Premierul Viorica Dăncilă va avea, luni, o întrevedere cu comisarul european pentru Politică Regională, Corina Crețu, alături de care va face o vizită în județul Bacău.
Întâlnirea are loc în contextul în care Corina Crețu a trimis Executivului o scrisoare în care se declară ”extrem de îngrijorată” cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România. Întrebată despre această scrisoare, Viorica Dăncilă spunea că documentul se referă la o evaluare a activității pe domeniul transporturilor pentru anul trecut și că va avea o discuție cu Corina Crețu, scrie News.ro.
Întrevederea premierului Dăncilă cu comisarul european Corina Crețu este programată la ora 16.00, la Bacău. De altfel, Dăncilă și Crețu vor vizita împreună, luni, mai multe obiective de investiții din Bacău, iar la ora 17.20 vor susține o conferință de presă comună.
24 septembrie - Eveniment News.ro – ROINVEST - Ediția a V-a. Parteneri: ACUE, ARB, CEC Bank, ROCA, TeraPlast
30 septembrie - Eveniment Profit.ro e-commerce – Provocările creșterii pe o piață cu concurență tot mai dură - Ediția a V-a. Parteneri: ARB, CEC Bank, ContentSpeed, eMag
7 octombrie - Eveniment Profit Energy.forum - Ediția a VIII-al Parteneri: ACUE, Electrica Furnizare, Raiffeisen Bank
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania. Parteneri: ARB, CEC Bank, Garanti BBVA, Raiffeisen Bank, Philip Morris Romania
Întâlnirea are loc în contextul în care Corina Crețu a trimis Executivului o scrisoare în care se declară ”extrem de îngrijorată” cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România.
Întrebată despre această scrisoare, premierul Viorica Dăncilă declara, miercuri, la Parlament, că documentul este o evaluare a activității pe domeniul transporturilor pentru anul trecut: "Acea scrisoare este o evaluare a activității pe domeniul transporturilor pentru anul trecut. Voi avea o întâlnire cu Corina Crețu pe 21 (mai - n.r.), la Bacău. Am vorbit deja cu ministrul Transporturilor pentru a vedea cum putem accelera procesul de absorbție a fondurilor".
Liderul PSD, Liviu Dragnea, a intervenit în declarația premierului, spunând că, "dincolo de zgura comunicațională venită din anumite părți, oamenii încep să simtă în mod real lucrurile bune". "Din ianuarie 2017 până acum se întâmplă și lucruri bune. Dincolo de zgura comunicațională venită din anumite părți, oamenii încep să simtă în mod real lucrurile bune. În ceea ce privește autostrăzile, OUG privind parteneriatul public-privat va fi în final publicată, ea a fost adoptată, dar și până la publicare mai sunt unii pe traseu care pun piedici, îi deranjează, va ieși și ordonanța despre achizițiile publice, este parte din acest program de simplificare și stimulare a investițiilor mari din România. De asemenea, este pregătit memorandumul pentru marile investiții din parteneriatul public-privat, care va fi adoptat în Guvern. Nemulțumiri sunt foarte mari, este un lucru asumt de noi de când am preluat guvernarea, pentru că am venit în 2017 fără proiecte mature pe masă și ele s-au elaborat. Supărarea mea era în general generată de faptul că nu simțeam o voință serioasă din partea anumitor oficiali de a depăși, ocoli aceste piedici care sunt inventate și puse mereu în calea acestor investiții", a declarat Dragnea.
Președintele Klaus Iohannis a afirmat joi, întrebat dacă România ar putea avea probleme în ceea ce ce privește negocierile privind bugetul Uniunii Europene din cauza slabei absorbții a fondurilor europene, că țara noastră are "nerealizări majore" la acest capitol, el acuzând că "doar se scriu scrisori și nu se rezolvă problema".
"În ultimele zile au apărut câteva discuții foarte serioase și foarte îngrijorătoare despre fondurile europene și în contextul în care ne pregătim pentru a negocia următorul exercițiu financiar este natural să începem cu o analiză a perioadei în care ne aflăm acum și aici lucrurile nu stau bine" a spus președintele Klaus Iohannis.
El a arătat că România are "nerealizări majore la capitolul fonduri europene": "Avem nerealizări majore la capitolul fonduri europene și voi face zilele următoare o declarație pe această temă fiindcă altfel se pare că doar se scriu scrisori și nu se rezolvă problema. Eu îmi doresc că România să atragă fonduri europene fiindcă acestea sunt necesare pentru dezvoltarea noastră".
PNL a prezentat, luni, o scrisoare a comisarului european Corina Crețu către Guvern în care aceasta se declară ”extrem de îngrijorată” cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România.
”Mă adresez dumneavoastră cu privire la situația actuală a investițiilor din domeniul transporturilor, ca parte a Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) pentru perioada 2014-2020. Având în vedere că ne apropiem de jumătatea actualei perioade de programare și că este momentul în care serviciile Comisiei încep pregătirile pentru următoarea perioadă de programare, sunt extrem de îngrijorată cu privire la planificarea și implementarea proiectelor de infrastructură de transport care sunt cofinanțate de Fondul de coeziune și de Fondul european de dezvoltare regională (FEDER) în România. Pentru perioada de programare 2014-2020, 5,1 miliarde EUR au fost rezervate pentru investițiile în domeniul transportului: 3,4 miliarde EUR alocate din Fondul de coeziune și 1,7 miliarde EUR alocate din FEDER. Cu aceste fonduri, România și-a propus să realizeze, printre altele, 140 km de linie de cale ferată modernizată și echipată cu sistemul european de gestionare a traficului feroviar (ERTMS), 375 km de drumuri expres și autostrăzi nou construite și îmbunătățirea navigației pe o distanță de 30 km din căile navigabile interioare (fluviul Dunărea) până la sfârșitul anului 2023. Toate aceste investiții sunt de o importanță strategică pentru a face legătura între România și vecinii săi europeni și pentru a îmbunătăți în continuare accesibilitatea tuturor regiunilor din România”, se arată în scrisoarea Corinei Crețu adresată miniștrilor Transporturilor și Fondurilor europene, dar și premierului Viorica Dăncilă.
Crețu precizează că, din bugetul disponibil de 5,1 miliarde euro pentru transport, proiectele fazate (proiecte care au început în perioada de programare 2007-2013, dar trebuie să fie finalizate în cadrul POIM 2014-2020) necesită 1,8 miliarde euro, respectiv 35% din această sumă.
”Cheltuielile de fonduri UE în domeniul transporturilor se bazează în mare măsură pe aceste proiecte fazate, deoarece acestea sunt în curs de implementare. Pentru a permite absorbția alocațiilor bugetare disponibile în anii următori, este nevoie ca proiecte noi să fie lansate urgent pe teren. În acest sens autoritățile române vor trebui să acorde o atenție deosebită exercițiilor bugetare pentru 2019 și anii ulteriori pentru a se evita dezangajarea de fonduri, întrucât proiectele aflate în a doua fază se vor apropia de finalizare iar noile proiecte riscă a fi încă în faza de demarare, fără să genereze cheltuielile necesare”, atrage atenția comisarul european.
România a selectat mai multe proiecte de mare anvergură, cu bugete de mai mult de 500 de milioane EUR cofinanțate din partea UE.
”Faptul că pregătirea proiectelor este foarte slabă și prin urmare, concentrată pe un număr limitat de investiții, înseamnă că întârzierile înregistrate în implementarea acestor câteva proiecte ar putea conduce la dezangajări imediate în anul respectiv, periclitând astfel nu numai axele prioritare pe transport din cadrul POIM - ținând cont de așteptările din sfera acestor proiecte și sumele aflate în joc — cât și politica de coeziune în România în general. Este esențială monitorizarea îndeaproape a implementării, în așa fel încât întârzierile și obstacolele să fie soluționate rapid, reducându-se astfel riscul de nefinalizare, ținând cont că eligibilitatea costurilor se încheie la 31 decembrie 2023. Prin urmare, este esențial ca Ministerul Transporturilor și Ministerul Fondurilor Europene să-și exercite rolul în fața principalilor beneficiari, agenția pentru drumuri CNAIR și, în special, compania de căi ferate CFR, cu scopul de a consilia, orienta și facilita, acolo unde este cazul”, se mai arată în scrisoare.
Corina Crețu subliniază că, în pofida asistenței tehnice furnizate deja în mod abundent, capacitatea administrativă a CNAIR și CFR în pregătirea și gestionarea proiectelor de licitație nu este încă suficientă și trebuie consolidată.
Ea le recomandă guvernanților să exploateze mai mult resursele disponibile în cadrul serviciilor de consultanță ale BEI prin instrumentele JASPERS și PASSA.
Comisarul european spune că, în ceea ce privește investițiile UE în sectorul feroviar, situația este similară.
Comisarul european precizează, în concluzie, că este important ca Ministerul Transporturilor să se implice mai mult în raport cu beneficiarii proiectelor.