În prezent, cele mai răspândite chimii sunt LFP (litiu fier fosfat) și NMC (nichel mangan cobalt). Deși la prima vedere par doar niște acronime tehnice, în realitate ele se traduc în diferențe de preț, autonomie, comportament la temperaturi scăzute și durată de viață.
Dacă înțelegi aceste nuanțe, ai șanse mult mai mari să alegi o mașină electrică în acord cu modul în care o vei folosi.
Bateriile NMC au dominat primii ani ai tranziției spre electromobilitate deoarece oferă o densitate energetică ridicată. Cu alte cuvinte, încap mai mulți kWh în aceeași masă sau în același volum. Din acest motiv, mașinile cu baterii NMC pot avea autonomie mai mare sau greutate mai mică pentru aceeași autonomie. Totuși, pentru aceste avantaje plătești de obicei printr-un preț mai ridicat și printr-o sensibilitate ceva mai mare la ciclurile repetate de încărcare rapidă și la temperaturi extreme.
Avantajele și dezavantajele bateriilor LFP
Bateriile LFP au intrat puternic în scenă în momentul în care producătorii au început să caute soluții mai accesibile, mai stabile termic și cu o durată de viață mare. LFP nu folosesc cobalt, un material controversat ca origine și cost, și tolerează mult mai bine ciclurile repetate de încărcare la 100%. Pentru tine, asta înseamnă că poți ține bateria încărcată la un nivel ridicat fără să o protejezi obsesiv, iar degradarea pe termen lung este de obicei mai lentă.
Pe de altă parte, densitatea energetică mai mică înseamnă că, pentru aceeași autonomie, bateria LFP va fi mai grea sau mai voluminoasă. În practică, asta se vede mai ales la mașinile de dimensiuni mici și medii, unde producătorii aleg adesea baterii ceva mai mici pentru a nu compromite prea mult masa totală. Rezultatul este că unele modele LFP au o autonomie teoretică mai mică, deși compensează la capitolul cost și fiabilitate.
Când are sens NMC și când e mai logic LFP
Dacă te interesează autonomia maximă și faci des drumuri lungi pe autostradă, o baterie NMC rămâne adesea soluția optimă. Poți avea același spațiu interior, dar cu o baterie mai mare, sau aceeași baterie, dar o mașină mai ușoară. În schimb, vei avea grijă ceva mai atentă la încărcările repetate la 100% și la expunerea îndelungată la temperaturi foarte ridicate.
LFP începe să aibă sens acolo unde mașina este folosită preponderent urban sau periurban, cu încărcări dese acasă sau la birou. Poți exploata bateria fără griji majore privind nivelul de încărcare, iar costul total de proprietate este, de regulă, mai bun. Singurul aspect mai delicat este comportamentul la frig, unde LFP poate pierde mai multă autonomie și poate încărca mai lent până ce ajunge la o temperatură internă optimă. Dacă accepți acest compromis iarna, în restul anului beneficiezi de o soluție robustă și relativ ieftină.















