Directorul Metrorex, Dumitru Șodolescu: Lucrările la Magistrala de metrou M5, finalizate în septembrie-octombrie

Directorul Metrorex, Dumitru Șodolescu: Lucrările la Magistrala de metrou M5, finalizate în septembrie-octombrie
scris 18 feb 2019

Dumitru Șodolescu, director Metrorex, a afirmat luni, pe șantierul de la Magistrala de metrou 5, că lucrările pentru acest tronson vor fi finalizate în septembrie-octombrie, dacă va fi rezolvat dosarul de contestație în instanță cu privire la sistemul de automatizare. Stațiile Romancierilor, Constantin Brâncuși și Valea Ialomiței sunt finalizate în proporție de 99,4%.

“Lucrările vor fi finalizate până în septembrie-octombrie în totalitate. Avem finanțarea asigurată pentru toate lucrările, mai puțin finalizarea sistemului de automatizare, care face obiectul unei contestații în instanță. De fapt au fost două contestații - prima contestație a fost finalizată în 15 noiembrie, a doua - suspendată. Noi am făcut demersuri încă de anul trecut la tribunal pentru a repune pe rol al doilea dosar, două intervenții anul trecut, una anul acesta, fără rezultat însă. Săptămâna trecută am făcut încă o intervenție, am trimis și la tribunal, și la CSM, și la domnul ministru Tudorel Toader și s-au văzut unele rezultate, în sensul că am primit motivarea pentru decizia din 15 noiembrie. Acum sunt create premisele pentru ca cel de-al doilea dosar să fie repus pe rol. Noi sperăm că se va judeca în regim de urgență, așa cum am solicitat, Magistrala 5 fiind un obiectiv de importanță națională. Credem că vom da în exploatare Magistrala 5 dacă instant de judecată va solution acest dosar în regim de urgență”, a explicat, luni, Dumitru Șodolescu, potrivit News.ro.

FOTO Globalworth a finalizat sediul Renault Group din București CITEȘTE ȘI FOTO Globalworth a finalizat sediul Renault Group din București

Pentru ca M5 să fie inaugurată până la sfârșitul anului, decizia definitivă de la tribunal ar veni după nouă luni de zile de la licitație, dar Metrorex speră să poată scurta acest termen până la 6 luni. “Încă sunt speranțe ca, dacă în două luni se finalizează dosarul, să terminăm lucrările până la sfârșitul anului”, a declarat directorul Dumitru Șodolescu.

Nu se va putea circula însă pe M5 anul acesta “dacă decizia în instanță întârzie până în iulie, august. Nimeni nu va putea să finalizeze sistemul de automatizare în 4-5 luni”, a explicat directorul.

Stadiul lucrărilor

“Partea de infrastructură este finalizată în proporție de 99,4% , calea de rulare peste 99%, practic la sfârșitul lunii martie aceasta va fi gata în totalitate iar în luna mai vom putea începe probele tehnologice. Finisajele sunt terminate în proporție de 67-70%. Am făcut o analiză foarte detaliată cu asociatul Astaldi și vor fi finalizate până în septembrie-octombrie, cu un amendament: pasajul de legătură cu tramvaiul 41 s-ar putea să mai întârzie, sunt 9 devieri de făcut, dar asta nu va afecta funcționarea metroului”, a precizat managerul Metrorex.

În privința finisajelor, lucrările la stația Râul Doamnei nu sunt foarte avansate, însă la stațiile Romancierilor, Constantin Brâncuși și Valea Ialomiței sunt cele mai înaintate.

Lucrările la suprafață, finalizate în iunie-iulie

Accesul la suprafață nu este finalizat la stația Râul Doamnei, reprezentantul Metrorex a invocat probleme din cauza vremii. La stația Academia Militară va mai dura până când circulația la suprafață va fi redată. Acolo circulația va fi de minimum trei benzi pe fiecare sens. “Vrem să avansăm cu lucrările de finisaje-structură și apoi să facem devierea traficului. Toate lucrările la suprafață vor fi terminate, eșalonat, începând cu lunile iunie-iulie”, a declarat Șodolescu.

Pe șantierul liniei de metrou 5 lucrează în jur de 700-800 de persoane. “Astaldi a fost în pre-insolvență, dar s-a făcut o infuzie de capital de 225 de milioane de euro și asta ne conferă o stabilitate, astfel încât să fie finalizate lucrările. Suntem la zi cu plățile”, a precizat managerul.

Întârzierea, din cauza avizelor, a finanțării și a lucrărilor neprevăzute

Magistrala de metrou 5 Eroilor-Drumul Taberei trebuia să fie finalizată în 2015.

În 2011 a fost semnat primul contrat, pentru partea de structură, termenul fiind de 36 de luni, la care s-au adăugat și alte termene. “Anul 2015 era primul termen avansat pentru finalizare”, a spus managerul Metrorex, care a subliniat că pe acest tronson vor putea circula zilnic 300.000 de călători. 

“Obținerea autorizației de construire fără avizele aferente este o mare greșeală, lucrul acesta s-a întâmplat la Magistrala 5. Avizul de Mediu nu a fost obținut, deși demersurile au început din 2008. Când s-a obținut avizul de Mediu, situația s-a schimbat față de cum a fost gândită inițial și cum a fost scoasă lucrarea la licitație, știți că nu s-au aprobat defrișările în Parcul Drumul Taberei. Finanțare - Nu ai finanțarea pentru proiect, este un lucru absolut clar că nu vei putea să finalizezi. A fost o perioadă de 6 luni de zile când nu a existat finanțare pentru proiect. Utilitățile - Dacă nu ai o hartă exactă a utilităților,  categoric apar lucrări neprevăzute și înseamnă costuri suplimentare. Avem bani alocați, în cuatum de 417 milioane de lei pentru a finaliza toate lucrările”, asigură Șodolescu.

Șeful Metrorex a precizat că pe acest tronson vor circula 10 trenuri Bombardier, din flota actuală. “Avem în pregătire licitația pentru achiziția de trenuri noi. Vom cumpăra 13 trenuri noi cu fonduri de la BEI”, a asigurat el.

În ceea ce privește o soluție pentru decongestionarea circulației la Piața Unirii, Dumitru Șodolescu afirmă că Magistrala de metrou 2 va fi modernizată.
“Va fi înlocuită calea de rulare pe 19 kilometri, cu sistemele aferente. “De asemenea, lansăm studiile de fezabilitate pentru extinderea Magistralei 2 spre Pipera și spre Berceni, până la linia de Centură, astfel încât circulația să poată fi redusă la un minut și jumătate”, a afirmat Dumitru Șodolescu.

M6

“Pentru primul tronson, 1 Mai - Tokyo, finanțarea este de la Comisia Europeană , în proporție de 85% - 517 milioane de euro, restul de la bugetul de stat, asigurată integral. Pentru cel de-al doilea tronson, banii sunt de la bugetul de stat, de la Agenția japoneză de Cooperare Internațională - 320 de milioane de euro, suntem în fază avansată a negocierilor pentru a extinde acordul de împrumut, astfel încât să avem finanțare și pentru tronsonul al doilea. Dacă nu vom reuși să obținem extinderea acordului, există un plan B, respectiv să luăm un împrumut. Contractul expiră în 2021”, a explicat Șodolescu.

Pentru anul 2019, bugetul Metrorex a fost întocmit fără majorare de tarife, așa că prețul biletelor va rămâne același, asigură managerul.

Valoarea totală a proiectului Magistrala 5 este de 3,4 miliarde de lei.

“Ceea ce s-a executat acum îndeplinește toate normativele și cerințele impuse de toate organismele care certifică funcționarea acestui sistem. Materialele sunt ignifuge. Din punct de vedere al tehnologiilor, realizarea instalațiilor este de ultimă generație. Utilajele de săpat tunele sunt performante, coordonate prin GPS”, a precizat Constantin Mustățea, director de investiții și achiziții Metrorex.

Distanța dintre stațiile de pe Magistrala 5 este de 550 - 600 de metri. Stațiile, dotate cu lifturi, sunt adaptate persoanelor cu dizabilități.

Odată cu inaugurarea acestei magistrale, rețeaua de metrou bucureșteană va ajunge la 78 de kilometri și 63 de stații în total.

viewscnt

Informaţiile publicate de Profit.ro pot fi preluate doar în limita a 500 de caractere şi cu citarea în lead a sursei cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor.

Afla mai multe despre
metrorex
dumitru sodolescu
metrou
m5
romancierilor
valea ialomitei