O situație mai puțin așteptată s-a petrecut în luna octombrie pe piața auto din Europa, unde toată lumea aclama creșterea înregistrată de mărcile din China. Analiza făcută de Profit.ro pe cifrele privind înmatriculările din octombrie relevă că toate marile companii auto cu sediul în China au scăderi față de luna anterioară de câteva procente, până la 30% în cazul BYD.
Asta înseamnă că ori baza de raportare, adică octombrie 2024, a fost una artificial creată, iar acum reglarea pieței vine inevitabil cu scăderi, ori valul vânzărilor chinezești s-a oprit pentru moment, în fața unei noi ofensive de modele europene.
Cea mai mare companie chineză prezentă pe piața din Europa (după volume) este Geely, care a vândut în luna septembrie a acestui an 38.700 de autoturisme. Dintre acestea cea mai mare parte sunt mașini Volvo (31.267 unități), restul fiind cele ale mărcilor Geely, Lynk&Co și Zeekr (circa 7.500 unități). O lună mai târziu, grupul Geely a vândut numai 34.700 autoturisme, în scădere cu peste 10%, inclusive marca europeană Volvo din portofoliul grupului având o scădere de peste 10 procente, la 28.900 unități.
SAIC este, practic, liderul momentului între grupurile auto chinezești, dacă luăm în considerare doar mașinile produse în China. Cu un total de 23.900 autoturisme vândute în octombrie, SAIC a înregistrat o scădere abruptă de la 33.556 unități vândute în luna anterioară. Cel mai vândut model al său, MG ZS, a avut o scădere de aproape 2.000 de unități, de la 11.000 de unități la 9.168.
Compania cu cea mai ambițioasă intrare pe piața europeană, BYD, reușise să vândă în septembrie 2025 un volum de 24.336 de autoturisme, dintre care cel mai vândut model era Seal U, cu 11.491 exemplare. O lună mai târziu, în octombrie, cifrele de vânzări din Europa arată o scădere masivă de peste 29%, la 17.514 unități, cel mai vândut model, Seal U având doar 6.814 unități vândute.
Dacă analizăm situația Chery, cel mai mare exportator chinez, vedem exact aceeași situație. La marca de bază, Chery, vânzările au scăzut în octombrie cu 5.000 de unități, de la 18.454 la 13.741 unități, modelul-vedetă, Tiggo 7, având o creștere ușoară de circa 200 de unități. La mărcile Jaecoo și Omoda scăderea este aproape similară: 9.461 vehicule pentru Jaecoo în septembrie, 5.960 în octombrie, peste 90% din vânzări fiind generate de modelul Jaecoo 7, care a pierdut circa 4.000 de clienți. Omoda a vândut 7.302 mașini în septembrie și numai 5.896 în octombrie, cu aproape 1.000 de unități scădere pentru modelul Omoda 5.
Cu un volum total de aproximativ 75.000 de vehicule vândute în luna octombrie, mărcile chinezești au atins o cotă de piață de 6,8% în luna a zecea, dar valoarea a fost mai mica decât cea înregistrată în luna anterioară, când se atingea vârful de 7,8%.
Este de remarcat și faptul că, afectate de tarifele vamale aplicate de UE mașinilor electrice, aceste companii și-au schimbat strategia și au mizat pe propulsiile cu combustie și hybrid, astfel că doar o treime, circa 26.000 de mașini, au fost pur electrice, alte 19.000 fiind plug-in hybrid. Mai mult de o treime din mașinile importate de chinezi sunt cu motoare pe combustie fără nicio electrificare.
Cele mai vândute modele ale chinezilor sunt în continuare BYD Seal U și Omoda 7, careu au reușit să atragă foarte mulți clienți prin designul modern și sistemele de asistență. Mai mult decât atât, BYD Seal U a fost cel mai vândut automobile PHEV din Europa, depășind modelele de la VW și Ford, dar pe segmentul electric nici măcar un automobile din China nu a reușit să intre în Top 10.














