Acum, noile concedieri vor afecta, în principal, divizia de mobilitate la fabricile din Germania și vor fi efectuate în mai multe etape, până în 2030.
Directorul de resurse umane al Bosch a anunțat că planul de reorganizare care ar trebui să conducă la reduceri masive de costuri prevede desființarea a 13.000 de locuri de muncă în următorii ani.
Procedurile de concediere se vor întinde în unele cazuri până în 2030, potrivit lui Stefan Grosch, care a subliniat că există o supracapacitate în sectoarele de vânzări și în zona de administrație.
În același timp, din cauza scăderii cererii de componente din partea industriei auto, sectoarele de dezvoltare și producție au nevoie de restructurări.
Bosch este una dintre cele mai afectate companii din zona de componente auto, atât din cauza dimensiunii uriașe a afacerii, cât și din cauze specifice, care au afecta și alți furnizori.
Printre acestea se numără tranziția la propulsia electrică, ce a condus la automobile cu mai puține componente, în timp ce produsele tradiționale au devenit inutile pe noile mașini.
Nu în ultimul rând, scăderile masive ale vânzărilor de autovehicule, în special în Europa, după criza COVID, nu au mai fost niciodată recuperate, ceea ce înseamnă că industria de componente a rămas cu capacități importante neutilizate.
“Mediul economic, care este deja supus unei presiuni mari de ceva vreme, precum și condițiile de piață pentru Bosch Mobility au devenit recent și mai dificile”, potrivit companiei, care subliniază că piața auto globală continuă să înregistreze o dezvoltare slabă, în timp ce implementarea de noi tehnologii, cum ar fi hidrogenul, este îngreunată de lipsa reglementărilor.

Cele mai multe concedieri vor fi făcute în Germania, aproximativ 9000 de persoane, la unitățile de pompe de injecție pentru motoare cu combustie, la cele de acționare a motoarelor și la cele de componente electronice.
De asemenea, în unitățile care produc transmisii, inclusiv în dezvoltare și cercetare. Bosch are doar în Germania peste 100.000 de angajați și numărul de persoane care își pierd locul de muncă la Bosch ar urma să depășească 20.000, dacă adunăm și concedierile efectuate deja în ultimii ani.
Conducerea Bosch a transmis că are în vedere reducerea costurilor cu circa 2,5 miliarde euro, pentru ca planurile de reorganizare a companiei să poată fi susținute.
În același timp, compania se așteaptă la creșteri de venituri, în special din divizia de mobilitate, cu tehnologii și sisteme noi, care sunt în curs de implementare pe vehicule, cum sunt de exemplu direcția electrică sau frânele electrice, fără sisteme mecanice.
De asemenea, evoluția software-ului și simplificarea componentelor electronice vor produce modificări importante în modelul de business în acest sector.
Bosch Mobility este principala afacere a grupului. Divizia a generat vânzări de 55,8 miliarde de euro anul trecut, contribuind cu aproximativ 62% la vânzările totale.
Grupul german a raportat vânzări consolidate de 90,3 miliarde de euro în 2024 și a încheiat anul cu aproximativ 418.000 de angajați la nivel global.
În România, vânzările consolidate au atins aproximativ 530 de milioane de euro anul trecut, cu 10.320 de angajați.
Compania are în România mai multe unități de producție și de cercetare, cu peste 10.000 de angajați, dar nu a anunțat deocamdată noi concedieri. La finalul anului trecut, reprezentanții Bosch transmiteau că nu exclud noi desființări de locuri de muncă.

„În general, în mediul economic actual, provocator și dinamic, analizăm în mod constant dacă suntem bine poziționați cu activitățile și structurile noastre pe diverse piețe și domenii de afaceri pentru a ne menține competitivitatea. Chiar dacă scopul Bosch este de a-și menține numărul de angajați cu produse noi și o varietate de măsuri de calificare, compania nu poate exclude alte ajustări de personal pe fondul provocărilor actuale.
Desigur, în ceea ce privește măsurile adecvate, Bosch își implică reprezentanții angajaților și își informează mai întâi angajații. Scopul nostru rămâne să facem eventualele ajustări cât mai acceptabile din punct de vedere social”, spuneau anul trecut reprezentanții Bosch.
Anunțul Bosch evidențiază presiunea tot mai mare asupra industriei de bază a Germaniei, pe măsură ce producătorii și furnizorii se confruntă cu costurile tarifare, cererea redusă și intensificarea concurenței din partea producătorilor chinezi, notează Bloomberg.
De asemenea, presiunile demografice din cea mai mare economie a Europei duc la creșterea cheltuielilor cu forța de muncă, în timp ce prețurile energiei rămân ridicate în urma invaziei Rusiei în Ucraina.

În același timp, concurenții chinezi câștigă cote de piață cu baterii, motoare și componente electronice mai ieftine, erodând marjele pentru producătorii tradiționali.
“Ne așteptăm ca concurența să se intensifice și mai mult, așa că obiectivul nostru este să profităm de oportunitățile de creștere oriunde este posibil și să ne poziționăm locațiile de mobilitate pentru viitor”, a declarat Markus Heyn, membru în consiliului de administrație Bosch, care supraveghează divizia de mobilitate.