Guvernul a discutat acum o variantă de ultim set de măsuri cu Comisia Europeană, care prevede creșteri de taxe în valoare de 10,6 miliarde de lei în acest an, cu aplicare de la 1 august, și de 33,6 miliarde de lei anul următor (aplicare an întreg), la care se mai adaugă creșteri de taxe de 10,92 miliarde de lei de la 1 ianuarie, pentru un total în 2026 (majorări de taxe adoptate la 1 august 2025 și cele de la 1 ianuarie 2026) de 44,55 miliarde lei (2,19% din PIB), conform documentului obținut de Profit.ro și datat 30 iunie.
Urmează o decizie finală.
În plus, conform informațiilor Profit.ro, la acest moment, intenția Guvernului este de a-și angaja răspunderea în Parlament, chiar în această lună, pentru actul normativ care va introduce noile creșteri de taxe.
Printre acestea sunt creșteri ample la TVA, cu cota generală urcată de la 19% la 21% și o singură cotă redusă, de 11%, precum și majorarea impozitului pe cifra de afaceri în sectorul bancar de la 2% la 4%.

Se adaugă, printre altele, și creșterea accizelor la carburanți, alcool, tutun, zahăr, precum și contribuții de asigurări de sănătate (CASS) pentru pensiile de peste 3.000 de lei, impozit pe dividende de 16% din ianuarie anul următor, ca și creșterea rovignetei.
Totodată, sunt prevăzute măsuri de reducere a cheltuielilor cu 12,75 miliarde lei (0,67% din PIB) în acest an și, luând în calcul noi măsuri de la 1 ianaurie, cu un impact pentru întreg anul 2026 de 31,73 miliarde lei (1,56% din PIB).
Printre măsurile incluse la tăieri de cheltuieli se remarcă înghețarea salariilor bugetarilor și a pensiilor și anul următor, după ce au fost înghețate și în acest an.
Impactul total al măsurilor, creșteri de taxe și tăieri de cheltuieli, este de 23,36 miliarde lei (1,2% din PIB) în acest an și de 76,23 miliarde de lei (3,75% din PIB) pentru anul următor.
Măsuri care se aplică de la 1 august. Creșterile de taxe și reducerile de cheltuieli au impact de 23,36 miliarde lei (1,23% din PIB) în acest an și de 44,48 miliarde lei (2,19% din PIB) de anul următor
Creșteri de taxe de la 1 august - ar aduce 1,6 miliarde lei (0,56% din PIB) în 2025 și 33,63 miliarde lei (1,65% din PIB) în 2026
Măsuri vizând TVA - Guvernul ar putea colecta 6,86 miliarde lei în 2025 și 22,17 miliarde lei în 2026 din creșterea cotelor de TVA
- Creșterea cotei standard de TVA de la 19% la 21% - ar trebui să aducă 3,63 miliarde lei în 2025 (0,24% din PIB) și 11,7 miliarde de lei (0,57% din PIB) în 2026
- Creșterea cotei reduse de TVA de la 9% la 11% (alimente, medicamente, apă, pesticide etc.) - ar aduce 801,4 milioane de lei (0,05% din PIB) anul acesta și 2,6 miliarde lei (0,13% din PIB) în 2026
- Creșterea cotei de TVA de la 9% la 11% se aplică pentru: Livrarea de medicamente de uz uman și veterinar; Livrarea de bunuri precum alimente, inclusiv băuturi, destinate consumului uman și animal; Livrarea apei pentru irigații în agricultură; Livrarea de îngrășăminte și pesticide chimice; Servicii de alimentare cu apă și de canalizare.

- Creșterea cotei reduse de TVA de la 5% la 11% (cărți, cultură, energie, lemne de foc) - 139 milioane lei (0,01% PIB) în 2025 și 450,54 milioane lei (0,02% PIB) în 2026
- Creșterea cotei de TVA de la 5% la 11% se aplică pentru: Livrarea de energie termică în sezonul rece, pentru anumite categorii de consumatori; Livrarea de lemne de foc către persoane fizice și juridice, sub formă de trunchiuri, butuci, crengi, vreascuri sau forme similare; Servicii care permit accesul la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectură și arheologice, grădini zoologice și botanice; Livrarea de manuale școlare, cărți, ziare și reviste, în format fizic și/sau electronic, cu excepția celor care conțin în totalitate sau în principal conținut video sau muzical audio, sau a celor destinate exclusiv sau în principal publicității.
- Creșterea cotelor reduse de TVA rămase la 21% - 2,29 miliarde lei (0,15% din PIB) în 2025 și 7,42 miliarde lei (0,36% din PIB) în 2026
- Creșterea cotei de TVA de la 9% la 21% se aplică pentru: Servicii de cazare în sectorul hotelier sau sectoare similare, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping; Servicii de restaurant și de catering, cu excepția băuturilor alcoolice și a băuturilor nealcoolice care se încadrează la codul NC 2202; Livrarea de locuințe ca parte a politicii sociale, inclusiv a terenului pe care sunt construite; Livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență; Servicii care permit accesul la târguri; Servicii care permit accesul la evenimente sportive.
Creșterea accizelor (carburanți, alcool, tutun, zahăr etc.) - aduce 1,54 miliarde lei (0,08% din PIB) în 2024 și 5 miliarde de lei (0,25% din PIB) în 2026.
Creșterea accizelor specifice și ad valorem pentru produsele accizabile selectate, așa cum sunt definite în Titlul VIII - Accize din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. Măsura se aplică următoarelor categorii: Produse energetice și electricitate; Alcool și băuturi alcoolice; Tutun prelucrat; Produse cu conținut ridicat de zahăr.

Contribuții de asigurări de sănătate (CASS) pentru pensiile de peste 3.000 RON - aduce 1,38 miliarde lei (0,07% din PIB) în 2025 și 4,13 miliarde lei (0,2% din PIB) în 2026
Începând cu 1 august 2025, se va introduce o contribuție de asigurări de sănătate (CASS) pentru toate categoriile de pensionari, aplicabilă doar părții din pensie care depășește 3.000 RON pe lună.
Impozit suplimentar pe sectorul bancar - aduce 334,8 milioane lei (0,02% din PIB) în 2025 și 1,34 miliarde lei (0,07% din PIB) în 2026
Modificarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, prin majorarea cotei impozitului suplimentar pe sectorul bancar de la 2% la 4% din cifra de afaceri.

Impozit suplimentar pe jocurile de noroc - aduce 500 milioane lei (0,03% din PIB) în 2025 și 1 miliard lei (0,05% din PIB) în 2026
Începând cu 2025, se propun măsuri fiscale pentru operatorii de jocuri de noroc, inclusiv majorarea taxei de autorizare pentru jocurile de noroc online (de la 21% la 25%), pentru aparatele de tip "slot machine" (de la 5.300 EUR la 5.800 EUR/an), a taxei pe viciu pentru sloturi (de la 500 EUR la 1.000 EUR), a taxei de autorizare pentru pariuri în cotă fixă (de la 21% la 23%) și a cotei pentru aparatele VLT operate de Loteria Națională (de la 4,5% la 12%).
Cheltuieli care se taie din august. Aduc economii de 12,75 miliarde lei (0,67% din PIB) în 2025 și de 10,84 (0,53% din PIB) în 2026
Reducerea sporurilor (ex. condiții vătămătoare, fonduri UE, stimulente) - aduce 600 milioane lei (0,03% din PIB) în 2025 și 1,44 miliarde lei (0,07% din PIB) în 2026
Reducerea plafonului sporului pentru condiții periculoase de la 1.500 RON la 300 RON/lună, începând cu a doua jumătate a anului 2025. Reducerea sporului pentru fonduri europene de la 50% la 35% din salariul de bază și plafonarea altor stimulente la maximum 30% din salariul de bază.
Măsuri în educație (burse, consolidare elevi, normă didactică mărită) - economie de 450 milioane lei (0,02% din PIB) pentru 2025 și de 4,3 miliarde lei (0,21% din PIB) din 2026
Începând cu anul școlar 2025-2026, se vor implementa următoarele măsuri: ajustarea normei didactice printr-o creștere medie de 10%; restructurarea programului de burse pentru studenți, revenind la criteriile și nivelurile din anul școlar 2022-2023 (cu excepția burselor sociale); creșterea numărului mediu de elevi pe clasă.
Măsuri CNAS (co-asigurați, concedii medicale) - aduce 800 de milioane de lei (0,04% din PIB) în 2025 și 1,35 miliarde lei (0,07% din PIB) pentru 2026

Se propune introducerea contribuției obligatorii de asigurări de sănătate pentru persoanele co-asigurate și ajustarea procentelor de compensare pentru concediile medicale în funcție de durata acestora (55% pentru până la 7 zile, 65% pentru 8-14 zile, 75% pentru peste 15 zile).
Măsuri de eficientizare pentru autoritățile publice locale - aduce economie de 600 milioane lei (0,03% din PIB) în 2025 și de 750 milioane lei (0,04% din PIB) în 2026
Se propun reforme structurale pentru autoritățile publice locale, inclusiv: reducerea normativelor de personal în funcție de populație, actualizarea formulei de egalizare bugetară pentru a încuraja colectarea veniturilor proprii, introducerea de condiționalități bazate pe performanță (ex. legarea transferurilor de rata de colectare a taxelor locale și cofinanțarea obligatorie a investițiilor naționale).
Reforma companiilor de stat (subvenții, contracte comerciale) - economie de 150 milioane lei (0,1% din PIB) pentru acest an și de 250 milioane lei (0,01% din PIB) pentru 2026

Măsurile includ: reducerea treptată a subvențiilor bugetare, în special pentru companiile cu pierderi; reducerea cheltuielilor operaționale ineficiente prin restructurarea activităților neprofitabile; continuarea profesionalizării guvernanței corporative; transparență sporită a operațiunilor comerciale și maximizarea profiturilor și a dividendelor plătite la bugetul de stat.
Reforma instituțiilor publice autofinanțate - economie de 150 milioane lei (0,01% din PIB) în 2025 și 250 milioane lei (0,01% din PIB) în 2026
Se propun măsuri pentru a spori disciplina fiscală, inclusiv: o supraveghere bugetară mai strictă; raționalizarea și reducerea cheltuielilor operaționale curente; reorganizarea și regionalizarea structurilor teritoriale; reducerea personalului TESA și externalizarea funcțiilor de suport; restricții privind creșterile salariale în instituțiile cu niveluri salariale nejustificat de mari.
Reducerea investițiilor publice (transfer împrumut PNRR către grant, dezafectări împrumuturi PNRR, prioritizare programe naționale) - economie de 10 miliarde de lei (0,53% din PIB) în acest an și de 2,5 miliarde lei (0,12% din PIB) în 2026
Se propun măsuri precum: transferul proiectelor de investiții eligibile din PNRR de la componenta de împrumut la cea de grant; finalizarea revizuirii componentei de împrumut a PNRR; restructurarea programelor naționale de investiții; introducerea cofinanțării obligatorii de către autoritățile publice locale; și actualizarea cadrului legal pentru evaluarea și selecția investițiilor.

Total măsuri de la 1 ianuarie, creșteri de taxe și reduceri de cheltuieli - 31,81 miliarde lei (1,56% din PIB)
Creșteri de taxe aplicate de la 1 ianuarie 2026 - 10,92 miliarde lei (0,54% din PIB)
Impozit pe dividende (16%) - 3,64 miliarde lei (0,18% din PIB)
Cota de impozitare a veniturilor din dividende va fi majorată de la nivelul actual de 10% la 16%. Noua cotă se aplică tuturor plătitorilor de dividende, indiferent dacă sunt persoane fizice sau juridice, rezidente sau nerezidente.
Impozit pe proprietate bazat pe valoarea de piață - 2,63 miliarde lei (0,13% din PIB)
Începând cu 2026, impozitarea proprietăților pentru persoanele fizice se va baza pe valoarea de piață a activelor imobiliare. Se preconizează că reforma va duce la o dublare a veniturilor din impozitul pe proprietate de la persoane fizice.
Impozitare de mediu – reformă PNRR - 3,5 miliarde lei (0,17% din PIB)
Guvernul va implementa o reformă a fiscalității verzi în sectorul transporturilor. Măsura cheie constă în introducerea TollRo, un nou sistem electronic de taxare care va înlocui actuala rovinietă pentru vehiculele de transport marfă cu o masă maximă autorizată de peste 3,5 tone.
Creșterea rovinietei la 50 EUR de la 28 EUR - 1 miliard lei (0,05% din PIB)

România va majora taxa anuală pentru vigneta (rovinieta) pentru autoturisme de la nivelul actual de 28 €/an la 50 €/an.
Redevențe și monetizarea activelor statului - 150 milioane lei (0,01% din PIB)
Redevențele vor fi revizuite și actualizate, în special la expirarea contractelor actuale, pe baza indicelui de inflație. În plus, se vor implementa măsuri pentru a spori valoarea activelor deținute de stat.
Tăieri de cheltuieli de la 1 ianuarie 2026 - 20,89 miliarde lei (1,03% din PIB)
Înghețarea salariilor publice și a prestațiilor sociale - 17,89 miliarde lei (0,88% din PIB)
Se va aplica o înghețare generală a salariilor în întregul sector al administrației publice. Simultan, se va aplica o înghețare a tuturor drepturilor de asistență socială, inclusiv a tuturor categoriilor de pensii publice (atât contributive, cât și necontributive), indemnizații și alte beneficii sociale, care vor rămâne la nivelurile de plată din anul 2025.
Reforma administrației centrale (reorganizarea ministerelor și a serviciilor deconcentrate) - 2,5 miliarde lei (0,12% din PIB)

Se inițiază procesul de reorganizare a ministerelor, a instituțiilor subordonate și a structurilor descentralizate. Reorganizarea va include consolidarea entităților cu responsabilități similare, regionalizarea funcțiilor administrative și reducerea numărului de organisme descentralizate.
Reducerea pragului pentru voucherele de vacanță - 500 milioane lei (0,02% din PIB)
Se propune o restructurare a politicii privind voucherele de vacanță, acestea urmând a fi acordate exclusiv angajaților din sectorul public cu venituri lunare brute de până la 6.000 RON.
Utilizarea voucherelor va fi restricționată la perioada de extrasezon (în afara intervalului iunie-august).