Veniturile nete colectate de ANAF la bugetul statului au crescut cu 12,2% în primele șase luni din acest an față de perioada similară a anului trecut, la 245,2 miliarde lei, a anunțat astăzi președintele ANAF, Nicoleta-Mioara Cîrciumaru, aflată la final de mandat. Veniturile nete colectate de ANAF sunt cu 3,8 miliarde lei (1,5%) sub programul stabilit pentru primul semestru, de 249 miliarde lei.
Situația ar putea fi chiar mai complicată decât minusul de 3,8 miliarde de lei înregistrat față de planul de încasări atribuit ANAF, în funcție de eventualele întârzieri la rambursarea de TVA, restituirea de accize, stocul de impozit pe profit neredirecționat sau sumele de plată conform unor hotărâri din instanță, dar întârziate la restituire. Datele acestea nu sunt cunoscute.
"La final de mandat ca președinte al uneia dintre cele mai importante instituții publice din țarã, trebuie sã subliniez faptul cã toate realizãrile prezentate s-au obținut într-o perioadã marcatã de numeroase schimbãri și provocãri profesionale. Toți pașii fãcuți în sensul modernizãrii și dezvoltãrii activitãții ANAF au impus eforturi susținute și implicarea activã a întregii echipe de specialiști din structura ANAF, fapt pentru care mulțumesc tuturor colegilor pentru sprijinul acordat!", a declarat Nicoleta-Mioara Cîrciumaru, președintele ANAF.

Colectarea în primul semestru din 2025
Programul de încasãri venituri bugetare alocat ANAF pentru activitatea din primul semestru al anului 2025 a fost de 249,03 miliarde lei, fiind colectate:
- venituri bugetare brute în sumã de 266,38 miliarde lei, ceea ce reprezintã o creștere cu 12,8%, respectiv mai mult cu 30,28 miliarde lei decât în perioada similarã din anul 2024 (236,1 miliarde lei),
- venituri bugetare nete în sumã de 245,22 miliarde lei, ceea ce reprezintã o creștere de 12,2%, în sume absolute cu 26,67 miliarde lei mai mult decât în primul semestru al anului 2024 (218,55 miliarde lei);
Colectarea în 2024
Activitatea ANAF din anul 2024 s-a finalizat prin colectarea de venituri bugetare nete în sumã de 459,9 miliarde lei, ceea ce reprezintã:
- comparativ cu anul 2023, o creștere cu 18,9%, mai mult cu 73 miliarde lei în sume absolute;
- comparativ cu programul din legile bugetare inițiale exclusiv veniturile din digitalizare (450,8 miliarde lei), un grad de realizare de 102%, respectiv un plus de 9,1 miliarde lei, în condițiile rambursãrii de TVA în sumã de 30,19 miliarde lei.

Colectarea în 2023
Întregul efort depus în perioada de mandat analizatã (iunie-decembrie 2023) pe linia modernizãrii și eficientizãrii activitãții de administrare fiscalã s-a concretizat prin obținerea unor rezultate deosebite, rezultate obținute într-un context macroeconomic marcat de numeroase influențe nefavorabile (cele mai importante fiind continuarea rãzboiului din Ucraina cu efecte negative asupra lanțurilor de aprovizionare cu materii prime și produse energetice, scãderea ritmului de creștere economicã de la 4,7% în 2022 la 2,4% în 2023, reducerea IPC la 106,61% fațã de 116,37% în 2022 etc.). Astfel, la finele anului 2023 s-au consemnat :
- venituri bugetare brute în sumã de 415 miliarde lei, cu 46 miliarde lei mai mult (112,5% indice nominal) decât în anul 2022 (369 miliarde lei colectați în an de creștere și de revenire economicã postpandemicã);
- venituri bugetare nete în sumã de 386,9 miliarde lei, cu 33,6 miliarde lei mai mult (109,5% indice nominal) decât în anul 2022 (353,3 miliarde lei), în condițiile rambursãrii de TVA în valoare totalã de 30,28 miliarde lei.

Modernizarea ANAF
În ultimii doi ani, ANAF a fãcut pași importanți cãtre modernizare, implementând soluții digitale care sã conducã la creșterea colectãrii veniturilor bugetare dintre care:
- implementarea sistemului SAF-T (fișierul standard de control fiscal);
- generalizarea sistemul național de facturare electronicã (RO e-Factura);
- implementarea sistemului RO e-TVA;
- interconectarea aparatelor de marcat electronice fiscale (caselor de marcat) la sistemul informatic al MF- ANAF;
- dezvoltarea sistemului de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat RO-e Transport;
- împreunã cu Autoritatea Vamalã Românã, ANAF a dezvoltat programul e-Sigiliu, ca parte integrantã din RO e-Transport. Sistemul permite monitorizarea în timp real a mijloacelor de transport marfã suspecte a fi implicate în mecanisme complexe de evaziune fiscalã;
- extinderea sistemului informatic AEOI_RO ( Automatic Exchange of Information) cu funcționalitãți specifice DAC 7, aprobate la nivel comunitar, asigurându-se schimbul automat de informații între administrațiile fiscale ale statelor membre;

- reproiectarea și optimizarea sistemului informatic VIES_RO (Value Added Tax Information Exchange Sistem). Principalul obiectiv al acestui sistem informatic îl constituie crearea unui mecanism eficient de creștere a încasãrilor prin combaterea evaziunii fiscale generate de societãțile comerciale înregistrate în scop de TVA (având în vedere faptul cã, din punct de vedere funcțional, sistemul asigurã realizarea schimbului de informații privind livrãrile intracomunitare);
- implementarea Sistemului CESOP – colecteazã informații despre plãțile efectuate prin intermediul furnizorilor de servicii de platã pentru tranzacții transfrontaliere;
- extinderea sistemului de verificare documentarã de la distanțã "desk-audit";
- interoperabilitatea cu alte instituții ale statului.