Tranziția la mașinile electrice amenință locurile de muncă dintr-un oraș slovac considerat Detroit-ul european

Tranziția la mașinile electrice amenință locurile de muncă dintr-un oraș slovac considerat Detroit-ul european
Profit.ro
Profit.ro
scris 8 ian 2024

Orașul Dolny Kubin din nordul Slovaciei a devenit în ultimele trei decenii casa unor investitori precum producătorul austriac de piese auto Miba, pe măsură ce fosta Cehoslovacie a trecut de la statutul de relicvă a vechiului bloc estic la unul dintre cei mai mari producători auto din lume, transmite Bloomberg.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente
27 mai - Eveniment Profit.ro: Piaţa imobiliară românească sub spectrul crizei occidentale. Ediţia a IV-a
30 mai - Maratonul Fondurilor Europene
6 iunie - Maratonul Energiei
13 iunie - Eveniment Profit: Piața de Capital.forum - Provocări pentru dezvoltarea piețelor și creșterea lichidității, Ediția a IV-a. Parteneri BCR, CEC Bank, Sphera, Teraplast

Însă același oraș, tipic pentru Europa Centrală și trecutul său, este emblematic pentru ceva mai amenințător care se prefigurează în viitor, arată Agerpres.

BNR avertizează: Marjele de profit practicate de sectorul imobiliar sunt cele mai mari. Creșterea ratelor bancare, noul ghimpe din coasta IMM-urilor. Jumătatea plină a paharului CITEȘTE ȘI BNR avertizează: Marjele de profit practicate de sectorul imobiliar sunt cele mai mari. Creșterea ratelor bancare, noul ghimpe din coasta IMM-urilor. Jumătatea plină a paharului

Regiunea care a devenit cunoscută drept Detroit-ul Europei începe o altă tranziție în 2024, pe măsură ce trecerea la vehiculele electrice se accelerează, iar Uniunea Europeană susține producția internă. Diferența de data aceasta este că, mai degrabă decât să recupereze decalajul, provocarea este de a evita rămânerea în urmă și a prejudicia elanul economiei.

Producătorii de automobile investesc masiv în trecerea la vehiculele electrice. Grupul german Volkswagen AG va începe să producă modele SUV complet electrice după 2025 în Slovacia, în timp ce Volvo construiește o nouă uzină lângă orașul Kosice, care va produce automobile electrice începând cu 2026. Problema este ce se va întâmplă cu vasta rețea de furnizori care constituie coloana vertebrală a industriei și care mențin economia în funcțiune.

În cel mai pesimist scenariu, până la 85.000 de locuri de muncă din Slovacia, adică 4,5% din forța de muncă, ar putea fi eliminate în urma trecerii la electromobilitate, potrivit unui studiu realizat de GLOBSEC, un grup de reflecție cu sediul în Bratislava, capitala Slovaciei.

În țara vecină Cehia, țara de origine a mărcii Skoda, primul ministru a făcut o prioritate strategică din sprijinirea industriei auto locale în tranziția la electromobilitate. La fel ca Slovacia, Cehia se află în diverse stadii de discuții cu potențiali investitori pentru a construi fabrici de baterii, deși niciuna dintre ele nu se apropie de Ungaria și Polonia în ceea ce privește atragerea acestora.

„Dacă nu gestionăm această transformare, vom avea o problemă cu ocuparea forței de muncă”, a declarat Alexander Matusek, președintele grupului de lobby al industriei auto din Slovacia.

Este greu de supraestimat importanța industriei auto pentru Slovacia și Cehia, care s-au despărțit în mod pașnic în 1993. Cele două țări produc mai multe mașini pe cap de locuitor decât oriunde altundeva în lume.

În ambele țări, cel puțin un sfert din exporturi depind de fabricile de automobile, ceea ce a dus la o creștere economică medie de 3,5% în Slovacia și de 2,4% în Cehia în ultimele două decenii, mai mare decât media UE. Jumătate din producția industrială a Slovaciei provine de la producătorii de automobile și de la furnizorii acestora. Un total de 260.000 de persoane sunt angajate la patru producători de automobile și 350 de furnizori de automobile din Slovacia. În Cehia, numărul angajaților din acest sector este aproape dublu față de cel din Slovacia.

Stellantis închide istorica fabrică Fiat din Polonia și concediează 486 de persoane CITEȘTE ȘI Stellantis închide istorica fabrică Fiat din Polonia și concediează 486 de persoane

Dolny Kubin, un oraș de aproximativ 18.000 de locuitori, se află în regiunea Zilina din Slovacia, unde se află și fabrica producătorului coreean de automobile Kia. A fost nevoie de două decenii pentru ca rata șomajului de 20% să scadă la 4%, tot datorită companiei Miba, care produce componente pentru motoare cu combustie și transmisii pentru clienți precum Volkswagen și Stellantis, care regrupează mărci precum Fiat și Citroen.

Primarul Jan Prilepok se teme că trecerea la mașinile electrice va arunca orașul său în regres. „Știu din discuțiile cu furnizorii că aceștia sunt pregătiți să se adapteze, dar depind de clienții lor pentru a face față transformării. Vedem acest lucru ca pe o amenințare serioasă. Îmi vin în minte paralele cu Nokia și telefoanele sale mobile din trecut”, a spus Prilepok.

Sute de companii care furnizează componente pentru producătorii de automobile sunt împrăștiate în Cehia și Slovacia. Acestea încearcă acum să mențină comenzile și locurile de muncă în industria care trece prin cea mai mare bulversare de când producătorii auto de stat au fost privatizați și au fost construite noi uzine în anii ’90.

Presiunea provine din faptul că un sistem de propulsie al unui automobil convențional are aproximativ 200 de piese mobile, în timp ce unul electric are aproximativ o zecime din acestea. De asemenea, nu este nevoie de lucruri precum injectoarele de combustibil și sistemele de evacuare a gazelor.

Anul trecut, Volkswagen a început producția celor mai recente versiuni ale modelelor emblematice VW Passat și Skoda Superb la uzina sa din Bratislava, dar acestea ar putea fi printre ultimele mașini cu motor cu combustie care vor fi construite acolo.

Skoda, companie cu o vechime de 128 de ani, intenționează să investească 5,6 miliarde de euro (6,1 miliarde de dolari) până în 2027 în trecerea la vehiculele electrice, înainte de interzicerea de către UE a vânzării de mașini noi pe benzină și diesel după 2035, a declarat directorul general Klaus Zellmer într-un interviu acordat anul trecut la Praga.

VIDEO Portalul avocaților bucureșteni, prezentat cu breșe de securitate de un student CITEȘTE ȘI VIDEO Portalul avocaților bucureșteni, prezentat cu breșe de securitate de un student

Cu toate acestea, criticii acuză UE pentru că subminează industria auto. Tranziția la automobilele electrice este prea rapidă, iar companiile se vor lupta și mai mult pentru a concura cu China, potrivit președintelui Asociației industriei din Cehia, Zdenek Zajicek. „Europa a luat un ritm mare și a pornit într-o direcție care, într-un fel, ne plasează într-o poziție dezavantajoasă în comparație cu alte continente”, a declarat Zajicek într-un interviu postat online în noiembrie.

Unele companii încep deja să simtă acest lucru. Kongsberg Automotive, un producător de schimbătoare de viteze din Vrable, în centrul Slovaciei, a concediat 192 de angajați în octombrie din cauza creșterii costurilor. Un alt furnizor, Svec Group, a declarat că trebuie să îndeplinească criteriile ecologice ale UE pe care rivalii chinezi nu le îndeplinesc.

„Noi nici măcar nu putem cumpăra materia primă la prețul la care ei își vând produsele finale. Îi întrebăm astăzi pe clienții noștri ce vor face pentru a face față acestei transformări, și nici măcar ei nu știu încă”, a declarat Lubomir Svec, a cărui companie fabrică în Vrable scule de presare pentru producția de componente de caroserie.

viewscnt
Afla mai multe despre
masini
detroit