Un mare contrast s-a înregistrat între cele două evenimente „electrice” derulate de Porsche la interval de circa șase ani. Debutul mondial al lui Taycan, primul automobil electric al Porsche, s-a produs în 2019, marcând într-un mod spectaculos intrarea unui constructor auto sport în acest segment.
Cel de-al doilea eveniment, lansarea primului Cayenne electrice, a venit doar pentru că așa a fost planificat, în cadrul strategiei pe mai mulți ani a companiei din Stuttgart, dar în niciun caz că piața ar fi cerut în mod explicit acest model.
Cea mai bună explicație a acestei situații este sugerată de faptul că SUV-ul Porsche va vinde în continuare modelul Cayenne pe benzină, care va continua să fie o ancoră pentru marcă, spre deosebire de Macan, care a ratat această ocazie, cel puțin pentru moment.
Lansarea noului Cayenne electric vine într-un moment în care Porsche se reformează profund. În primăvara acestui an, toată conducerea a fost înlocuită, cu excepția CEO-ului Oliver Blume, rămas să pregătească transformarea.
De la 1 ianuarie, un nou director general îi va lua și lui locul, pentru a încerca repunerea companiei pe linia corectă, după ce scăderile de venituri și diminuarea profitului, cauzate în special de pierderea masivă de clienți în China, au dat peste cap toate calculele acționarilor.
Noul Porsche Cayenne electric aduce tehnologie de ultimă generație în gama electrică a mărcii germane și țintește inclusiv recuperarea terenului pierdut în China, unde Taycan nu a reușit să se impună. Are o arhitectură pe 800 de volți, care nu mai este de mult timp o noutate în industria auto, dar asigură performanțe de top: încărcare rapidă, eficiență energetică, o dinamică tipică pentru segmentul sport.
Cu o putere maximă de 850 kW (1.156 CP – cu Launch Control activat) și accelerație de 2,5 secunde de la 0 la 100 km/h, cea mai puternică versiune a lui Cayenne concurează cu rivalii din China sau SUA, fără să-i depășească neapărat. Nici cu performanțele bateriei nu iese în evidență, deși se află în partea de sus a clasamentelor: încărcare la 400 kW, autonomie de până la 642 kilometri, cifre pe care le-am văzut deja la producători din China.
Bateria care atinge aceste performanțe are 113 kWh, are o chimie NMC și poate fi încărcată (10 – 80%) în doar 15 minute, cu condiția ca stația să livreze constant puterea maximă. În plus, mașina are ca opțiune tehnologia de încărcare prin inducție, ce-i drept o raritate în Europa pentru a putea fi un câștig real.
Mai important este faptul că celulele bateriei sunt integrate în șasiu, în structura acestuia, oferind mai multă rigiditate și o stabilitate mărită.
Datele tehnice arată că, în modul normal de condus, Cayenne electrice are 630 kW (857 CP) pe versiunea Turbo, respectiv 300 kW (408 CP) și accelerație de la 0 la 100 km/h în 4,8 secunde, pe versiunea de bază.
Din punct de vedere al designului, Porsche a păstrat liniile versiunii pe combustie, pentru a asigura continuitatea stilistică și, probabil, pentru a da mai multă încredere clienților care nu sunt deciși să treacă la propulsia electrică.
Există noutăți, inclusiv la exterior, la nivelul blocurilor optice, dar și la proporțiile generale ale mașinii. La interior, principalele puncte de atracție sunt ecranele care acoperă aproape integral bordul și consola centrală.
Porsche Cayenne Electric este cu 5,5 cm mai lung decât modelul cu motor termic, având 4,98 metri lungime, 1,98 metri lățime și 1,67 metri înălțime. Diferența cea mai mare este la ampatament (3,02 metri), un plus de 13 cm care aduce mai mult spațiu pentru pasagerii din spate. Capacitatea portbagajului este de 781 litri (1.588 de litri prin rabatarea scaunelor), la care se adaugă cei 90 de litri din față.
Deși nu a anunțat deocamdată prețurile oficiale, estimările arată un preț de pornire de aproximativ 100.000 de euro, care poate ajunge, pe versiunea de top și cu opționale, la aproape dublu.















