Infractorii cibernetici și vânzătorii activi pe piețele negre vând pe "Darknet" cele trei vaccinuri majore împotriva COVID: Pfizer/BioNTech, AstraZeneca și Moderna, iar unii făceau publicitate inclusiv pentru vaccinuri „COVID 19" neomologate, anunță experții în securitate cibernetică de la Kaspersky. Prețurile pe doză variază de la 250 dolari până la 1.200 dolari.
1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
"La nivel global, în prezent se desfășoară una dintre cele mai mari și mai complexe campanii de vaccinare din istorie și nu este surprinzător faptul că infractorii cibernetici și vânzătorii activi pe piețele negre au fost dornici să profite de pe urma acestui proces. Cercetătorii Kaspersky au examinat 15 piețe diferite pe Darknet și au găsit reclame pentru trei vaccinuri majore împotriva COVID: Pfizer/BioNTech, AstraZeneca și Moderna. S-au găsit, printre altele, vânzători care făceau publicitate pentru vaccinuri COVID 19 neomologate", a informat compania.
Majoritatea anunțurilor din partea vânzătorilor provin din Franța, Germania, Marea Britanie și SUA, iar prețurile pe doză variază de la 250 dolari până la 1.200 dolari, cu un cost mediu de aproximativ 500 dolari. Comunicarea în ceea ce privește aceste anunțuri se face prin intermediul aplicațiilor de mesagerie criptate precum Wickr și Telegram, în timp ce plățile sunt solicitate sub formă de criptomonede, în principal Bitcoin, scrie News.ro.
"Majoritatea acestor vânzători de pe piețele negre au efectuat între 100-500 de tranzacții, indicând că au finalizat vânzări, dar rămâne în continuare neclar ceea ce anume cumpără utilizatorii Darknet. În urma informațiilor disponibile experților Kaspersky, este imposibil să se spună câte dintre dozele de vaccinuri promovate online sunt doze reale (multe unități medicale au doze rămase) și câte reclame sunt, de fapt, înșelătorii", precizează compania.
Chiar dacă primesc ceva anume prin poștă, cel mai probabil ceea ce primesc cumpărătorii nu poate fi o doză de vaccin eficientă și validă. Mai important, obținerea unor astfel de doze este ilegală.
„Puteți găsi aproape orice pe Darknet, deci nu este surprinzător că vânzătorii de acolo ar încerca să valorifice campania de vaccinare. În ultimul an, au existat o serie întreagă de escrocherii care exploatează subiectul COVID-19 și multe dintre ele au avut succes. În acest moment, oamenii nu numai că vând doze de vaccin, ci și certificate de vaccinare - documente care vă pot ajuta să călătoriți fără restricții. Este important ca utilizatorii să fie precauți cu privire la orice «afacere» legată de pandemie și, desigur, nu este niciodată o idee bună să cumpărați un vaccin de pe Darknet”, spune Dmitry Galov, expert în securitate la Kaspersky.
CITEȘTE ȘI Miracolul digitalizării: declarațiile online nu se mai depun la etajul 2Pentru a fi în siguranță împotriva escrocheriilor legate de pandemia COVID-19, experții Kaspersky recomandă să nu cumpărăm niciodată produse - sau doze de vaccin – de pe Darknet.
"Dacă vedeți o reclamă pentru ceva legat de COVID-19, uitați-vă cu atenție la adresele URL ale site-urilor pe care le vizitați. Dacă o singură literă pare deplasată sau dacă .com obișnuit a fost înlocuit cu .com.tk sau ceva de genul acesta, instinctul ar trebui să vă semnalize că este o încercare de phishing. Nu introduceți niciodată informații personale pe un astfel de site. Acordați atenție gramaticii și aspectului graphic atât pe site-urile pe care le vizitați, cât și în ceea ce privește e-mailurile pe care le primiți", spun ei.
CITEȘTE ȘI Cum pot antreprenorii să își salveze firmele chiar de la falimentKaspersky este o companie globală de securitate cibernetică fondată în 1997. Portofoliul companiei include protecție endpoint de top și mai multe soluții și servicii specializate de securitate, pentru a combate amenințările digitale tot mai complexe. Peste 400 de milioane de utilizatori individuali sunt protejați de tehnologiile Kaspersky, precum și 250.000 de companii client.