Șoferii ar putea să nu beneficieze de o eventuală ieftinire a petrolului

Șoferii ar putea să nu beneficieze de o eventuală ieftinire a petrolului
Florin Rusu
Florin Rusu
scris 18 apr 2016

Șansele ca șoferii români să cumpere în viitorul apropiat benzină și motorină mai ieftine (ca urmare a ușoarei scăderi a prețului petrolului ca urmare a eșecului negocierilor de la Doha) sunt reduse din cel puțin două motive. În primul rând, tendința de apreciere a leului în raport cu dolarul (moneda de referință a produselor petroliere) din ultimele patru luni ar putea să se încheie. În al doilea rând, paradoxal la prima vedere, în plină perioadă de apreciere a petrolului, cotațiile Platts ale benzinei și motorinei (care sunt utilizate de companiile autohtone în formulele de calcul al prețului carburanților) s-au depreciat.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Motivele evoluției divergente ale celor două cotații (petrol vs carburanți) sunt variate, de la închiderea/redeschiderea unor rafinării pentru lucrări de mentenanță la evoluția sub așteptări a cererii de produse rafinate ca urmare a unui anotimp mai puțin rece decât se anticipase.

Cu alte cuvinte, șoferii români, și nu numai, nu au perceput în prețuri majorarea considerabilă, cu peste 50% (de la 27 la 42 dolari pe baril) a prețului petrolului Brent.

Carburanți mai ieftini decât în momentul în care Brentul era cotat la 36 dolari

Astfel, deși prețul petrolului Brent (și implicit al celui Ural, folosit de companiile autohtone) a urcat începând cu luna ianuarie, în februarie, de exemplu, cotația Platts a benzinei a scăzut, de la 404 dolari pe tonă la 396 dolari pe tonă. Cotația din luna martie a benzinei, 423 dolari pe tonă, este la rândul său sub cea din decembrie 2015, de 434 dolari pe tonă. Iar pe 31 decembrie 2015, cotația Brentului era de 37,28 dolari pe baril, în timp ce în în martie cotațiile acestuia au fost superioare nivelului de 40 de dolari pe baril.

Statul român îl trimite în board-ul OMV Petrom pe negociatorul redevențelor, fost secretar de stat la Finanțe CITEȘTE ȘI Statul român îl trimite în board-ul OMV Petrom pe negociatorul redevențelor, fost secretar de stat la Finanțe

Așa se face că, în România, în prezent, carburanții costă mai puțin decât în perioade în care petrolul era cotat nu la 42 de dolari pe baril ca în prezent, ci la 36 dolari pe baril (cât susține Barclays că va fi media pe trimestrul al doilea). În perioada 11-18 decembrie 2015 de exemplu, un baril de petrol era cotat la 36 de dolari, iar un litru de benzină din România costa 4,9-4,95 lei. În prezent, barilul e cotat la 42 de dolari (în creștere cu 16,6%), iar un litru de benzină se poate cumpăra cu 4,75-4,85 lei.

Aprecierea leului a contribuit la ieftinirea carburanților

La ieftinirea carburanților în pofida evoluției prețului internațional al benzinei a mai contribuit și aprecierea monedei naționale în raport cu dolarul. Moneda locală a reușit ca de la un nivel de 4,2 lei/dolar înregistrat în ianuarie să se apropie de 3,9 lei/dolar. În ultima săptămână, leul a pierdut însă teren în raport cu dolarul, acesta fiind cotat și la 3,97 lei.

58% din prețul carburanților - încasat de stat

În general, opinia publică are tendința de a considera că la orice reducere cu un anumit procent a prețului petrolului și prețul la pompă să scadă cu același procent. Numai că prețul petrolului este numai unul dintre factorii care influențează prețul la pompă, alături de cursul leu/dolar, de evoluția cererii, a ofertei, a costurilor (de transport, depozitare etc.) și, în primul rând, de nivelul impozitării indirecte (accize plus TVA). De altfel, dacă am presupune că petrolul s-ar ieftini cu 99,99% și ar ajunge practic la 0 dolari pe baril, iar celelalte costuri ar fi la rândul lor egale cu 0 lei, un litru de benzină tot ar costa 2,44 lei, acesta fiind nivelul accizei și taxei pe valoare adăugată (TVA) aferente acesteia.

Luni, la stația OMV Petrom de pe Șoseaua Mihai Bravu nr. 321, un litru de benzină standard costă 4,85 lei, iar unul de motorină standard se vinde cu 4,64 lei. Statul încasează 2,84 lei sau 58,5% din prețul unui litru de benzină (2,035 lei - accize, 0,81 lei - TVA) și 2,67 lei sau 57,5% din prețul unui litru de motorină (1,897 lei - accize și 0,78 lei TVA).

viewscnt
Afla mai multe despre
pret
benzina
motorina
petrol
brent
platts
cotatii