Aplicația Antifraudă care va folosi datele transmise online de casele de marcat - de când va fi disponibilă, parțial

Aplicația Antifraudă care va folosi datele transmise online de casele de marcat - de când va fi disponibilă, parțial
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 18 nov 2021

Aplicația Antifraudă care va folosi datele transmise online la ANAF de către casele de marcat cu jurnal electronic va fi operațională parțial, pentru o parte dintre indicatorii doriți, abia în primul trimestru din 2022, prevede un document al Ministerului Finanțelor analizat de Profit.ro. O parte "însemnată" a corelațiilor între indicatorii solicitați de Antifraudă va fi disponibilă până la finele primului trimestru, iar restul, odată cu operaționalizarea proiectului Big Data al ANAF, cuprins în PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență). Această aplicație, cerută de Antifraudă încă din 2020, ar trebui să permită inspectorilor să direcționeze controalele mai bine către firmele care fac evaziune. Potrivit Finanțelor, firmele mici și mijlocii sunt prioritatea ANAF în proiectul de conectare a caselor de marcat la sistemul informatic al Fiscului, întrucât aceștia au cel mai ridicat risc de nefiscalizare a tranzacțiilor.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

În lipsa acestei aplicații, Antifrauda colaborează punctual cu Centrul Național pentru Informații Financiare (CNIF), centrul IT al Finanțelor și ANAF, iar controalele vizează în mare măsură dotarea cu aparate de marcat și conectarea acestora la ANAF.

Companiile din categoria contribuabililor mari au avut ca termen de conectare a caselor de marcat data de 30 iunie, iar cele din categoriile contribuabililor mici și mijlocii au termen data de 30 noiembrie.

ANAF a transmis ferm că termenul de 30 noiembrie nu va fi extins. În timp ce la companii mari conectarea este în mare măsură efectuată, o bună parte din firmele mici și mijlocii au lăsat lucrurile pe ultima suă de metri. Conectarea s-a acelerat puternic în noiembrie, însă este limitată de capacitatea firmelor de service, cele care, la solicitarea comerciantului, conectează casa de marcat.

Potrivit documentului Ministerului Finanțelor, analiza datelor colectate se va realiza prin intermediul CNIF, cu ajutorul unei aplicații ale cărei repere au fost conturate la nivelul direcției generale antifraudă fiscală din cadrul ANAF încă din anul 2020.

La nivelul CNIF se află în faza de analiză/dezvoltare indicatorii cuprinși în cererea de dezvoltare transmisă de către Antifraudă.

O parte însemnată din corelațiile cuprinse în acești indicatori va fi operaționalizată până la sfârșitul primului trimestru al anului următor, urmând ca integrarea completă a datelor colectate de la casele de marcat cu alte date aflate la dispoziția Ministerului Finanțelor/ANAF să aibă loc odată cu demararea și operaționalizarea proiectului Big Data, cuprins în PNRR.

ANAF declanșează o nouă operațiune - va controla comercianții care încep să dea mai multe bonuri atunci când prin zonă apar inspectorii Antifraudă CITEȘTE ȘI ANAF declanșează o nouă operațiune - va controla comercianții care încep să dea mai multe bonuri atunci când prin zonă apar inspectorii Antifraudă

Totodată, până la dezvoltarea soluției tehnice, Antifrauda colaborează punctual cu CNIF, pornind de la necesitatea stimulării conformării la dotarea cu aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic și conectarea la sistemul informatic al ANAF. În acest sens, periodic, în baza unor criterii de risc, se fac selecții în vederea inițierii unor controale operative la contribuabilii mici și mijlocii, la care există riscul de nedotare cu aparate de marcat electronice fiscale, precum și la contribuabilii mari, la care se prefigurează riscul de neconectare la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Operatorii economici încadrați în categoria contribuabililor mici și mijlocii constituie prioritatea ANAF în cadrul proiectului de conectare, aceștia având riscul cel mai mare de nefiscalizare a tranzacțiilor. Conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic nu este un scop în sine, ci este un mijloc prin care se urmărește creșterea nivelului veniturilor colectate la bugetul de stat, potrivit Ministerului Finanțelor.

Măsuri luate de ANAF pentru a încuraja firmele să solicite servisanților conectarea caselor de marcat

  • au fost transmise, de la nivel central, prin intermediul Centrului Național pentru informații Financiare, scrisori de informare către utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale prin intermediul mijloacelor de transmitere la distanță (Spațiul Privat Virtual, e-mail);
  • au fost dispuse măsuri Direcțiilor Generale Regionale ale Finanțelor Publice, precum și Direcției Generale de Administrare a Marilor Contribuabili în scopul impulsionăn'i operatorilor economici care nu au initiat demersuri cu privire la conectarea aparatelor de marcat la sistemul informatic;
  • la nivelul fiecărei structuri teritoriale s-a procedat la transmiterea de notificări/informări individuale către utilizatorii de aparate de marcat electronice fiscale atât prin intermediul mijloacelor de transmitere la distanță (Spațiul Privat Virtual, e-mail, telefon), cât și prin intermediul poștei;
  • a fost creată adresa de e-mail: ameƒ.dgaƒ@anaƒ.ro, unde se pot transmite sesizări cu privire la încălcări ale legislației pe domeniul specific aparatelor de marcat electronice fiscale;
  • s-au derulat campanii tematice cu privire la dotarea cu aparate de marcat electronice fiscale, definite la art.3 alin.(2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
  • s-a actualizat Ghidul cu privire la conectarea aparatelor de marcat electronice fiscale la sistemul informatic al Agenției Naționale de Administrare Fiscală, publicat pe site-ul www.anaf.ro, în secțiunea "Aparate de marcat electronice fiscale";
  • au fost publicate periodic atât la nivel local, cât și național, comunicate de presă cu privire la termenele scadente, precum și procedura de conectare a aparatelor de marcat electronice fiscale;
  • au fost organizate întâlniri/Videoconferințe cu membrii Asociatiei Distribuitorilor de Aparate de Marcat Electronice Fiscale și ai Patronatului Comercianților și Servisanților de Case de Marcat din România pentru a stabili măsuri concrete de impulsionare a operatorilor economici mici și mijlocii cu privire la îndeplinirea obligației de conectare în termenele legale prevăzute de Ordinul președintelui ANAF nr.435/2021.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
antifrauda
cnif
aplicatie
ministerul finantelor
case de marcat