Transportul rutier de mărfuri a înregistrat, în primele nouă luni din 2023, o creștere de 1,2% în ceea ce privește volumul mărfurilor transportate, comparativ cu perioada similară din anul anterior, din totalul de 241,381 milioane tone 83% fiind înregistrate în transport național, conform datelor centralizate de Institutul Național de Statistică.
Parcursul mărfurilor a crescut cu 2,9% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2022, în transport național înregistrându-se o creștere cu 3,3%, scrie Agerpres.
În transportul feroviar, volumul mărfurilor a înregistrat scădere cu 11,6%, datorată evoluțiilor negative ale tuturor componentelor. Au fost transportate 36,966 milioane tone mărfuri, din care 79,6% în transport național.
În transportul maritim au fost înregistrate 49,215 milioane tone, din care 49,196 milioane tone în transport internațional. Față de primele nouă luni din 2022, volumul total a marcat o creștere cu 8,5%.
Mărfurile transportate pe căi navigabile interioare au totalizat 23,395 milioane tone, din care 63,3% în transport internațional. Volumul mărfurilor transportate a înregistrat creștere cu 9,1% față de aceeași perioadă a anului precedent, în timp ce parcursul mărfurilor a crescut cu 5,3%.
Transportul prin conducte petroliere magistrale a înregistrat 4,559 milioane tone mărfuri transportate, în scădere cu 10,3% față de perioada aceeași perioadă din 2022, în timp ce parcursul mărfurilor a scăzut cu 14,8%.
În transportul aerian, volumul mărfurilor transportate a înregistrat un total de 36.000 tone, în scădere cu 2,4%.
În perioada menționată, în transportul rutier național, 62,9% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe între 1-49 km, 21% pe distanțe cuprinse între 50-149 km și 12,8% pe distanțe cuprinse între 150-499 km, iar în transportul național pe căi navigabile interioare, 42,3% din volumul mărfurilor a fost transportat pe distanțe cuprinse între 150-299 km.
În transportul rutier, diviziunile de mărfuri cu cele mai mari ponderi în totalul mărfurilor transportate au fost minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (36,7%) și alte produse minerale nemetalice (16,3%).
Ponderi semnificative în transportul feroviar au fost înregistrate pentru diviziunile cocs, produse rafinate din petrol (23,3%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (21,4%).
În transportul maritim, cele mai importante ponderi în total mărfuri transportate au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (42%) și cărbune și lignit; țiței și gaze naturale (15%).
În transportul pe căi navigabile interioare, ponderi importante au fost înregistrate la diviziunile produse agricole, din vânătoare și silvicultură; pește și alte produse din pescuit (42,3%) și minereuri metalifere și alte produse de minerit și exploatare de carieră; turbă; uraniu și thoriu (25,4%) .
Din totalul mărfurilor în transport rutier internațional, respectiv 40,994 milioane tone, transportul între state terțe a reprezentat 45,1%, cabotajul 22,3% și mărfurile încărcate 18,5%.
În transportul rutier internațional de mărfuri, 94,8% din totalul mărfurilor descărcate au provenit din state membre ale Uniunii Europene și 94,4% din totalul mărfurilor încărcate au avut ca destinație state membre ale UE. Cele mai mari cantități de mărfuri descărcate au provenit din Germania (21,4%), Italia (15,3%) și Ungaria (11,6%), iar în ceea ce privește încărcările, 16,7% din volumul mărfurilor au avut ca destinație Germania, 15,7% Italia și 15,2% Ungaria
















