Eliminarea declarației privind beneficiarii reali în cazul anumitor firme - adoptată în primă etapă. Depunerea declarației este acum suspendată până la 15 mai

Eliminarea declarației privind beneficiarii reali în cazul anumitor firme - adoptată în primă etapă. Depunerea declarației este acum suspendată până la 15 mai
Ovidiu Bărbulescu
Ovidiu Bărbulescu
scris 13 mai 2020

Senatul a adoptat proiectul legislativ care elimină obligația depunerii declarațiilor privind beneficiarii reali în cazul societăților, inclusiv asociații și fundații, formate doar din persoane fizice. Totodată, prin proiect este eliminată depunerea declarației anuale și menținerea doar a obligației de a depune o declarație privind beneficiarii reali oricând intervine o schimbare în societate.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
23 mai - Maratonul Fondurilor Europene
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale
Pentru protejarea sănătății clienților, Enel oferă clienților o multitudine de modalități de plată și canale de comunicare CITEȘTE ȘI Pentru protejarea sănătății clienților, Enel oferă clienților o multitudine de modalități de plată și canale de comunicare

Proiectul va fi transmis acum Camerei Deputaților, pentru votul final. 

Susține-i pe cei din linia întâi cu un simplu SMS CITEȘTE ȘI Susține-i pe cei din linia întâi cu un simplu SMS

Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider

Autorii proiectului de lege menționat sunt deputații USR Claudiu Năsui și Cristina Prună, dar inițiativa este semnată și de președintele comisiei de buget din Camera Deputaților, social-democratul Sorin Lazăr.

FOTO O nouă măsură inovativă în contextul pandemiei, în premieră în România: Lampa UV în automatele O’Fresh și SaniStation CITEȘTE ȘI FOTO O nouă măsură inovativă în contextul pandemiei, în premieră în România: Lampa UV în automatele O’Fresh și SaniStation

De ce este important: Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, intrată în vigoare anul trecut, instituie obligația depunerii unei declarații privind datele de identificare ale beneficiarilor reali spre înregistrare în Registrul beneficiarilor reali ai societăților. Registrul este administrat de Oficiul Național al Registrului Comerțului și poate fi accesat în conformitate cu normele privind protecția datelor cu caracter personal, cu titlu gratuit, de orice persoană sau organizație care poate demonstra un interes legitim.

INTERVIU Bogdan Georgescu, despre premium în business CITEȘTE ȘI INTERVIU Bogdan Georgescu, despre premium în business

De asemenea important: În cazul societăților prevăzute în Legea societăților nr. 31/1990, beneficiarii reali ai acestora sunt persoanele fizice care dețin sau controlează în cele din urmă persoana juridică (cu excepția persoanelor juridice ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată), criteriu care se consideră îndeplinit în cazul deținerii a cel puțin 25% din acțiuni plus o acțiune sau participația în capitalurile proprii ale persoanei juridice într-un procent de peste 25%. În cazul în care nu se identifică nicio persoană fizică conform acestor criterii și nu există motive de suspiciune, se consideră beneficiar real persoana sau persoanele fizice care asigură conducerea societății.

ULTIMA ORĂ Senatorii aprobă starea de alertă, dar la nivel național va trebui încuviințată de Parlament. Angajările fără concurs sunt limitate, iar achizițiile directe sunt stopate CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Senatorii aprobă starea de alertă, dar la nivel național va trebui încuviințată de Parlament. Angajările fără concurs sunt limitate, iar achizițiile directe sunt stopate

Având în vedere aceste considerente, inițiatorii proiectului arată că, la finele anului trecut, Oficiul National al Registrului Comerțului raporta un număr total de 984.909 persoane juridice active, dintre care aproximativ 95% SRL-uri formate doar din persoane fizice.

Totodată, în cazul asociațiilor și fundațiilor, care au aceeași obligație a depunerii declarației privind beneficiarul real, cele mai recente date indică un număr de 96.763 asociații și un număr de 19.982 fundații.

Autorii proiectului susțin că transpunerea directivei europene în Legea 129/2019 generează o birocrație adițională, nesolicitată de dreptul comunitar, pentru un număr imens de persoane juridice din România.

”Din aceste motive, se impune adoptarea unei soluții similare cu a altor state din UE, respectiv înscrierea din oficiu a beneficiarilor reali acolo unde entitățile vizate au în componență doar persoane fizice, neexistând o altă persoană juridică interpusă între entitate și beneficiarul real. În aceste cazuri, autoritățile au deja în bazele de date informațiile relevante pe care le pot prelua direct și completa registrul beneficiarilor reali conform regulilor prevazute de lege și Directivă”, arată autorii proiectului.

Măsură adoptată în primă etapă: Salariul minim - 60% din salariul mediu pe economie CITEȘTE ȘI Măsură adoptată în primă etapă: Salariul minim - 60% din salariul mediu pe economie

Prin urmare, proiectul prevede scutirea de obligația depunerii declarației privind beneficiarul real al persoanei juridice pentru ”persoanele juridice formate doar din asociați persoane fizice”.

În cazul persoanelor exceptate - printre care se numără, conform legii actuale, și regiile autonome, companiile și societățile naționale și societățile deținute integral sau majoritar de stat -, ”Registrul beneficiarilor reali va fi completat din oficiu de către Oficiul Național al Registrului Comerțului pe baza documentelor care însoțesc cererea de înmatriculare, sau pe baza evidențelor deținute în cazul societăților deja înmatriculate”.

Proiectul propune, totodată, eliminarea depunerii declarației anuale în termen de 15 zile de la aprobarea situațiilor financiare anuale, și menșinerea doar a prevederii că dacă intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declarația se depune în termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.

Regulile de insolvență propuse în perioada stării de alertă CITEȘTE ȘI Regulile de insolvență propuse în perioada stării de alertă

În mod similar, autorii propun și modificarea reglementărilor privind declarația pe propria răspundere cuprinzând datele de identificare ale beneficiarilor reali ai unei asociații sau fundații.

Astfel, în cazul asociațiilor formate doar din persoane fizice, se va putea opta pentru nedepunerea declarației pe propria răspundere și completarea registrului central din oficiu pe baza datelor de identificare din dosar.

Ori de câte ori intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, asociația sau fundația are obligația de a comunica Ministerului Justitiei datele de identificare ale beneficiarului real, în vederea înregistrării actualizării evidenței privind beneficiarii reali ai asociaților și fundațiilor, prevede proiectul de lege.

ULTIMA ORĂ Scutire de impozit pentru proprietarii de mall-uri. Condițiile stabilite de Guvern. Magazinele au reclamat că intră în faliment din cauza chiriilor cerute în continuare în mall-uri CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Scutire de impozit pentru proprietarii de mall-uri. Condițiile stabilite de Guvern. Magazinele au reclamat că intră în faliment din cauza chiriilor cerute în continuare în mall-uri

Inițiatorii arată că măsurile propuse ar conduce la o scădere semnificativă a operațiunilor birocratice și a costurilor inutile impuse persoanelor juridice vizate, ușurând procedura de înmatriculare a entităților și derularea afacerilor (mai exact, indicatorul international ”ease of doing business”).

Potrivit calculelor autorilor proiectului, de la obligația depunerii declarației ar fi exceptate 942.003 dintr-un total de 978.245 de SRL-uri, adică 96.3%, astfel:

- 604.884 SRL-uri cu asociat unic, adică 98.36% din totalul SRL-urilor cu asociat unic și 61.83% din totalul SRL- urilor;

- 337.119 SRL-uri cu mai multi asociați persoane fizice, adică aproximativ 35% din totalul SRL-urilor.

Astfel, din totalul SRL-urilor, ar rămâne supuse obligației de declarare doar cele 36.242 de SRL-uri cu cel puțin un asocial persoanaă juridică, adică 3.7%.

Efecte similare ar apărea și la nivelul societăților de alt tip formate din persoane fizice, precum și la nivelul asociațiilor și fundațiilor.

Luna aprilie va putea fi folosită ca referință de firme la obținerea certificatelor pentru situații de urgență CITEȘTE ȘI Luna aprilie va putea fi folosită ca referință de firme la obținerea certificatelor pentru situații de urgență

Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a anunțat, la finele lunii martie, că depunerea declarațiilor privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice este suspendată pe perioada stării de urgență, care, după prelungirea de către șeful statului, se va încheia la 15 mai.

Profit.ro a relatat că Guvernul are în vedere modificarea legislației pentru prevenirea și combaterea spălării banilor, printr-o ordonanță de urgență care aduce o serie de clarificări și noțiunii de beneficiar real al unei tranzacții, operațiuni sau activități.

După eventual adoptare a ordonanței, până la 1 februarie 2021, persoanele juridice înregistrate la Registrul Comerțului, altele decât companii sau regii de stat, vor depune o nouă declarație privind datele de identificare ale beneficiarilor reali.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
aviz
raport
senat
declaratie
beneficiar
real
persona fizica. eliminare
proiect
lege
parlament
societate
asociatie
fundatie