Ultimele date - Vânzările de mașini full electrice au crescut. Ce se întâmplă însă cu prețurile

Ultimele date - Vânzările de mașini full electrice au crescut. Ce se întâmplă însă cu prețurile
Profit.ro
Profit.ro
scris 3 mar 2024

Vânzările de mașini electrice (BEV) au crescut, anul trecut, la nivel european, cu 28%, și cu peste o treime numai în Uniunea Europeană (UE), comparativ cu datele din 2022, însă constructorii de automobile nu au reușit să livreze pe piață modele accesibile, potrivit unei analize realizată de organizația Transport&Environment (T&E), citată de Asociația 2Celsius.

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

Raportul de specialitate relevă faptul că vânzările de BEV în UE se ridică, în prezent, la 1,5 milioane de unități, iar cota de piață a acestui segment s-a majorat la 14,6%, în 2023 față de 12,1%, cu un an în urmă, transmite Agerpres.

Dacia Sandero va avea și motorizare electrică pe generația IV CITEȘTE ȘI Dacia Sandero va avea și motorizare electrică pe generația IV

În ceea ce privește cota vânzărilor de mașini electrice 100%, pentru unii producători auto aceasta a stagnat (Stellantis, VW) sau chiar a scăzut (Renault, Ford, JLR).

La nivel global, Europa se află în urma Chinei, unde vânzările și creșterea vânzărilor de BEV-uri sunt mai mari, astfel că acestea au reprezentat 24,7% din vânzările de automobile din China în 2023, în creștere de la 21,3%, în 2022.

VIDEO Noi imagini - Umbrărescu pregătește deschiderea unui lot din Autostrada Moldovei CITEȘTE ȘI VIDEO Noi imagini - Umbrărescu pregătește deschiderea unui lot din Autostrada Moldovei

„Stagnarea obiectivelor privind emisiile de CO2 ale automobilelor până în 2025 impuse de regulamentul privind emisiile de CO2 pentru vehiculele premium și mari a permis constructorilor de automobile să limiteze oferta de BEV-uri și nu au reușit să livreze pe piața UE modele accesibile, de nivel de bază, în număr mare. Din 2018, constructorii auto au lansat doar 40 de BEV-uri mici de tip A și B, comparativ cu 66 de BEV-uri de dimensiuni mari de tip D și E. În prezent, impactul este deosebit de evident în ceea ce privește divergența cotei de piață a automobilelor compacte din segmentele B și D mari între piețele BEV și ICE (Internal Combustion Engines). Segmentul compact B este responsabil pentru 37% din vânzări în 2023. Cu toate acestea, în cazul BEV-urilor, acesta deține mai puțin de jumătate din această cotă de piață (17%)”, precizează autorii analizei.

Pe de altă parte, constructorii auto s-au concentrat pe vânzarea de mașini full electrice mai mari, din categoria premium pe segmentul D, care dețin o cotă de piață mai mult decât dublă (28%) în comparație cu cele din segmentul D ICE (13%). Acest trend a dus la prețuri ridicate pentru BEV-uri în Europa. Astfel, în timp ce prețul mediu al BEV-urilor a scăzut în China cu peste 50% din 2015, datorită, în parte, unei mai mari concentrări pe vehiculele electrice de masă accesibile și integrării lanțului de aprovizionare, prețul mediu european al BEV-urilor a crescut cu 18.000 de euro.

GALERIE FOTO Taximetriștii care au protestat în ultimele trei zile în Capitală au decis să intre în greva foamei CITEȘTE ȘI GALERIE FOTO Taximetriștii care au protestat în ultimele trei zile în Capitală au decis să intre în greva foamei

Statistica oficială menționează că în China există 75 de modele BEV disponibile la un preț mai mic de 20.000 de euro, dar numai unul în Europa. În același timp, prețul mediu în Europa rămâne ridicat chiar și în segmentele compacte: 34.000 de euro (A), 37.200 de euro (B) și 48.200 de euro (C).

„Aceste prețuri ridicate înseamnă că BEV-urile nu sunt competitive din punct de vedere al costurilor pentru consumatorii europeni atenți la costuri, deoarece există multe modele cu motorină ICE disponibile la prețuri mai mici de 20.000 de euro, cum ar fi Citroen C3 sau Skoda Fabia. Concentrarea constructorilor auto europeni pe SUV-uri (54% dintre modelele BEV lansate începând cu 2018), a avut, de asemenea, un impact asupra accesibilității, deoarece aceste vehicule au un preț semnificativ mai mare în comparație cu modelele non-SUV din segmentele compacte B (+6.100 de euro) și C (+12.100 euro). Deși au existat unele semne din partea constructorilor auto europeni care au anunțat că în perioada 2024-2027 vor apărea modele compacte mai ieftine, cum ar fi Renault 5 și VW ID.2, se preconizează că mai puțin de 50.000 de automobile din modelele ieftine anunțate vor fi produse pentru Europa în 2024, ceea ce este puțin probabil să satisfacă cererea. Acest lucru lasă piața europeană compactă, de masă, larg deschisă pentru concurența chineză”, se arată în analiza T&E.

În viziunea specialiștilor, sunt necesare politici naționale și europene inteligente pentru a accelera dezvoltarea pieței BEV de masă accesibile, ceea ce va oferi 18 milioane de automobile electrice compacte și accesibile, fabricate în Europa, până în 2030.

Printre politici se află: menținerea obiectivului de vânzări cu emisii zero de 100% în 2035 și să nu renegocieze standardele de CO2 pentru automobile în 2026; să se propună un regulament UE pentru electrificarea tuturor vânzărilor noi de automobile pentru flote de autovehicule corporative până cel târziu în 2030 și să stabilească obiective mai devreme pentru flotele mari; să se asigure vehicule electrice de mici dimensiuni și la prețuri accesibile pentru piața UE prin sprijinirea leasingului social prin intermediul Fondului Social pentru Climă al UE și să se introducă un nou standard de mediu pentru vehiculele electrice. Nu în ultimul rând, UE ar trebui să integreze cerințele de mediu și „Fabricat în UE” în sistemele de subvenționare a vehiculelor electrice și în alte sisteme de achiziții publice.

Apple surprinde și renunță la un efort de un deceniu în a construi o mașină electrică CITEȘTE ȘI Apple surprinde și renunță la un efort de un deceniu în a construi o mașină electrică

2Celsius este o organizație neguvernamentală înființată în anul 2010 cu scopul de a influența politicile privind schimbările climatice la nivel național și european. Asociația este membră a organizațiilor internaționale European Environmental Bureau, Climate Action Network Europe și ai Federației Europene pentru Transport și Mediu (T&E).

viewscnt
Afla mai multe despre
masini electrice
auto