Constructorul auto european Mercedes-Benz are deja în dezvoltare bateriile cu electrolit în stare solidă și a încheiat un ciclu de testare cu modelul EQS, cel mai avansat din portofoliul mărcii. Mașina a mers cu o singură încărcare din Germania până în Suedia.
Mercedes-Benz anunță că a stabilit noi standarde de eficiență în segmentul electric, în urma unui test realizat cu o baterie solid-state. Bateria a fost instalată pe un model EQS, care a suferit ușoare modificări pentru a putea folosi noua baterie, de tip Litiu-metal.
Demonstrația a început în Stuttgart, orașul în care se află sediul companiei, și s-a derulat prin Germania, Danemarca și Suedia, finalul având loc în orașul suedez Malmo. În total, kilometrajul a arătat 1.205 kilometri, fără să fie nevoie de o nouă încărcare față de cea realizată la plecare.
Mercedes spune că acest test dovedește că tehnologia utilizată pe bateriile solid-state funcționează nu doar în laborator, ci și pe șosea. EQS a depășit recordul anterior stabilit de conceptul Vision EQXX pe ruta Stuttgart-Silverstone cu trei kilometri. În plus, la Malmö autonomie pe care o mai afișa mașina era de 137 km, considerată „impresionantă” de reprezentanții constructorului auto.
Compania germană spune că este vorba despre „o piatră de hotar” în propuslia electrică, unde bateria solid-state reprezintă „o combinație de autonomie mare, eficiență și maturitate tehnologică”.
Programul de testare pe șosea a făcut parte dintr-un program mai amplu al Mercedes, de validare a tehnologiei bateriilor în stare solidă. Testul a urmat mai multor simulări digitale și testelor efectuate pe instalațiile de ultimă generație din Stuttgart-Untertürkheim și Sindelfingen, unde atât vehiculul cât și bateria au sunt unor verificări pe drumurile publice.
Traseul către Malmo a urmat autostrăzile A7 și E20 prin Germania și Danemarca, apoi prin Suedia, ruta optimă fiind calculată cu ajutorul unei aplicații specifice, care ia în considerare topografia, traficul, temperatura ambientală și necesarul de energie pentru încălzire și răcire, inclusiv pentru evitarea feriboturilor.
„Bateria solid-state este un adevărat factor de schimbare pentru mobilitatea electrică. Prin succesul pe distanțe lungi al modelului EQS, demonstrăm că această tehnologie oferă rezultate nu doar în laborator, ci și pe șosea. Scopul nostru este să aducem astfel de inovații în producția de serie până la sfârșitul deceniului și să oferim clienților noștri un nou nivel de autonomie și confort”, spune Markus Schäfer, director tehnic dezvoltare și achiziții al Mercedes – Benz.
Sistemul de baterii în stare solidă a fost dezvoltat de Mercedes în strânsă colaborare cu Mercedes-AMG High Performance Powertrains (HPP), centrul tehnologic de Formula 1 al grupului, din Brixworth, Marea Britanie. Celulele litiu-metal utilizate în vehicul provin de la producătorul american Factorial Energy și se bazează pe tehnologia FEST (Factorial Electrolyte System Technology).

Pentru a susține celulele în timpul schimbărilor de volum tipice acestei tehnologii și pentru a asigura presiunea de contact necesară asupra celulelor, bateria în stare solidă este echipată cu actuatoare pneumatice. Aceste actuatoare răspund la schimbările de volum ale celulelor în timpul încărcării și descărcării, asigurând astfel funcționarea impecabilă a bateriei în timp. Conținutul de energie utilizabilă al bateriei a fost crescut cu 25%, în timp ce greutatea și dimensiunile bateriei rămân comparabile cu bateria EQS standard. Greutatea și eficiența energetică suplimentare sunt obținute prin răcirea pasivă cu flux de aer, spune compania.
Tehnologia bateriilor cu electrolit în stare solidă este tot mai mult vehiculată ca soluție la actualele obstacole ale vehiculelor electrice în fața reticenței cumpărătorilor, care vor autonomii mai mari, timp de încărcare redus și o rezistență în timp a celulelor. Mai multe companii din Europa, din China și din Japonia au dat ca termen anul 2028 pentru lansarea în producția de serie a primelor modele echipate cu această tehnologie.