Piața auto din Europa nu este pregătită să adopte vehiculele electrice în masă, consideră Oliver Zipse, șeful companiei germane BMW Group și președinte al asociației industriei auto din Europa (ACEA).
El susține că dacă s-ar menține ritmul de adoptare din ultimii 4-5 ani, în 2035 s-ar ajunge la o pondere a vehiculelor electrice de 50%, în niciun caz 100% cât ar fi necesar conform legislației actuale a UE.
El a subliniat câteva lucruri importante pentru viitorul industriei auto din Europa. Primul este legat de faptul că nicio altă regiune sau țară din lume nu a urmat calea UE, de interzicere a motoarelor cu combustie. Al doilea este legat de consecințele menținerii deciziilor actuale.
„Menținerea legislației actuale fără alinierea la dinamica pieței ar putea avea consecințe grave”, mai spune Zipse, făcând referire la impactul asupra viitorului companiilor auto din Europa, care au de plătit costuri uriașe pentru electrificare, dar nu au perspective să recupereze acești bani din comerțul cu vehicule,
Al treilea punct de vedere se referă la „neutralitatea tehnologică”, cea care ar putea să permită vânzarea de mașini cu combustie după 2035 și să satisfacă totodată cererea clienților din Europa, fără ca acest lucru să pună în pericol companiile auto.
Pe de altă parte, BMW susține menținerea automobilelor plug-in hybrid în rândul tehnologiilor acceptate după 2035, pentru că piața începe să le caute tot mai mult, în pofida faptului că emisiile acestora sunt ridicate atunci când nu sunt încărcate la priză. Comisia Europeană a decis schimbarea formulei de calcul pentru acest tip de propulsie, tocmai din cauza studiilor care au arătat că în viața reală mașinile PHEV emit mult mai mult CO2. În perioada următoare contribuția acestor mașini la totalul emisiilor de CO2 al companiilor auto se va schimba, iar acest lucru generează și mai multă presiune pentru constructorii auto.
Nu este însă de ignorat faptul că Oliver Zipse are puncte de vedere complet diferite față de unii dintre jucătorii rivali din piață, iar acest lucru are o altă perspectivă dacă ținem cont de faptul că el conduce exact organismul profesional al producătorilor de mașini. Un exemplu este poziția față de flexibilitatea legislației privind limitele de emisii pe întreaga flotă vândută.
De la măsurători la fiecare an, Comisia a acceptat o medie pe trei ani, iar acum Renault, de exemplu, cere o creștere la cinci ani a calculului mediei. Zipse, în schimb, nu este de acord și cere revenirea la calculul anual, dar cu o reducere a limitelor cu 8 procente.
Pe 10 decembrie, Comisia Europeană va anunța pachetul de susținere a industriei auto, care ar putea include și unele modificări ale legislației privind interzicerea mașinilor cu combustie în 2035.
De asemenea, este posibil să fie anunțate relaxări ale limitelor de emisii din anii următori și de creare a unei noi clase de autoturisme, complet electrice, foarte mici și mult mai ieftine, așa cum este conceptul Dacia Hipster.
















