ANAF a ajuns la 97,9% depunere online pentru declarațiile fiscale. Ordonanța care obligă firmele, activitățile independente și profesiile liberale să aibă cont pe platforma online a ANAF ar urma să intre în vigoare cel târziu la începutul anului următor ar putea comunica exclusiv online cu ANAF de la finalul lui 2022

ANAF a ajuns la 97,9% depunere online pentru declarațiile fiscale. Ordonanța care obligă firmele, activitățile independente și profesiile liberale să aibă cont pe platforma online a ANAF ar urma să intre în vigoare cel târziu la începutul anului următor

ar putea comunica exclusiv online cu ANAF de la finalul lui 2022
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 23 iul 2021

ANAF a ajuns în 2020 la un nivel de 97,9% în ce privește depunere online a declarațiilor, potrivit datelor agenției, în contextul în care pandemia a forțat anul trecut ANAF și contribuabilii să mute comunicarea fiscală mai rapid în online. Declarațiile fiscale reprezintă o parte importantă a comunicării dintre plătitorii de taxe și Fisc. La începutul lunii mai, Ministerul Finanțelor a pus în dezbatere publică un proiect care prevede că înrolarea în serviciul Spațiul Privat Virtual (SPV), serviciu de comunicare la distanță operat de ANAF, va deveni obligatorie pentru persoanele juridice, asocierile și alte entități fără personalitate juridică, precum și pentru persoanele fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Ordonanța cu acest scop ar urma să intre în vigoare până la începutul anului 2022, potrivit unui document al Guvernului, cu o perioadă de tranziție în care înrolarea în SPV să mai fie opțională.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Totodată, prevede proiectul de ordonanță, se impune reglementarea unui termen până la care înrolarea în SPV este opțională, urmând ca după acest termen cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric să nu fie luate în considerare, iar contribuabilii în cauză să fie notificați de către organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, respectiv prin SPV.

Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemie CITEȘTE ȘI Digitalizarea a devenit o prioritate și pe piața imobiliară. Sectorul proptech este propulsat de pandemie

Potrivit Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) transmis Comisiei Europene (CE) și publicat de către Guvern, termenul limită de intrare în vigoare a ordonanței privind obligativitatea înrolării în SPV este primul trimestru din 2021, moment de la care ar urma, probabil, să curgă și perioada în care înrolarea în SPV va rămâne, încă, opțională.

Tot în PNRR, ANAF și-a asumat ca până la finalul anului 2022 (T4), încă 500.000 de contribuabili să se înroleze în SPV.

2021, anul prevenției în business. Ce soluții au companiile în dificultate pentru redresare? CITEȘTE ȘI 2021, anul prevenției în business. Ce soluții au companiile în dificultate pentru redresare?

Ministerul Finanțelor a promis că platforma Spațiul Privat Virtual (SPV), prin care ANAF interacționează online cu contribuabilii, va fi extinsă cu noi servicii, precum declarații pre-completate, rapoarte care să se poată importa în programele de contabilitate, fișiere prelucrabile, precum și posibilitatea de a efectua plăți. Potrivit Ministerului Finanțelor, aceste servicii vor fi disponibile până la data la care înrolarea în SPV va deveni obligatorie pentru firme și persoanele care desfășoară activități independente și profesii liberale, iar documentele pe hârtie nu vor mai fi acceptate de ANAF în cazul acestora.

Beneficii ale mutării exclusiv online, promise de Ministerul Finanțelor

  • evitarea interacțiunii fizice (ghișeu, poștă), comunicarea fiind realizată non-stop, prin intermediul SPV;
  • eliminarea timpilor de așteptare, întrucât anumite document, precum certificatele de atestare fiscală sau cazierul fiscal, se pot obține mult mai repede;
  • posibilitatea depunerii mai multor tipuri de cereri on-line, precum și vizualizarea răspunsurilor direct din SPV;
  • posibilitatea consultării situației fiscale la zi, respectiv posibilitatea de a solicita situația obligațiilor de plată sau a plăților efectuate;
  • primirea de informații personalizate legate de obligativitatea depunerii anumitor declarații sau termenele aferente de depunere;
  • acces la evidența completă a tuturor interacțiunilor contribuabilului cu ANAF, precum tipul declarațiilor depuse și data depunerii.

Pentru a stimula trecerea online, Ministerul Finanțelor a anunțat că după termenul în care înrolarea în SPV va fi opțională și care urmează să fie stabilit, cererile, înscrisurile sau orice alte documente depuse la organul fiscal central în format letric nu vor fi luate în considerare iar contribuabilii în cauză să fie notificați de către organul fiscal central cu privire la obligativitatea comunicării prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanță, respectiv prin SPV.

Această normă de neluare în considerare a cererilor, înscrisurilor ori oricăror alte documente depuse în format letric reprezintă o sancțiune administrativă putând avea ca efect o serie de sancțiuni concrete, funcție de tipul actului depus, respectiv, prescrierea unui drept, dacă o cerere de restituire este depusă, în format letric, la limita termenului de prescripție, decăderea din dreptul de a beneficia de o facilitate fiscală, dacă cererea este depusă în format letric în ultima zi de depunere, sau sancțiuni contravenționale în cazul în care legea impune depunerea unui document/înscris într-un anumit termen și acesta se depune în format letric.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
spv
declaratii fiscale
declaratie fiscala
activitati independente
profesii liberale