Asociația Producătorilor de Automobile din Japonia a transmis un avertisment privind efectele severe ale problemelor pe care le întâmpină furnizorul de cipuri olandez Nexperia. Compania este una cu legături cu China, având acționari chinezi, și a fost afectată de deciziile autorităților chineze privind exporturile de componente electronice, în războiul SUA – China.
Nexperia este unul dintre furnizorii de bază în industria auto, având o funcție esențială: alimentează industria cu produse ieftine, pentru componente esențiale, precum comenzile fizice sau cele de pe volan.
Clienții Nexperia sunt atât producători auto din Europa, cât și din SUA și Japonia. În prezent, livrările sunt acoperite din stocurile existente, iar livrările din China către subsidiara cu sediul în Olanda sunt sistate.
Primii care au avertizat despre o posibilă criză au fost unii dintre constructorii auto din Europa, dar lucrurile nu păreau să intre atât de rapid în colaps. Acum, anunțul venit din Japonia ridică un semn de alertă mult mai mare.
Nexperia a fost fondată în 2017, odată cu vânzarea unei companii olandeze, Sdandard Products, aparținând NXP, către investitori chinezi, JAC Capital și Wise Road Capital, pentru circa 2,5 miliarde euro. Ulterior, pachetul majoritar a fost cumpărat de Wingtech Technology, cu suma de 3,6 miliarde dolari, fiind instalat un CEO chinez.
Compania vinde produsele sale, semiconductori și alte echipamente informatice, în special industriei auto, în toată lumea, având unități de producție în Europa, China și SUA. Introducerea companiei chineze Wingtech pe lista neagră a exporturilor americane.
Apoi, China a impus restricții asupra exporturilor din China ale companiei, restricțiile fiind aplicate și furnizorilor. În Olanda, situația a generat un scandal imens, prin preluarea controlului de către autorități, „în scopuri de securitate națională”, la scurt timp fiind anunțată schimbarea CEO-ului chinez.
Companiile afectate de acest blocaj sunt GM, Toyota, Ford, VW, Hyundai, care au unități de producție în SUA, iar în Europa VW, Stellantis și BMW sunt de asemenea clienți ai Nexperia.
În Japonia, primele care au reacționat au fost Nissan și Honda, iar acum JAMA transmite că „un producător olandez de semiconductori a notificat producătorii de componente că este posibil să nu mai poată garanta livrările”.
„Această problemă ar putea avea un impact serios asupra operațiunilor de producție globale ale companiilor noastre membre”, au mai transmis reprezentanții Asociației Producătorilor Japonezi de Automobile.















