Industria de morărit și panificație se confruntă cu un deficit al forței de muncă de peste 10%

Industria de morărit și panificație se confruntă cu un deficit al forței de muncă de peste 10%
scris 10 mai 2021

Industria de morărit și panificație se confruntă cu un deficit al forței de muncă de peste 10%, în condițiile în care în acest domeniu lucrează în jur de 60.000 de oameni, susține președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase - ROMPAN, Aurel Popescu.

"Forța de muncă este deficitară în acest sector în care nivelul salariilor este destul de scăzut și oamenii vor să meargă și la sparanghel numai să câștige mai mult. Noi încercăm să-i atragem, încercăm să facem cursuri, dar acum cu pandemia nici cursuri nu am mai putut ține. Deficitul este de câteva mii de oameni, de circa 10%, în condițiile în care în sectorul de morărit și panificație lucrează 60.000 de oameni. Este o situație grea", a declarat Aurel Popescu, potrivit Agerpres.

Societatea și-ar dori o nouă abordare din partea autorităților în lupta împotriva fumatului CITEȘTE ȘI Societatea și-ar dori o nouă abordare din partea autorităților în lupta împotriva fumatului

El susține că prețurile produselor din industria alimentară din România sunt destul de mici, iar cele din morărit și panificație nu fac excepție, fiind printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană.

"Prețul nostru la pâine este în lei la fel cât este în euro în Germania, Spania sau Franța. Sunt cele mai mici prețuri din Uniunea Europeană și trebuie să te încadrezi și cu salariile în prețurile acestea. Toate lumea țipă când mărești prețul la produs: "s-a mărit cu 10 bani", dar dacă îi vezi pe jos nu îi iei, dai cu piciorul", spune acesta.

În ceea ce privește programele de investiții din acest sector, șeful ROMPAN afirmă că situația este critică deoarece în perioada de tranziție sectorul nu beneficiază de fonduri europene, iar o schemă de ajutor de stat nu este posibilă, pentru că nu este finalizat Planul Național Strategic (PNS).

"În domeniul prelucrării secundare a cerealelor ceea ce înseamnă panificație, patiserie, paste făinoase, biscuiți și alte produse făinoase situația este critică, pentru că doi ani nu vom beneficia de niciun un euro din fonduri europene. În anexa Tratatului de Aderare, prelucrarea secundară a cerealelor nu este trecută ca beneficiar de fonduri europene și noi până acum am atras fonduri prin scheme de ajutor de stat. Am făcut cinci scheme de-a lungul timpului în care am adus la egalitate sectorul acesta de panificație și astfel a beneficiat și el de bani la fel ca și celelalte sectoare ale industriei alimentare. Anul acesta nu putem să facem o schemă de ajutor pentru că nu este gata PNS-ul. Dacă nu a fost finalizat nu poți să vii cu o schemă de ajutor. Noi am făcut și intervenții la Bruxelles, pentru că nu numai în România este această problemă ci în toată Europa. Practic, sectorul acesta, în perioada de tranziție, nu va avea bani de dezvoltare decât dacă guvernanții noștri vor aloca pentru această zonă bani mai mulți", a subliniat președintele patronatului ROMPAN.

Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii CITEȘTE ȘI Fulfilment by eMAG, instrumentul de un milion de euro care ajută antreprenorii să se concentreze pe creșterea afacerii

Popescu a adăugat că situația a fost prezentată Guvernului, care a promis o schemă națională de ajutor pentru sector, însă, ulterior, a transmis că va lansa IMM Invest și pe agricultura și industrie alimentară și "s-a ales praful".

Președintele patronatului de morărit și panificație a reamintit și de reclama negativă din spațiul public, potrivit căreia pâinea neambalată ar reprezenta un risc de contaminare cu virusul Sars-Cov-2, subliniind încă o dată că "pâinea nu este purtătoare de Covid".

"Vedeți că se face de ceva timp o reclamă negativă la adresa produselor de panificație din piață. Sunt unii interesați în acest domeniu, ca să rămână pe piață sau să încurajeze importul de produse, și atunci fac reclamă negativă pâinii neambalate ca și când ar fi numai în România, deși în toate statele UE, și în Germania, Franța sau Olanda, sunt produse ambalate și neambalate pentru populație. La noi este și un specific: lumea preferă produsul proaspăt cu durată de valabilitate mică. Din studiul nostru de piață, 70% din populație dorește să cumpere pâine proaspătă caldă. Ori aceasta nu se poate ambala așa caldă. Aș vrea să transmit consumatorilor: pâinea nu este purtătoare de Covid, așa cum spun unii care au făcut această reclamă negativă ca să își câștige un segment de piață, nici nu se pune problema de așa ceva", a transmis Aurel Popescu.

Nu în ultimul rând, șeful ROMPAN a anunțat că intenționează să contracteze efectuarea unui nou studiu de consum strict pe pâine pentru a vedea exact ce preferă românii, având în vedere modificarea comportamentului de consum din ultima perioadă.

VIDEO Băutură alcoolică fabricată din mere crescute lângă fosta centrală nucleară de la Cernobîl, confiscată de autorități CITEȘTE ȘI VIDEO Băutură alcoolică fabricată din mere crescute lângă fosta centrală nucleară de la Cernobîl, confiscată de autorități

"Vrem să facem un nou studiu pe consum, pentru că vrem să vedem ce preferă românii: pâinea proaspătă, pâinea congelată, pâinea feliată, pâinea ambalată. Suntem în căutare de fonduri ca să contractăm o firmă specializată, să facem acest studiu strict pe pâine. Consumul actual este 78 de kg de pâine pe om într-un an, dar eu cred că trebuie să facem și o analiză a consumului de cereale pe cap de om, pentru că s-au produs modificări importante, în ideea că oamenii preferă produse de simigerie, patiserie, și acestea sunt în detrimentul produsului pâine. Pâinea ca atare nu este un indicator care să îți arate cu cât gradul de bogăție este mai mare ci faptul că se mănâncă și alte produse. Deocamdată nu am făcut o analiză, pentru că ne lipsesc niște date de simigerie, patiserie și date despre importurile de produse procesate de brutărie. Firmele mari din România, care fac produse congelate, produse care merg foarte bine la export, au făcut ele analize de piață și nu rezultă că s-au importat mai mult de 40.000 de tone de produse congelate într-un an. Ori datele statistice arată că sunt sute mii de tone de produse de brutărie", a explicat Aurel Popescu.

ROMPAN este prima asociație constituită în România în 1990 și cuprinde 215 de societăți din toate domeniile din industrie, cota de piață fiind de peste 60% pe morărit, 40% la panificație, 70% la paste făinoase și 55% la biscuiți. 

viewscnt
Afla mai multe despre
morarit
panificatie
forta de munca