Fabrica Ford Otosan România SRL din Craiova a obținut în primele trei luni ale anului un venit mediu de 16.200 de euro per vehicul, respectiv un profit brut per vehicul (PBT) de 416 euro, mai puțin de jumătate din media PBT raportată pe întreg Ford Otosan SA.
Marja netă per vehicul a fost de numai 2,5% din prețul mediu de vânzare. Valoarea a scăzut față de 2024, când era de 438 euro, fiind afectată cel mai probabil de costurile mult mai mari pe care le au modelele electrice.
Profitul brut pe vehicul la nivelul întregii companii Ford Otosan SA a fost în primele trei trimestre de 1.073 de euro, în scădere accentuată față de 1.506 euro în 2024 (rezultate la 9 luni).
Fabrica Ford din Craiova, operată de Ford Otosan România SRL, a generat în primele 9 luni venituri de 148,5 miliarde lire (circa 3 miliarde euro) și un EBITDA de 6,7 miliarde lire (136 milioane euro, marjă EBITDA de 4,5%), cu un profit brut de 3,8 miliarde de euro (77 milioane de euro) și un venit net de 3,2 miliarde lire (65 milioane euro). Veniturile din România au reprezentat 21% din exporturile companiei turce.
Uzina din Craiova a exportat în primele trei trimestre ale anului 109.618 vehicule Puma (scădere 4 procente) și 42.406 vehicule Courier (creștere 4 procente). În total, acestea reprezintă 35% din exporturile Ford Otosan din Turcia și România către alte piețe (inclusiv din România către Turcia).
Cea mai mare piață pentru fabrica din România este Marea Britanie, care a atras 23% din producția uzinei, urmată de Turcia (17%), Italia (16%) și Germania (11%).
Potrivit reprezentanților Ford Otosan, „exporturile constau în principal din vânzările către Ford Motor Company, iar termenele de plată și condițiile sunt specificate în acordurile cu Ford Motor Compay”, precizează compania turcă în care Ford și Koc Holding dețin pachete egale de acțiuni (aproximativ 41% fiecare).
Ford Otosan SA a generat în primele trei trimestre ale acestui an venituri totale de 582 miliarde lire, un cu un EBITDA de 47 miliarde lire, cu 9% peste cifrele din anul anterior. Profitul brut a fost de 48,8 miliarde lire (aproximativ un miliard euro), cu 9 procente sub anul precedent, în timp ce marja de profit s-a redus la 8,4%, față de 10% în 2024.
Profitul operațional a fost de aproximativ 30 miliarde de lire, în scădere cu 2 procente față de anul anterior.
Compania pune scăderile din acest an pe seama mediului competitiv, creșterii ponderii veniturilor din export în veniturile totale, creșterii proporției de vehicule electrice în producție, creșterii costurilor vehiculelor importate din cauza fluctuațiilor cursului de schimb valutar și creșterii costului bunurilor vândute din cauza efectelor de ajustare a inflației.
Directorul financiar al Ford Otosan, Gül Ertuğ Gerișkovan, a declarat că „în România ne menținem așteptările constante”.
Rata de utilizare a fabricii din Craiova a fost în primele trei luni ale anului 82%, în scădere cu 6 puncte procentuale față de anul trecut, dar peste media companiei, uzinele din Turcia având o rată de utilizare de numai 69%. Uzina Ford Otosan România, din Craiova, reprezintă aproximativ o treime din afacerile companiei Ford Otosan SA din Turcia.
Un procent de 15,8% din producția tuturor fabricilor Ford Otosan a fost acoperită de vehicule electrice (5,5% în 2024), aici având un rol important și cele trei modele din România, Ford Puma Gen-E, precum și E-Transit și E-Tourneo Courier.
Fabrica Ford Otosan din România a produs în primele 9 luni ale anului 184.678 vehicule, în creștere cu 3%, reprezentând 46% din total producție de vehicule din România în intervalul analizat. Din acest total, 115.798 au fost vehicule Puma (-3%), iar 68.880 au fost Transit și Tourneo Courier (+15%).
Previziunile pentru 2025 rămân la 240.000 – 260.000 vehicule exportate, dintre care 200.000 – 220.000 de vehicule vor fi reprezenta exporturi, la final de an, în condițiile în care producția din 2024 a fost de 251.000 de vehicule, dintre care 216.000 au fost exporturi.
Previziunile pentru acest an cuprind o marjă de 7-8% pe întreg anul (7,2% în 2024).
Fabrica Ford Otosan din Craiova este unul dintre cei mai mari exportatori ai României și în același timp unul dintre cei mai mari angajatori. La finalul anului trecut, uzina Ford Otosan avea 6.365 de angajați, cu aproape 800 mai mulți decât în 2024.
Ford Otosan a investit în uzina de automobile din România circa 500 de milioane de euro, în ultimii ani, pentru a crește capacitatea de producție la 300.000 de vehicule și pentru a moderniza liniile de producție în vederea asamblării de vehicule electrice. Uzina are în acest moment și propria linie de asamblare de baterii, instalată în interiorul secției de motoare.















