Cazul Multraship: o oportunitate pentru noul Guvern al României de a consolida credibilitatea țării în procesul de aderare la OCDE

De mai bine de două decenii, compania olandeză de remorcaj și salvare maritimă Multraship este implicată într-un litigiu cu statul român privind datorii neachitate pentru un proiect de îndepărtare a unei epave, finalizat cu succes în Delta Dunării. În ciuda unei hotărâri arbitrale clare în favoarea sa și a recunoașterilor repetate din partea autorităților, compania afirmă că încă așteaptă să fie plătită.
Alatura-te Profit InsiderJoin Profit Insider
Cazul Multraship: o oportunitate pentru noul Guvern al României de a consolida credibilitatea țării în procesul de aderare la OCDE

De mai bine de două decenii, compania olandeză de remorcaj și salvare maritimă Multraship este implicată într-un litigiu cu statul român privind datorii neachitate pentru un proiect de îndepărtare a unei epave, finalizat cu succes în Delta Dunării. În ciuda unei hotărâri arbitrale clare în favoarea sa și a recunoașterilor repetate din partea autorităților, compania afirmă că încă așteaptă să fie plătită.

Leendert Muller, CEO al Multraship și-a exprimat nemulțumirea față de eșecul României de a-și respecta angajamentele contractuale, avertizând că astfel de cazuri subminează încrederea investitorilor și pun sub semnul întrebării credibilitatea țării ca stat membru al UE și candidat la aderarea la OCDE.

O operațiune de îndepărtare a unei epave transformată într-o odisee juridică

Subiectul datează de la naufragiul navei de marfă Rostok, care s-a scufundat în 1991 în Canalul Sulina, având la bord 5.400 de tone de bobine de oțel, blocând o arteră navigabilă vitală între Dunăre și Marea Neagră.

Cazul Multraship: o oportunitate pentru noul Guvern al României de a consolida credibilitatea țării în procesul de aderare la OCDE

După mai multe încercări eșuate de îndepărtare a epavei, în 2004 guvernul român a contractat un împrumut de 38 de milioane de euro de la Banca Europeană de Investiții pentru întreținerea canalelor navigabile ale Dunării, inclusiv pentru operațiunea Rostok. În urma unei licitații publice, contractul a fost atribuit Consorțiului pentru Îndepărtarea Epavei Rostok (RWRC), condus de Multraship. Operațiunea a fost însă departe de a fi simplă. Potrivit lui Muller, consorțiul s-a confruntat cu dificultăți neprevăzute, precum probleme ale albiei și sedimentelor nedezvăluite de autorități, condiții meteo extreme și evenimente de forță majoră. În ciuda acestor provocări, Multraship a finalizat cu succes îndepărtarea epavei, iar în 2006 autoritățile române au emis un Certificat de Recepție care confirma executarea lucrării. Totuși, când a venit momentul plății a sumei integrale, Ministerul Transporturilor a refuzat.

Hotărârea arbitrală în favoarea Multraship

Refuzul a declanșat o bătălie juridică de durată. În 2012, Curtea Internațională de Arbitraj a ICC a dat câștig de cauză Multraship, acordând sumele solicitate plus dobânzi. Un an mai târziu, în mai 2013, autoritățile române au recunoscut oficial datoria. Dar, la mai bine de un deceniu distanță, nicio plată nu a fost efectuată.

Fără dobândă, principalul datorat din 2005 este de 7,63 milioane de euro”, spune Muller. „Până la sfârșitul lunii mai 2025, însă, datoria – incluzând costuri legale și de arbitraj și dobânda compusă anuală de 6% – a ajuns la 24,59 milioane de euro și 972.418 dolari. Această creștere putea fi evitată complet. Este inacceptabil ca, în cei zece ani de la decizia ICC, România să nu-și fi onorat obligațiile.”

O interpretare eronată a deciziei instanței locale

Întrucât Guvernul României nu a respectat în mod voluntar decizia Curții de Arbitraj a Camerei Internaționale de Comerț (ICC) de la Paris—așa cum ar fi fost de așteptat din partea unui stat membru al UE, având în vedere și obligațiile sale asumate prin tratatele internaționale—Multraship a trecut la executarea silită asupra activelor AFDJ Galați din România pentru a recupera datoria.

Cazul Multraship: o oportunitate pentru noul Guvern al României de a consolida credibilitatea țării în procesul de aderare la OCDE

Deși atât Curtea de Apel București, cât și Înalta Curte de Casație și Justiție au confirmat că hotărârea arbitrală este valabilă în România, o instanță locală din Constanța a blocat totuși executarea efectivă prin scoaterea la licitație publică a activelor AFDJ Galați. Chiar și în ipoteza în care o asemenea licitație ar fi avut loc, activele AFDJ Galați din România sunt limitate, iar vânzarea lor forțată nu ar fi acoperit nicidecum valoarea datoriei restante.

Decizia instanței locale din Constanța este folosită și astăzi de Ministerul Transporturilor ca pretext pentru a refuza plata, ceea ce este complet eronat. Hotărârea ICC rămâne valabilă și este, de altfel, executorie și în afara României: datoria nu a fost și nici nu poate fi anulată de o instanță locală, care s-a pronunțat doar asupra imposibilității de a vinde la licitație publică activele (oricum limitate) ale AFDJ Galați”, explică Muller. „Din punct de vedere juridic, lucrurile sunt clare. Decizia Curții Internaționale de Arbitraj de la Paris obligă Guvernul României, sub autoritatea căruia funcționează AFDJ Galați, să plătească datoria restantă. Mai mult, faptul că am obținut executarea activelor AFDJ în alte jurisdicții europene—precum Țările de Jos, Belgia și Regatul Unit—confirmă pe deplin acest lucru”, adaugă Muller.

Oportunități ratate pentru România

Dincolo de prejudiciile financiare, neplata prelungită a avut consecințe serioase asupra planurilor de investiții ale Multraship în România.

Dacă am fi fost plătiți la timp, sunt convins că am fi lansat deja operațiuni de remorcaj portuar în România, cu o flotă modernă construită local”, spune Muller. „În schimb, am fost împiedicați să ne extindem și să investim. Pentru un IMM precum Multraship, această sumă este foarte importantă, mai ales că am finanțat integral lucrarea inițială. Lupta este inegală.”

Cu toate acestea, Multraship a continuat să furnizeze servicii în regiune. De-a lungul anilor, compania a realizat operațiuni de salvare la Galați și Giurgiu, a asigurat servicii de remorcaj la Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova și a sprijinit proiecte de infrastructură, inclusiv Inițiativa de Combatere a Eroziunii Costiere și podul Calafat–Vidin.

Un alt litigiu la Constanța

Cazul Rostok nu este singurul punct de tensiune în relațiile Multraship cu autoritățile române. Compania este implicată și într-un litigiu cu Administrația Porturilor Maritime Constanța, care a refuzat în mod repetat să semneze un contract de remorcaj portuar, în pofida unei hotărâri judecătorești definitive care o obliga să o facă. Dosarul se află în prezent în apel, cu termen stabilit pentru septembrie.
Muller subliniază că Multraship rămâne angajată să colaboreze constructiv cu autoritățile, dar avertizează că repetatele dispute juridice conturează o imagine îngrijorătoare pentru investitorii internaționali:
„Guvernele din cadrul Uniunii Europene ar trebui să fie de încredere. Neconformarea continuă a României și încercările de a zădărnici procesul juridic contrazic angajamentul declarat față de statul de drept și pun în pericol eforturile de aderare la OCDE.”

Șansa României de a recâștiga încrederea investitorilor

„Am obținut un succes de 100% într-o lucrare extrem de dificilă cu înlăturarea epavei Rostok. În schimb, am fost întâmpinați doar cu ostilitate și refuz de plată. Acest lucru se reflectă foarte prost asupra reputației României ca destinație prietenoasă pentru afaceri”, adaugă CEO-ul Multraship.

Cu toate acestea, Muller subliniază că firma nu a renunțat la România, unde este prezentă de 25 de ani cu o poziție puternică în regiunea Mării Negre și vede încă potențial de creștere.

„Credem că, cu oamenii potriviți la masă, se poate găsi o soluție rezonabilă. Noul guvern are oportunitatea de a arăta comunității internaționale de afaceri că România își respectă angajamentele și este un partener de încredere. Acest lucru este esențial dacă România vrea să demonstreze că merită să devină membru OCDE și să beneficieze de avantajele aferente.”

Deocamdată, Multraship își concentrează eforturile pe rezolvarea litigiului Rostok și pe extinderea operațiunilor în regiune, cu speranța că noul guvern va acționa rapid pentru a achita datoria și a restabili încrederea în statul de drept. După cum conchide Muller: „Achitarea acestei datorii nu este doar despre Multraship – este vorba despre a arăta lumii că România poate fi un partener de afaceri de încredere.”

Un operator global cu rădăcini regionale

Fondată în urmă cu peste 240 de ani, Multraship rămâne o afacere de familie și una dintre cele mai importante companii de remorcaj și salvare din lume. Compania deține o flotă de peste 60 de nave, cu aproximativ 650 de angajați, și deservește atât clienți publici, cât și privați.

Compania este furnizorul preferat de nave de intervenție pentru remorcaj de urgență (ERTV) pentru Paza de Coastă olandeză și a fost implicată în operațiuni internaționale de salvare de mare profil, inclusiv incendiul de pe cargoul Fremantle Highway din Marea Nordului, în 2023.

Pe lângă România și Bulgaria, Multraship are operațiuni în parteneriat în porturi din Țările de Jos, Belgia, Bulgaria, Oman, Nigeria și Libia. Portofoliul său include remorcaj portuar și de terminal, remorcaj maritim, salvare, suport offshore și servicii portuare.

viewscnt
Urmărește-ne și pe Google News
NewsLetter

Pentru o sinteza cu cele mai importante evenimente economice ale zilei te rugam sa te abonezi la newsletter:

Imobil de prestigiu situat pe strada Emanoil Porumbaru
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
2.600.000 €
Ultimele ştiri
De weekend
Curs BNR
1 EUR5.0707 -0.0026-0.05 %
1 USD4.3397 +0.0100+0.23 %
1 GBP5.8604 -0.0047-0.08 %
1 CHF5.4290 -0.0063-0.12 %

Curs BNR oferit de cursvalutar.ro

News.ro
Playtech.ro
3 CAMERE - DISCOUNT - 12% DIRECT DE LA DEZVOLTATOR - PIPERA
  • {literal}{/literal} dormitoare
  • {literal}{/literal} băi

De vânzare
129.030 €
Cele mai citite