CFR Călători cheltuiește cel mai mult cu salariații. Operatorii privați cheltuiesc pe taxa de acces pe infrastructură

CFR Călători cheltuiește cel mai mult cu salariații. Operatorii privați cheltuiesc pe taxa de acces pe infrastructură
Profit.ro
Profit.ro
scris 15 dec 2020

Ponderea cea mai mare în totalul cheltuielilor înregistrate de CFR Călători anul trecut o au cheltuielile cu personalul, în timp ce în cazul operatorilor privați de transport feroviar de călători cheltuiala majoră o reprezintă taxa de acces pe infrastructură pe care aceștia și-o plătesc în mod regulat, relevă datele unui studiu realizat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) cu privire la evoluția principalilor indicatori ai pieței feroviare de călători/traficului feroviar de călători din România în perioada 2016-2019.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Întrucât în perioada 2016-2019, pe piața feroviară de călători din România și-au desfășurat activitatea șase operatori feroviari, o analiză comparativă între aceștia arată că ponderea cea mai mare a cheltuielilor, în cazul operatorului de stat, o reprezintă cele de personal - peste o treime din totalul cheltuielilor - în timp ce, în cazul operatorilor privați, cheltuielile cu personalul nu depășesc un sfert din total - în medie circa 20%. În cazul acestora din urmă, cheltuiala majoră o reprezintă taxa de acces pe infrastructură - circa 30% - pe care aceștia și-o plătesc în mod regulat, scrie Agerpres.

Ședință cu scântei la vârful VW AG. Herbert Diess a câștigat lupta cu sindicatele, dar s-a decis și soarta mărcilor Lamborghini, Ducatti și Bentley CITEȘTE ȘI Ședință cu scântei la vârful VW AG. Herbert Diess a câștigat lupta cu sindicatele, dar s-a decis și soarta mărcilor Lamborghini, Ducatti și Bentley

"Un paradox, greu de explicat pentru perioada analizată, în cazul CFR Călători, îl reprezintă procentul destul de mare al cheltuielilor cu amortizarea, precum și cel infim al cheltuielilor cu piesele de schimb, având în vedere vechimea destul de mare a parcului utilizat", se menționează în analiza ARF.

De asemenea, studiul indică faptul că, în perioada analizată, cea mai ridicată valoare a salariului mediu este înregistrată de CFR Călători. De exemplu, anul trecut, compania de stat înregistra un salariu mediu brut de 5.622 lei, urmată de Transferoviar Călători, cu 5.024 lei, Interregional Călători - 4.809 lei, Softrans - 4.747 lei, Regio Călători - 4.706 lei, și Astra Trans Carpatic - 3.764 lei.

Potrivit ARF, la nivelul anului 2019, în urma analizării datelor financiare existente, se observă că la operatorul de stat ponderea cea mai ridicată o înregistrează cheltuiala cu personalul, și anume 35% din total cheltuieli, urmată de cheltuiala cu taxa de acces pe infrastructură, în procentaj de 19%, și de cheltuiala cu amortizarea - 15%.

"Din totalul cheltuielilor cu personalul în anul 2019, compensația acoperă un procent de 27%, cheltuiala cu TUI-ul este acoperită din compensație în procent de 42%, cheltuiala cu combustibilul în proporție de 15% și cheltuiala cu energia electrică în cuantum de 12%, conform prevederilor OUG nr. 103/2013", spune ARF.

La Regio Călători, potrivit informațiilor financiare existente, se observă că ponderea cea mai mare o deține cheltuiala cu taxa de acces pe infrastructură - 29% din total, apoi cheltuiala cu personalul - 21%, și cheltuiala cu combustibilul - 18%.

În cazul Transferoviar Călători, ponderea cea mai ridicată o are cheltuiala cu taxa de acces pe infrastructură - 27% din total, urmată de cheltuiala cu personalul - de 23%, și de cea cu combustibilul - 19%.

Interregional Călători înregistrează 32% din totalul cheltuieli pe taxa de acces pe infrastructură, urmată de cheltuiala cu chiriile automotoarelor - 19%, și de cheltuiala cu personalul - circa 17%.

La Softrans, 30% din totalul cheltuielilor s-a îndreptat către plata taxei de acces pe infrastructură, 17% a reprezentat plata amortizărilor, plata cu întreținerea și
reparațiile a deținut o pondere de 16%, iar cheltuiala cu personalul - 13%.

Astra Trans Carpatic a raportat la finele lui 2019 că ponderea cea mai ridicată în total cheltuieli, de 30%, o înregistrează plata taxei de acces pe infrastructură, urmată de plata chiriei pentru materialul rulant, în procentaj de 14%, și cheltuiala cu personalul - 17%.

"Din punct de vedere al eficienței muncii, diferența între sectorul privat și cel de stat devine cea mai mare în 2019, dacă raportăm nivelul salariilor și al numărului de angajați la volumul de activitate al fiecărui operator feroviar", atrage atenția ARF.

viewscnt
Afla mai multe despre
cfr călători
salarii
taxa de acces