Autor: Cătălin Suliman (partener si Head of Competition)
Criza medicală a debutat brusc și a schimbat fundamental modul în care sunt desfășurate anumite activități economice. Unele industrii au fost afectate direct și semnificativ (cum ar fi: turismul, horeca, transporturile de persoane), în timp ce altele se numără printre câștigătorii crizei (spre exemplu, domeniul medical, zona de IT&C, comerțul și plățile electronice).
În privința modificărilor modului în care se va face business în perioada următoare sunt câteva elemente care se diferențiază.
5 noiembrie - Gala Profit – Povești cu Profit... Made in Romania
14 noiembrie - Maratonul Agriculturii
Printre modificările imediate, cele mai importante vor fi digitalizarea activității și creșterea importanței activității online. În mediul de business cei care vor reuși să se digitalizeze rapid și să își optimizeze fluxurile de producție și de furnizare de produse sau servicii, inclusiv prin acoperirea cu succes a zonei de online, vor reuși să se mențină în zona de profitabilitate.
Vor aparea din ce în ce mai multe activități care vor avea la baza mediul online și vor crește foarte mult activitățile de tip marketplace care vor permite accesul rapid la clienții din mediul online prin intermediul unei soluții la cheie. Cum contactul fizic este redus, în perioada următoare se va pune accentul pe acele soluții care vor permite contractarea de la distanța, comerțul electronic fiind unul dintre canalele care va avea creșterea cea mai mare în următoarea perioadă. În privința acestuia, ne așteptăm și la o diversificare a produselor care vor fi achiziționate prin acest canal, spre exemplu, mare parte din industria fashion (inclusiv unele mărci de renume) se va muta în mediul online.
În plus, pandemia oferă șansa unei resetări în zona de producție și prestare de activitate. Ne așteptăm ca o parte importantă a activităților tradiționale să înceapă un proces accelerat de tranziție către un business sustenabil și în linie cu regulile de protecție a mediului.
Așteptările sunt ca mai multe societăți și grupuri de societăți să pună foarte mare accent pe protecția mediului și crearea unui sistem sustenabil astfel că vor reapărea noi business-uri în zona de reciclare, energie verde, eliminarea materialelor și sistemelor poluante. În industria auto vom vedea o accelerare către mașinile electrice, ceea ce va antrena un efect de sistem cu privire la activitățile conexe (sisteme electrice, stații de încărcare, accesorii etc.). În paralel cu apariția unor noi linii de activitate, vor apărea modificări de mentalități și preferințe, inclusiv clienții vor fi interesați de zona de energie verde sau de măsurile luate de către producători pentru a fi în conformitate cu protecția mediului (va crește accentul pe zona bio).
În privința schimbărilor mai puțin evidente, așteptarea este să apară schimbări în zona de calitate a serviciilor. Pentru anumite tipuri de activități pandemia a generat costuri în creștere și a limitat accesul fizic al cumpărătorilor la respectivele produse sau servicii. Pentru a supraviețui va fi nevoie de mult mai multă implicare în creșterea satisfacției clienților cu privire la produse și servicii. Investiția în această zonă era absolut necesară în privința produselor și serviciilor din România (exemplul cel mai facil este dat de calitatea scăzută a anumitor servicii de turism și ospitalitate din România, ceea ce generează o migrație a clienților către țările vecine).
În privința societăților de mici dimensiuni sau ale căror produse nu au o istorie pe piață, zona de servicii va fi un diferențiator în piață. Pentru clienți, serviciile superioare vor fi un argument pentru achiziție, de aceea este de așteptat ca satisfacția clientului să devină un indicator cheie în analiza performanței echipelor de vânzări.
Pandemia a schimbat regulile jocului, dar pentru cei care se vor adapta rapid, va reprezenta o șansă importantă de a intra sau a se dezvolta pe piață. Ține de fiecare societate să determine care sunt acele procese ce pot fi adaptate / flexibilizate pentru a face față mai eficient cerințelor clienților.
Un material Legal Marketing