Alex Milcev, EY: 2018 va fi anul așezării fiscale

Alex Milcev, EY: 2018 va fi anul așezării fiscale
Profit.ro
Profit.ro
scris 18 ian 2018

Modificările aduse de Guvern modului în care este taxată munca în România reprezintă măsuri cu impact major pentru milioane de angajați din întreaga țară. Din păcate, legislația ce a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2018 nu oferă angajatorilor soluții pentru problemele ce au aparut deja în practică, cum ar fi în cazul transferului contribuțiilor sociale de la angajator la angajat.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

„Anul 2017 a fost unul dintre cei mai tulburi din punct de vedere al predictibilității cadrului fiscal, sporind, mai ales pe finalul său, incertitudinea mediului de afaceri privind taxarea muncii, plata TVA sau impozitarea microîntreprinderilor. Anul 2018 va fi cu siguranță anul așezării fiscale, în care vom încerca să punem ordine în multitudinea de măsuri mai mult sau mai puțin clare pe care companiile au fost nevoite să le adopte din 2017”, a declarat astăzi Alex Milcev, Partener, Liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică al EY România, în cadrul celei de a XII-a ediții a Conferinței anuale de fiscalitate EY. 

Modificări substanțiale sunt aduse nu doar veniturilor de natură salarială, ci și celor din activități independente. Deși acestea au trecut mai mult neobservate, cert este că, începând cu 1 ianuarie 2018, contribuțiile sociale plătite pentru veniturile din activități independente sunt disproporționat mai mici decât cele pentru veniturile de natură salarială. Această măsură poate favoriza o migrare discutabilă a forței de muncă de la contracte de angajare la forma de colaborare pe PFA.

ANALIZĂ Cine și în ce condiții are obligația să depună Declarația 600 CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cine și în ce condiții are obligația să depună Declarația 600

„Dat fiind că mediul privat nu s-a putut pregăti din timp pentru aceste modificări, eu sper că vom avea parte în perioada următoare de claritate și stabilitate fiscală, deoarece mediul privat va avea nevoie de o perioadă mai lungă de timp pentru implementarea acestor noi măsuri”, spune Corina Mîndoiu, Senior Manager în cadrul Diviziei de impozit pe venit și contribuții sociale a EY România.

Ce impact au noile modificări ale codului fiscal asupra business-urilor din România?

Reguli noi au fost stabilite pentru plata TVA, deductibilitatea anumitor cheltuieli, dar și pentru regimul fiscal al microîntreprinderilor. Astfel, toți plătitorii de impozit pe profit care își finanțează, nu doar consumul, ci mai ales investițiile prin credite va trebui să țină cont că s-au modificat substanțial regulile de deductibilitate pentru dobânzi. În încercarea de a adapta legislația locală la cea europeană, au fost introduse și prevederi care reglementează relația cu societățile străine controlate, pentru care vor fi necesare norme de implementare mai detaliate.

„Limita de venit pentru aplicarea regimului de microîntreprindere a fost crescută și, astfel, un număr mare de contribuabili pun acum în balanță simplificarea metodei de calcul a impozitului, pe de o parte, și pierderea automată a statutului de plătitor de impozit pe profit și a capacității de a utiliza pierderile fiscale acumulate, pe de alta. Pentru toate aceste noi reguli se vorbea în decembrie 2017 de necesitatea adaptării lor la condițiile pieței românești, dar această discuție a rămas deschisă”, subliniază Miruna Enache, Partener, Divizia de impozite directe a EY România.

„Plata defalcată a TVA, o metodă prin care România a ales să lupte împotriva fraudei în domeniul TVA, a avut o istorie tumultoasă, dar a ajuns în cele din urmă la un final. Deși nu sunt obligate să aplice acest sistem, persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA care fac achiziții de la persoane care aplică sistemul vor fi nevoite să facă plata defalcată. Astfel, în realitate, obligațiile companiilor au devenit mai complexe pentru că, pe lângă obligația de a verifica validitatea codului de TVA al furnizorilor sau dacă aceștia aplică TVA la încasare, companiile trebuie acum să verifice și dacă acești furnizori sunt în sistemul TVA Split. Pentru a răspunde acestor cerințe, EY a dezvoltat aplicația EY VAT check, care ajută companiile să verifice atât tranzacții curente, cât și precedente, simultan în toate bazele de date ANAF”, explică Ioana Iorgulescu, Partener Asociat Impozite indirecte, EY România.

Tendințele la nivel global în 2018 au impact și în România

Climatul fiscal internațional este, la rândul său, în continuă schimbare, iar modificările se concentrează pe creșterea transparenței fiscale, pe de o parte, și pe alocarea și taxarea profitului în jurisdicția în care este substanța economică, pe de altă parte. Mai mult, este momentul crucial în care fiscalitatea internațională se regândește după reguli noi, adaptate la noua realitate economică. În acest context, la nivel european se are în vedere o abordare unitară, la care România va trebui să adere, la fel ca și celelalte țări din Uniunea Europeană.

“Practica autorităților fiscale rămâne și în acest an arbitrară în ceea ce privește aplicarea normelor anti-abuz. Transpunerea în legislația internă a Normei Generale anti-abuz din Directiva 2016/1164 – pentru care termenul de implementare este 31.12.2018, rămâne fără o finalitate practică, în condițiile în care lipsește încă procedura privind modul în care ANAF poate ignora sau reconsidera tranzacțiile contribuabilului. În aceste condiții, contribuabilul trebuie să depună prea multe eforturi pentru a demonstra oricând și pentru orice tranzacție că scopul urmărit la efectuarea acesteia este unul economic” declară Alex Slujitoru, Senior Manager Litigii și Dispute Fiscale, EY România.

viewscnt
Afla mai multe despre
alex milcev
ey
fiscalitate