bruxelles-ul: TVA 21% de la 1 august, cotă redusă doar de 11%, creșteri de accize, impozit suplimentar de 4% pe cifra de afaceri pentru bănci. De la anul, impozit pe dividende la 16% CITEȘTE ȘI EXCLUSIV ULTIMA ORĂ Taxele discutate de România cu Bruxelles-ul: TVA 21% de la 1 august, cotă redusă doar de 11%, creșteri de accize, impozit suplimentar de 4% pe cifra de afaceri pentru bănci. De la anul, impozit pe dividende la 16%

Curtea de Conturi își propune să contribuie la întărirea controlului ulterior (ex-post) în domeniul achizițiilor publice, la transparentizarea proceselor specifice acestui domeniu și să dezvolte proceduri de verificare moderne, cu ajutorul unei aplicații informatice bazată pe inteligența artificială.

Curtea consideră necesară atât o asanare a legislației în domeniul achizițiilor publice, dublată de intensificarea activității de îndrumare metodologică a ANAP, cât și de o asigurare a pregătirii continue a personalului de specialitate în acest domeniu și asigurarea transparenței proceselor de achiziție publică.

viewscnt
Afla mai multe despre
curtea de conturi
achiziții publice