Paradoxal, dar unele dintre cele mai importate mașini de către SUA aparțin unei mărci americane. Chevrolet, pentru de această marcă este vorba, produce modelul Trax în Coreea de Sud, în fosta fabrică Daewoo, de unde plecau cândva și către România mașini. Dar acesta nu este singurul model importat de General Motors, relevă datele analizate de Profit.ro.
Statele Unite ale Americii vor avea o mare problemă legată de prețurile automobilelor de pe piață, odată cu introducerea tarifelor vamale pentru vehicule. Car Industry Analysis, un blog susținut de Felipe Munoz, de la Jato Dynamic, a trecut în revistă cele mai vândute 20 de mașini de import din SUA și a constata că procentul vânzărilor pentru mărcile respective este foarte important.

O mutare a producției pe teritoriul SUA ar fi imposibilă pe termen scurt, pentru că pregătirea unei linii de fabricație existente pentru un nou model durează câteva luni până la un an, la fel și setarea traseelor logistice de la furnizori către fabrică. Dacă nu există spațiu industrial, construirea de noi fabrici durează minim doi ani, până la startul primelor teste de serie, ceea ce înseamnă că în tot acest timp vânzările acestor modele și mărci se vor prăbuși sub propriile prețuri.
Pentru SUA, astăzi 40% din piața auto vine din import, cele mai multe fiind aduse din Mexic, unde sunt produse foarte multe dintre mașinile care se vând la dealerii americani, și din Canada. Dar printre țările care trimit vehicule către SUA se află Coreea de Sud, Japonia și, într-o măsură mai mică, Europa.

General Motors va fi una dintre companiile puternic afectate, deoarece are nu mai puțin de trei modele în top 20 importuri, dintre care Chevrolet Trax este al doilea cel mai vândut automobil de import din SUA. Cu peste 200.000 de unități vândute, Trax este fabricat în fosta uzină Daewoo și reprezintă el singur 12% din vânzările Chevrolet de pe piața americană.
Celelalte două SUV-uri de import ale mărcii sunt Equinox (locul 4, 188.200 unități), care acoperă alte 11 procente din vânzările mărcii, și Trailblazer, cu 104.400 unități, adică 6% din vânzările mărcii, care vine din Mexic.

În total, aproape o treime dintre mașinile Chevrolet pe care le cumpără americanii vor fi mai scumpe cu 25%, pentru că nu este posibil fizic ca fabricile lor să se mute prea curând în SUA. În plus, costurile de producție vor fi oricum mai mari, având în vedere forța de muncă și furnizorii.
Toyota este o altă marcă ce va trebui să se descurce cu creșterea bruscă a costurilor cu 25% pentru două dintre cele mai populare modele ale sale.
De altfel, Toyota s-a situat și în 2024 pe primul loc în vânzări cu RAV4, nu doar la import, ci pe întreaga piață. SUV-ul japonez a depășit inclusiv celebrul Ford F-150 (fără declinările acestuia), având 266.100 de unități vândute. Ponderea în totalul vânzărilor Toyota în SUA a fost de 13%, iar pe lângă acesta s-a mai aflat și Tacoma, un al doilea SUV care este produs, însă, în Mexic și care a vândut în 2024 192.800 unități.
Cele două au însumat 23% din vânzările Toyota pe piața din SUA, dar în Top 20 se mai află și Lexus RX, cu 118.600 unități, o mașină produsă în Canada.

Hyundai – Kia, grupul sud-coreean cu vânzări din ce în ce mai mari în SUA, are o expunere, doar cu mașinile din Top 20, de 43% din vânzările grupului în acestă țară, modelele de import fiind Hyundai Palisade, Hyundai Elantra și Kia Forte.
Subaru are 26% din vânzări cu un singur model, iar Nissan ajunge la 18% cu sedanul Sentra. Ford importă Maverick și Bronco, din Mexic, care reprezintă 13% din vânzările mărcii pe piața locală, iar pickup-ul Ram 2500 are o cotă de 28% din vânzările mărcii.

Nu în ultimul rând, SUV-ul VW Tiguan, care se apropie de 100.000 de unități vândute în 2024, reprezintă și el un sfert din vânzările din SUA ale mărcii germane.
Model – unități – țara de producție – procent din vânzările mărcii

Dar analiza făcută de Felipe Munoz mai arată un lucru: două dintre companiile auto americane, General Motors și Ford, au o expunere foarte mare pe piața din SUA, care le face extrem de vulnerabile la tulburările inevitabile ale pieței în urma introducerii de tarife.
GM vinde în SUA 54% din totalul vânzărilor companiei, iar Ford are 46% din vânzări generate de clienții din SUA.

Mai grav decât atât nu este decât la Subaru, care are 71% din vânzări susținute de clienții americani.
Efectul de domino, care va fi creat odată cu creșterea prețurilor și scăderea vânzărilor va pune la grea încercare industria auto din SUA, pe măsură ce situația va evolua.