Perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile, redusă drastic

Perioada în care firmele sunt obligate să arhiveze documentele financiar-contabile, redusă drastic
scris 21 nov 2022

Firmele vor avea obligația de arhivare și păstrare a registrelor și documentelor contabile, inclusiv rapoartele fiscale de închidere zilnică, și a memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice timp de 5 ani, față de 10 ani cât stabilește legea acum, conform unui proiect legislativ susținut de partidele de guvernământ și adoptat de plenul Senatului.

Profit News TV organizează, pe 22 noiembrie, Maratonul Fiscalității, cu reprezentanți ai autorităților, ai companiilor de consultanță și audit financiar și ai firmelor de consultanță juridică

Pentru a intra în vigoare, proiectul, prezentat anterior de Profit.ro, mai trebuie adoptat de Camera Deputaților și promulgat.

De ce este important: Legea contabilității prevede obligația de arhivare și păstrare a registrelor și documentelor justificative pe o perioadă de 10 ani, inclusiv în cazul în care se utilizează sisteme informatice de prelucrare a datelor și de stocare a acestora pe suporturi tehnice. În mod similar, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale reglementează termenul de păstrare a registrelor, rapoartelor fiscale de închidere zilnică și memoriei fiscale a aparatelor de marcat electronice ca fiind de 10 ani.

DECIZIE Modificări la obligația de a accepta plăți cu cardul de către comercianți: Prag de încasări în ”numerar”, în loc de cifră de afaceri CITEȘTE ȘI DECIZIE Modificări la obligația de a accepta plăți cu cardul de către comercianți: Prag de încasări în ”numerar”, în loc de cifră de afaceri

Inițiatorii proiectului arată că, în contrast cu aceste perioade în care operatorii economici au acumulat munți de hârtii de arhivă, Codul de procedură fiscală prevede că termenul general de prescripție a dreptului organului fiscal de a stabili creanțe fiscale este de 5 ani, iar organele fiscale pot efectua inspecții doar înlăuntrul acestui termen.

Prin urmare, obligația de păstrare a documentelor contabile și a celor justificative pentru înregistrările efectuate în contabilitate, este propusă a fi în concordanță cu perioada în care organele fiscale și alte instituții sau autorități publice pot efectua controale ori inspecții și au dreptul să constate eventuale abateri sau nereguli.

”În acest fel operatorii economici vor fi degrevați de o obligație consumatoare de resurse: stocarea și arhivarea numeroaselor documente și registre se reflectă în costuri pentru firme sub forma chiriilor, a cheltuielilor cu întreținerea spațiilor în anumite condiții de temperatură și umiditate, extinderea lor odată cu trecerea timpului și acumularea de noi registre și documente justificative de păstrat, cheltuieli cu softuri sau aplicații de arhivare, tarife de arhivare dacă apelează la entități specializate în arhivarea electronică și alte astfel de cheltuieli”, arată inițiatorii.

PSD vrea ca statul să plătească penalități pentru sumele nerambursate la timp contribuabililor, iar popririle bancare să fie ridicate mai rapid CITEȘTE ȘI PSD vrea ca statul să plătească penalități pentru sumele nerambursate la timp contribuabililor, iar popririle bancare să fie ridicate mai rapid

Prevederile proiectului

Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 454 din 18 iunie 2008, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 23, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

”(1) Persoanele prevăzute la art. 1 care utilizează sisteme informatice de prelucrare automată a datelor au obligaţia să asigure prelucrarea datelor înregistrate în contabilitate în conformitate cu reglementările contabile aplicabile, controlul şi păstrarea acestora pe suporturi tehnice timp de 5 ani calculaţi de la data de 1 ianuarie a anului următor celui încheierii exerciţiului financiar în care au fost întocmite”.

2. La articolul 25, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:

”(1) Registrele de contabilitate obligatorii şi documentele justificative care stau la baza înregistrărilor în contabilitatea financiară se păstrează în arhiva persoanelor prevăzute la art. 1 timp de 5 ani, cu începere de la data încheierii exerciţiului financiar în cursul căruia au fost întocmite”.

LEGE Clarificare legislativă în Codul fiscal: Condițiile de îndeplinit pentru locuințele cu o cotă a TVA de 5% CITEȘTE ȘI LEGE Clarificare legislativă în Codul fiscal: Condițiile de îndeplinit pentru locuințele cu o cotă a TVA de 5%

Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 21 ianuarie 2005, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică după cum urmează:

1. La articolul 3 alineatul (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:

”(4) Memoria fiscală este un dispozitiv unic inscriptibil din modulul fiscal, care trebuie să permită obligatoriu acumulări progresive ale datelor, fără ca acestea să poată fi modificate sau şterse, precum şi conservarea în timp a acestora pe o perioadă de 5 ani.”

2. La articolul 4, alineatele (8) şi (9) se modifică şi vor avea următorul cuprins:

”(8) Registrul special prevăzut la art. 1 alin. (8) şi raportul fiscal de închidere zilnică sunt documente avute în vedere de către organele fiscale cu ocazia verificării veniturilor care stau la baza determinării impozitelor şi taxelor datorate bugetului de stat. Registrul special prevăzut la art. 1 alin. (8), precum şi raportul fiscal de închidere zilnică se arhivează şi se păstrează pe o perioadă de 5 ani. Obligaţia privind arhivarea şi păstrarea raportului fiscal de închidere zilnică pe o perioadă de 5 ani nu se aplică operatorilor economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale care potrivit dispoziţiilor art. 3 alin. (2*) nu înglobează constructiv dispozitivul de imprimare.

(9) Operatorii economici care utilizează aparate de marcat electronice fiscale definite la art. 3 alin. (1) şi (2), la umplerea memoriei fiscale, atunci când aceasta trebuie înlocuită ca urmare a defectării, ori când nu mai poate fi folosită de către utilizatori din diverse motive, precum şi în cazul în care aceştia îşi încetează activitatea, sunt obligaţi să asigure păstrarea şi arhivarea memoriilor fiscale pentru o perioadă de 5 ani”.

Heiuș, șeful ANAF: Doi nemernici, că nu-i pot numi inspectori Antifraudă, au amendat 4 țărani cu câte 30.000 de lei / Îmi e rușine că asemenea oameni lucrează în ANAF CITEȘTE ȘI Heiuș, șeful ANAF: Doi nemernici, că nu-i pot numi inspectori Antifraudă, au amendat 4 țărani cu câte 30.000 de lei / Îmi e rușine că asemenea oameni lucrează în ANAF

USR a dorit amendarea proiectului astfel încât de la reducerea perioadei de arhivare să facă excepție ”cazurile când se săvârșește o faptă prevăzută de legea penală”, pe considerentul că dreptul organului fiscal de a stabili creanțe se prescrie în termen de 10 ani în cazul în care acestea rezultă din săvârșirea unei fapte penale, dar modificarea nu a fost acceptată de majoritatea parlamentară.

 

viewscnt
Afla mai multe despre
contabil
fiscal
registru
document
arhiva
pastra
10 ani
5 ani
reduce
proiect
parlament