TABEL Parcul auto al României actualizat: un sfert din mașini sunt non-euro, 70% - peste 12 ani vechime

TABEL Parcul auto al României actualizat: un sfert din mașini sunt non-euro, 70% - peste 12 ani vechime
Gabriel Dogaru
Gabriel Dogaru
scris 4 feb 2020

România a ajuns la 8.749.390 vehicule pe șosele, înmatriculate legal, potrivit datelor oficiale, față de anul anterior, numărul vehiculelor fiind mai mare cu 556.112 unități.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

1 aprilie - Profit Health.forum Radiografia cheltuielilor din sănătate - cu sprijinul: Arpim, Bristol Meyers Squibb, Roche, Stada, MSD, UCB Pharma Romania
9 aprilie - Eveniment Profit.ro - Investiții vs Deficit: Provocări și riscuri sub impactul datoriei și deficitelor publice în creștere
23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară

Potrivit segmentărilor pe vechime, observăm că a scăzut numărul de vehicule cu 11 - 15 ani vechime, principalul motiv fiind, logic, îmbătrânirea acestora și migrarea în categoria 16 - 20 de ani, care a crescut cu peste 250.000 de vehicule. Și categoria “peste 20 de ani” a crescut cu aproape 200.000 de unități. Și la segmentarea pe 9 - 12 ani se remarcă aceeași migrare a mașinilor, către segmentul peste 12 ani. În continuare, segmentele vehiculelor “tinere”, până la 2 ani și până la 8 ani, au cea mai mică pondere în parcul auto al României.

Pe segmentul de autoturisme, care reprezintă cea mai importantă parte a pieței auto, constatăm că avem 450.486 unități în plus față de anul trecut, adică 6.901.236 autoturisme. Creșterea vine în special din cele 161.562 de autoturisme noi cumpărate și înmatriculate, precum și din cele 444.601 autoturisme rulate aduse din import. Suma celor două categorii de autoturisme este de 606.163 vehicule, însă diferența este dată de radierile făcute în cadrul programului Rabla, precum și alte radieri voluntare. Înmatriculările și radierile făcute de unele companii care exportă mașini noi prin rețele proprii denaturează de asemenea cifrele. La autoturisme observăm o scădere a categoriilor de vechime 6 - 10 ani și 11 - 15 ani, cu creșteri masive la 16 - 20 și peste 20 de ani. Cealaltă segmentare, din patru în patru ani, arată o creștere masivă a categoriei “peste 12 ani”, cu scădere corespunzătoare a categoriei 9 - 12 ani. Aici trebuie să luăm în calcul mașinile cumpărate într-un ritm amețitor în perioada 2005 - 2007, care acum au depășit vechimea de 12 ani, la care se adaugă, evident, importurile de SH, care au prins viteze amețitoare după eliminarea taxei auto.

Plan radical: Guvernul ia în calcul interzicerea înmatriculării mașinilor sub Euro 5 CITEȘTE ȘI Plan radical: Guvernul ia în calcul interzicerea înmatriculării mașinilor sub Euro 5

În tabelul atașat putem analiza segmentele de vechime și prin prisma normelor de poluare: până la 12 ani vechime înseamnă Euro 5, adică circa 70% din parcul auto are norme de poluare Euro 4 sau mai poluante. Mai mult, 24% din mașinile în circulație au peste 20 de ani vechime, ceea ce înseamnă că sunt mai vechi de euro 1. Această normă a fost introdusă pentru mașinile fabricate începând din 1992, iar euro 2, din 1996, în timp ce euro 3, în 1999 și euro 4 în 2005.

Și încă un detaliu care merită observat: numărul vehiculelor diesel a crescut într-un procent extrem de mare, în ciuda scandalurilor privind acest tip de motoare: peste 400.000 de mașini alimentate cu motorină, față de numai 100.000 pe benzină, în plus, în parcul auto.

Parcul de autoutilitare, a doua cea mai mare categorie după autoturisme, a urcat la 971.176 de unități, cu aproape 60.000 mai multe decât erau la sfârșitul anului 2018.

TABEL Parcul auto al României actualizat: un sfert din mașini sunt non-euro, 70% - peste 12 ani vechime

viewscnt
Afla mai multe despre
parcul auto
autoturisme inmatriculate
masini in circulatie