Modelul Puma cu motor termic este de mai mult timp cel mai vândut automobil din Marea Britanie, surclasând vedetele zilei, de la Kia sau Nissan.
Acum, versiunea electrică Puma Gen-E are șanse mari să devină lider al segmentului electric din această țară, ca urmare a regulilor stricte pe care le are programul de subvenționare anunțat de guvernul britanic, relevă analiza Profit.ro.
Exact ca în cazul Franței, care a impus condiții drastice privind locul de producție al mașinii și al bateriei, Marea Britanie are propriile reguli, care stabilesc un punctaj, pe baza căruia sunt acordate subvențiile.

Scorul pentru finanțarea acordată de stat ia în calcul emisiile de carbon ale vehiculului și ale bateriei, ceea ce taie radical din șansele de calificare pentru vehiculele propduse în afara Europei, din cauza emisiilor generate de transport și, mai ales, ca urmare a producției bazate pe cărbune, în China, de exemplu.
Din acest motiv, singurele mașini care pot beneficia de finanțarea de stat în valoare de 3.750 de lire (aproximativ 4.300 de euro) sunt cele două modele fabricate în România, la Craiova, Ford Puma Gen-E și Ford E-Tourneo Courier (versiunea de pasageri).
Cele două mașini sunt produse integral în Europa, fiind o raritate pentru industria auto europeană, în condițiile limitării prețului de listă la achiziție. Acest lucru este posibil deoarece, pe lângă faptul că autovehiculele sunt asamblate în România, bateriile utilizate sunt produse în Craiova, iar motoarele electrice sunt produse în Marea Britanie.
Alte vehicule acceptate pe lista de mașini eligibile, dar care au un punctaj redus și vor beneficia doar de o sumă mică drept subvenție, sunt Nissan Ariya și Toyota bZ4X, care sunt singurele vehicule electrice produse în Asia acceptate în acest program de tip Rabla britanic, iar din Europa se mai califică, tot la subvenția redusă la 1.500 de lire, Renault 4 și 5, gama electrică Opel (vândute aici sub brandul Vauxhall) și modelele Skoda.

În același timp, mașini electrice populare, precum Dacia Spring sau Mini Cooper, nu sunt acceptate în program, deoarece sunt produse în China și au emisii ridicate pe parcursul producției.
O selecție similară a introdus și Franța, care a limitat de asemenea acordarea de subvenții pentru mașinile cu emisii ridicate în timpul producției. Franța are două programe diferite, unul de leasing social, altul de subvenționare, în acesta din urmă fiind specificate explicit condițiile privind locul de producție al mașinii și al bateriei.
În România, Ministerul Mediului a redus drastic tichetul acordat mașinilor electrice la 18.500 de lei, după ce a amânat mai multe luni programul, preferând să mențină valoarea tichetelor acordate pentru mașini pe benzină și hibrid. În același timp, a tăiat simțitor bugetul total alocat mașinilor electrice.

Pentru a vinde stocurile de mașini produse la Craiova, în virtutea vechiului Program Rabla ce fusese publicat în Monitorul Oficial de fostul guvern, Ford a fost nevoită să aplice reduceri masive, de până la 9.600 de euro, pentru modelele electrice.
Ford Otosan România este unul dintre cei doi producători auto din România, alături de Dacia, unul dintre cei mai mari exportatori și unul dintre cei mai mari angajatori din economia națională.
Investițiile făcute de Ford Otosan în electrificarea uzinei din Craiova depășesc 500 de milioane de euro în ultimii trei ani.