ATENȚIE - Firmele mai pot depune doar până la 15 decembrie cerere la ANAF pentru eșalonarea datoriilor. Termenul nu mai poate fi prelungit, cum a fost anunțat

ATENȚIE - Firmele mai pot depune doar până la 15 decembrie cerere la ANAF pentru eșalonarea datoriilor. Termenul nu mai poate fi prelungit, cum a fost anunțat
scris 9 dec 2020

Firmele trebuie să depună până la 15 decembrie cererea pentru a accesa mecanismul de eșalonare simplificată pe 12 luni a datoriilor amânate la plată în baza facilităților fiscale acordate de stat în perioada pandemiei. Deși au existat discuții pentru amânarea datei limită până la 15 ianuarie, evoluțiile politice din ultimele zile, care au generat depunerea mandatului de premier de către Ludovic Orban, fac imposibilă prelungirea în timp util a termenului, iar autoritățile nu mai iau în cacul această variantă, potrivit informațiilor Profit.ro.

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Astfel, cei care au beneficiat de facilitatea de a amâna plata obligațiilor fiscale, mai pot depune cerere doar până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii.

2,3 milioane de euro economisiți ca urmare a integrării tehnologiilor IT pentru optimizarea proceselor logistice CITEȘTE ȘI 2,3 milioane de euro economisiți ca urmare a integrării tehnologiilor IT pentru optimizarea proceselor logistice

Guvernul a acordat din martie contribuabililor posibilitatea de a amâna la plată, fără dobânzi și penalități de întârziere și fără instituirea de popriri și executări, plata obligațiilor fiscale. Până la finalul lunii octombrie, totalul sumelor amânate la plată a ajuns la 16,3 miliarde lei. Facilitatea expiră la 25 decembrie, în fapt 28 decembrie, prima zi lucrătoare după Crăciun, întrucât 25 decembrie, prima zi de Crăciun, este zi nelucrătoare.

De ce este important: Firmele care nu au depus încă solicitările de eșalonare la ANAF, trebuie să facă acest lucru până la data de de 15 decembrie, altfel pierd accesul la mecanismul de eșalonare simplificată, cu condiții foarte bune, inclusiv dobândă de 3,65% pe an, redusă la jumătate față de cea pe care o percepe în mod normal ANAF și mult mai mică raportat la finanțările pe care firmele le pot obține de la bănci. Pentru cei care nu accesează acest mecanism de eșalonare și nici alte instrumente de eșalonare/restructurare disponibile conform legislației fiscale, ANAF va începe să calculeze dobânzi și penalități și va trece la recuperarea sumelor.

CITEȘTE ȘI Avantaj Client 8.087 euro TVA inclus pentru Sprinter 314 CDI Furgon, 11 mc, cu tracțiune față. Îndreaptă-te spre reușită!

Trebuie menționat că firmele au început deja să revină la normal în ce privește plățile lunare la ANAF. Astfel, valoarea lunară a sumelor amânate a fost în octombrie una foarte redusă, de circa 140 milioane lei, ritm care, probabil, nu s-a accelerat în noiembrie. Astfel, la final de octombrie, totalul obligațiilor fiscale amânate la plată se situa la 16,29 miliarde lei, față de 16,15 miliarde lei la final de septembrie.

De la data declanșării stării de urgență, în martie, și până la 31 octombrie au fost amânate la plată obligații fiscale curente în sumă de 16,29 miliarde lei, ceea ce reprezintă numai 8,7% din totalul sumelor declarate, beneficiari fiind un număr de 353.332 contribuabili afectați direct sau indirect de criza sanitară.

La finele lunii trecute, ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a anunțat că va propune în ședința Executivului ca data limită până la care firmele pot depune cereri de eșalonare a datoriilor cumulate în perioada pandemiei să fie prelungită până la 15 ianuarie 2021.

Deși la nivelul Guvernului a fost analizată varianta extinderii termenului limită de depunere a cererii până la 15 ianuarie, demisia premierului Ludovic Orban, anunțată luni, lasă însă acum Guvernul în imposibilitatea de a emite ordonanțe de urgență, act normativ necesar pentru a amâna data limită.

DOCUMENT Guvernul a suspendat obligația depunerii a trei declarații fiscale, decizie așteptată de contabili CITEȘTE ȘI DOCUMENT Guvernul a suspendat obligația depunerii a trei declarații fiscale, decizie așteptată de contabili

Eșalonarea la plată simplificată este acordată pe o perioadă de maximum 12 luni, pentru obligațiile bugetare datorate după declararea stării de urgență, în luna martie. Adoptarea acestei facilități a vizat susținerea conformării la plată și menținerea lichidităților financiare pentru revitalizarea activității contribuabililor, ca efect al crizei sanitare.

Condiții de acordare ce trebuie îndeplinite de către debitor:

a) să depună cerere până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancțiunea decăderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eșalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eșalonare;

b) să nu înregistreze obligații bugetare restante la data declarării stării de urgență, nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;

c) să nu se afle în procedura faliment;

d) să nu se afle în dizolvare;

e) să aibă depuse toate declarațiile fiscale;

f) să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislației privind insolvența și/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 și 26 din Codul de procedură fiscală.

Avantajele accesării eșalonării la plată simplificate:

  • este o alternativă la măsurile fiscale adoptate după intrarea în starea de urgență, în vederea susținerii conformării voluntare la plată pentru obligațiile acumulate în perioada de criză sanitară;
  • reprezintă o procedură simplificată de acordare a eșalonarii la plată, pentru contribuabilii care si-au achitat obligațiile fiscale datorate până la data intrării în starea de urgență;
  • se acordă numai în baza unei cereri la care se poate atașa o propunere de grafic, fără a fi depuse alte documente. Termenul de soluționare este de cel mult 5 zile;
  • se suspendă executarea silită pentru obligațiile bugetare ce fac obiectul eșalonării la plată;
  • nu se constituie garanții;
  • nu se consideră a fi restante obligațiile bugetare pe perioada eșalonării la plată;
  • pe perioada eșalonării la plată, contribuabilii trebuie să achite toate obligațiile născute în această perioadă, cu posibilitatea de prelungire a termenelor de plată;
  • se poate solicita, de două ori pe perioada de valabilitate a eșalonării la plată, modificarea eșalonării la plată prin includerea în eșalonare a obligațiilor ce constituie condiție de menținere a valabilității acesteia;
  • se poate menține eșalonarea la plată pierdută, de două ori pe perioada de valabilitate a eșalonarii la plată.

Un alt aspect pe care îl vizează eșalonarea simplificată este acela că această facilitate fiscală poate fi accesată și de către debitorii care au în derulare eșalonări la plată acordate potrivit Codului de procedură fiscală, prin depunerea unei cereri la organul fiscal. Astfel, în cazul acestora se poate acorda eșalonarea la plată pe o perioadă de maxim 12 luni, numai pentru obligațiile bugetare datorate după declararea stării de urgență, condițiile mai sus menționate fiind aplicabile și în cazul lor.

viewscnt
Afla mai multe despre
anaf
esalonare
esalonare simplificata
esalonare 12 luni
15 decembrie
ministerul finantelor