Alexandru Bogdan, Investment Director la RocaX și Business Angel: În antreprenoriatul românesc există o anumită doză de toxicitate legată de lipsa de deschidere la nou, dar criza a deschis o oportunitate

Alexandru Bogdan, Investment Director la RocaX și Business Angel: În antreprenoriatul românesc există o anumită doză de toxicitate legată de lipsa de deschidere la nou, dar criza a deschis o oportunitate
scris 23 apr 2020

În antreprenoriatul românesc există o anumită doză de toxicitate legată de lipsa de deschidere la nou, dar criza actuală a deschis o oportunitate pentru business-uri și ochii antreprenorilor la nou și la a experimenta noi soluții, pentru a-și face afacerea să supraviețuiască și să crească în continuare, arată Alexandru Bogdan, Investment Director la RocaX și Business Angel.

ROCA X este un fond românesc de investiții în startup-uri, desprins din platforma de investiții și management ROCA.

"În primul rând, există o serie de platforme, business-uri, inițiative, care până în acest moment poate nu primeau suficientă atenție. De ce? Pentru că lumea era obișnuită cu status quo- ul. Am fost impresionat în mod negativ, să particip acum 1 an și jumătate la un workshop despre inovație, despre succesul și evoluția Amazon și modul în care ei au reușit să se extindă și să identifice noi nișe de business. În audiența respectivului workshop, care ar fi trebuit să fie foarte interesată de această abordare disruptivă de noi oportunități, foarte multe voci spuneau că la noi în domeniu nu se va întâmplă, că lucrurile sunt așezate.

Această criză a pus o presiune foarte mare asupra multor afaceri, a fost o trezire la realitate, au trebuit să înțeleagă că trebuie să facă ceva, că status quo-ul nu mai poate rămâne așa cum au fost obișnuiți. Cred că în general în antreprenoriatul românesc există o anumită doză de toxicitate legată de lipsa de deschidere la nou. Criza a deschis această oportunitate pentru business-uri și a deschis ochii antreprenorilor la nou și la a experimenta noi soluții pentru a-și face afacerea să supraviețuiască și să crească în continuare. Asta e prima oportunitate despre care cred că e destul de general valabilă - indiferent de domeniu și verticală.

EXCLUSIV Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Fondatorul Dr. Leahu: Discutăm cu fonduri de investiții și suntem foarte aproape să deschidem prima clinică în străinătate. Atenție la măști! CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Profit LIVE TV - Să ajutăm business-ul. Fondatorul Dr. Leahu: Discutăm cu fonduri de investiții și suntem foarte aproape să deschidem prima clinică în străinătate. Atenție la măști!

Altfel, sunt câteva zone în care se simte mult mai accelerată această adopție, precum zona medicală - care era un domeniu unde până de curând lucrurile nu permiteau foarte multă inovație, dar în doar câteva săptămâni au apărut destul de multe soluții de telemedicină; iar cele care atacau deja zona asta au primit un feedback mult mai pozitiv și au fost adoptate mult mai repede.

În mod similar, lucrurile legate de educație care mai ales în zona noastră e un domeniu învechit; știm cu toții problemele pe care le au părinții legate de cum evoluează educația clasică din țară și căutarea lor continuă pentru soluții alternative. Acest flux sau push destul de agresiv legat de homeschooling - forțat în această perioada - a deschis noi oportunități și sper că evoluția acestui domeniu în perioada imediat următoare va fi una surprinzătoare și fulminantă într-un sens pozitiv", spune acesta într-un interviu SeedBlink.

El arată că, la fel ca la ROCA X, personal caută fondatori cu idei disruptive, future proof, care să reziste la provocări precum criza curentă, investițiile fiind pe termen mediu.

"Evident că o poveste de succes în zona de investiții în startup-uri de tehnologie presupune o creștere rapidă a acelui business și probabil la un moment dat ne vom afla în imposibilitatea de a ține pasul cu etapele ulterioare de evoluție.

Prin urmare, nu văd investițiile ca o acțiune pe termen scurt, speculative, dar sunt conștient că nu pot fi niște investiții pe termen foarte lung, de 7-10 ani, pentru că nu voi putea ține pasul cu modul în care ele evoluează. Acest termen mediu ar trebui să fie varianta optimă - depinde de fiecare dintre noi cum îl definim: 2 ani, 3 sau 5", spune antreprenorul.

Care sunt cele mai mari provocări cărora trebuie să le facă față un startup astăzi, în contextul actual, și cum ar putea să depășească startup-urile aceste provocări poate fi aflat AICI.

viewscnt
Afla mai multe despre
roca x
interviu