CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii

CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii
Liviu Iancu
Liviu Iancu
scris 11 sep 2020

Cu peste 400.000 de turiști trimiși anul trecut în concedii și cu vânzări de peste 120 de milioane de euro, Cristian Pandel, proprietarul Christian Tour, era, anul trecut, românul care a vândut cele mai multe vacanțe din istoria turismului autohton. Pandemia l-a adus de la vânzări de un milion de euro pe zi în a doua parte a lui martie la vânzări zero și l-a prins cu avansuri încasate de la 150.000 de turiști și cu investiții făcute într-o companie aeriană și o franciză TUI. În cel mai greu dintre cei 23 de ani de business, în care a fost nevoit să renunțe la un sfert din angajați și a închis 20% din birouri, l-au salvat cei peste 80.000 de turiști care, începând din iunie, și-au depășit temerile și au ales să plece în vacanță. 

Urmărește-ne și pe Google News
Evenimente

23 aprilie - Profit News TV - Maratonul de Educație Financiară. Parteneri: 123 Credit, ARB, BCR, BRD, CEC Bank, PAID, UNSAR, XTB
25 aprilie - MedikaTV - Maratonul Sănătatea Digestiei
27 mai - Eveniment Profit.ro Real Estate (ediţia a IV-a) - Piața imobiliară românească sub aspectul crizei occidentale

În martie anul acesta, chiar înainte de pandemie, Cristian Pandel ajunsese la cel mai înalt nivel din cariera lui începută cu 23 de ani în urmă, ca student, într-un subsol lângă Facultatea de Drept. Avusese în 2019, cu Christian Tour, vânzări de 120 de milioane de euro, cea mai mare cifră înregistrată vreodată de o singură companie românească de turism, trimisese în concedii peste 400.000 de oameni, iar pentru anul acesta își bugetase vânzări de 150 de milioane de euro și își lansase și propria companie aeriană, Animawings.

Gala Povești cu Profit Made în România: Cristian Pandel, fondator și proprietar al Christian Tour, rarisim la evenimente publice - Am început într-un subsol, cu toate greutățile unui antreprenor CITEȘTE ȘI Gala Povești cu Profit Made în România: Cristian Pandel, fondator și proprietar al Christian Tour, rarisim la evenimente publice - Am început într-un subsol, cu toate greutățile unui antreprenor

Anul 2020 se anunța excepțional pentru Christian Tour, care până la 1 martie vânduse cu 30% mai multe vacanțe decât cu un an în urmă, în aceeași perioada. Peste 150.000 de turiști rezervaseră, cu un avans minim, vacanțe pentru anul acesta - în special în Grecia, Turcia, Spania, Bulgaria, Egipt, Tunisia și, bineînțeles, România. Politica firmei prevedea un avans minim de la clienți (10%), pentru a impulsiona vânzările. La început de februarie, chiar înainte de pandemie, companiile din grupul de turism deținut de Pandel au fost consolidate într-un holding, Christian Tour Group, cu capital social mare pentru piața de turism, de peste 30 mil. euro.

CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii

 
Pandel a povestit pentru Profit.ro că, până la lockdown, încasase în jur de 5 milioane de euro ca avans de la clienți, bani pe care i-a folosit, alături de fonduri din capitaluri proprii și linii de credit, pentru a plăti avasuri masive către hoteluri pentru a putea securiza prețul și disponibilitatea vacanțelor. Tot la începutul anului fondase și Animawings, o companie aeriană specializată în chartere, unde atrăsese ca investitor, cu o participație de 25%, compania elenă Aegean Airlines. În paralel, a reușit să readucă în România franciza TUI, cel mai mare operator mondial de turism, care ieșise de pe piața românească după ce Dragoș Anastasiu își vânduse către Dertour lanțul de agenții de turism care funcționau sub brandul TUI. Pandel făcuse, împreună cu TUI Group, un plan de dezvoltare pentru deschiderea a 40 de birouri în următorii trei ani și începuse deja operarea. Christian Tour avea la începutul anului 56 de birouri și, în tot grupul, doar în România, în jur de 300 de angajați.

Omul care renunțase la afaceri de 1 milion euro pe săptămână ca să caute sensul vieții l-a găsit și s-a întors după trei ani la muncă, unde vinde de 2 milioane euro pe săptămână CITEȘTE ȘI Omul care renunțase la afaceri de 1 milion euro pe săptămână ca să caute sensul vieții l-a găsit și s-a întors după trei ani la muncă, unde vinde de 2 milioane euro pe săptămână

"După 23 de ani de muncă cu sacrificii, simțeam că toate visele mele din studenție dădeau rezultate. Toate aceste premise îmi dădeau încredere că va fi un sezon fabulos. Ani la rând, mulți prieteni m-au tot întrebat de ce muncesc așa de mult și de ce toți banii și profitul anual a fost reinvestit sau capitalizat. Și de multe ori și eu ajunsesem să mă îndoiesc dacă modul meu preventiv de consolidare doar al businessului și nu personal are sens. Și atunci a venit răspunsul", povestește Pandel.

CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii

  
Toate acestea l-au ajutat atunci când, în martie, peste turism a picat cea mai mare criză văzută vreodată de Pandel și care a fost cauzată nu de incompetența oamenilor din industrie, ci de o criză sanitară, după cum spune omul de afaceri, mai ales de unele decizii luate de oamenii politici pe care el, în drumul și în planurile sale, nu i-a considerat niciodată ca cel mai mare risc. În martie, își amintește Pandel, toată criza sanitară a început printr-un show politic cu decizii proaste, bâlbâieli, comunicări pripite. Practic, statul român a închis business-urile din turism, a închis granițe, a închis mall-uri și sedii și, crede omul de afaceri, toate aceste decizii au fost luate fără un plan coerent sau o comunicare strategică.

CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii

Au fost luni îngrozitoare. Oare ce urma? Frica s-a transmis la toate nivelurile și prin toate mediile de comunicare. Pandel a înțeles repede că nu poate aștepta nimic de la statul român căruia îi plătise 23 de ani taxe. Probabil că nici nu avea de unde să îl ajute. S-a apucat să facă scenarii diferite și planuri de reduceri, în trepte pentru a nu expune grupul de firme. A renegociat toate contractele, chirii, utilități etc., a redus bugetele la minimum, a reprogramat vacanțe, a negociat cu hoteluri, parteneri, ca avansurile plătite de turiști pentru călătorii în perioada de restricție să fie asigurate ca avansuri pentru viitor și turiștii să nu piardă banii. În tot acest interval, Pandel a pierdut peste un sfert din echipa și a închis 20% din birouri.

Dacă în primele două săptămâni din martie, în mod normal, Christian Tour vindea de un milion de euro pe zi, iar în aprilie de un milion de euro odată la două zile, în această primăvară, în a doua jumătate a lui martie și în aprilie și mai vânzările au fost zero. Trei sferturi dintre birourile agenției erau în mall-uri, care au fost închise prin lege. "Clienții erau frustrați că nu puteau să dea de noi. Însă, cum poți să deservești dintr-odată, prin telefon, 150.000 de oameni? Cum puteam să controlez toată echipa de call center care în acea perioadă lucra de acasă, iar unii nici măcar nu aveau internet? Toată lumea suna și voia răspunsuri, iar noi nu aveam niciun răspuns, pentru că nu era nimic previzibil în planurile autorităților și totul se anunța de pe o zi pe alta", spune Cristian Pandel.

În iulie, când agențiile din România, printre ultimele din Europa, au primit acceptul să opereze primele destinații de vacanță, Christian Tour a fost prima companie care a început zborurile către Grecia și autocarele către litoralul bulgăresc. Chiar și turiști care nu rezervaseră vacanțe au luat cu asalt agențiile pentru pachete în Grecia, însă după ce autoritățile elene au cerut teste Covid-19, cererea a scăzut cu 75%.

"Începând cu luna iulie am avut turișțt care, speriați să iasă în lume și să nu se infecteze cu Covid, au renunțat la vacanță, dar am avut zeci de mii de turiști care aveau vacanțe amânate și care au evadat din imperiul fricii și au ales marea albastră.
Am înțeles cât de mult contează pentru oameni și pentru sănătatea lor psihică dreptul la vacanță", afirmă Pandel.

La început de august a pornit operarea zborurilor și către Antalya, cea mai populară destinație pentru turiștii români, iar spre sfârșitul lui august spre Egipt. "Ne-am bucurat pentru fiecare nou zbor, pentru fiecare nouă destinație deschisă,  alături de turiștii noștri. Am uitat de planurile mărețe de la început de an. Acum mă simțeam că la începuturile afacerii, în care nu îmi permiteam să greșesc pe nicio cifra, pe nici un plan", spune omul de afaceri.

Christian Tour, din iulie, de când a repornit charterele, a avut circa 120 de zboruri în opt săptămâni. Peste 80.000 de turiști au călătorit în 2020 în doar două luni cu agenția lui Cristian Pandel, principalele destinații fiind Turcia, Grecia, Bulgaria, Egipt, dar și  litoralul românesc. Omul de afaceri estimează că până la finalul anului, când va trage linie, va trimite în vacanță în total 120-130.000 de români, pentru că alți 20-30.000 care au plătit avansuri și-au amânat sejururile, urmând să plece anul viitor. "Nimeni nu și-a pierdut banii, cu excepția celor care nu au vrut să mai plece, chiar dacă hotelurile din Antalya au fost deschise și cursele charter funcționau. Au pierdut doar avansurile plătite", susține Pandel. Chiar și în cele mai aglomerate perioade din acest an, Christian Tour a operat 18 chartere pe săptămână, față de 56 de zboruri anul trecut.

Pandel estimează că va încheia anul acesta cu vânzări de 40 de milioane de euro, cam cât avea Christian Tour cu zece ani în urmă și crede că o să treacă probabil 2 -3 ani să revină la nivelul din 2019. "Cei care ne-au salvat au fost turiștii noștri care, deși bombardați în această perioada de media, ne-au înțeles, ne-au acceptat, ne-au certat de multe ori pentru că nu am putut să fim la fel de prompți ca în perioadele normale, dar totuși au călătorit sau au acceptat amânările de vacanțe, înțelegând până la urmă situația excepțională", recunoaște omul de afaceri.

El crede că statul român ar trebui să ajute business-urile care, la nivel mondial sunt considerate cele mai afectate, printre care se situează, în fruntea listei, turismul. "Fără vina noastră, am fost afectați puternic. Interesul statului este să țină în viață o vacă pe care a muls-o ani buni și care a ajuns la capacitatea de a da cel mai mult lapte. Cel care conduce vaca, fermierul, a adus mereu lapte și nu se ascunde în spatele unei pandemii ca să-și acopere eventualele probleme. Dacă statul le ajută să treacă peste momentul acesta dificil, companiile vor produce încă mulți ani și statul își va lua partea lui - locuri de muncă, taxe, impozite, reclamă pentru România", spune Pandel.

Proprietarul Cristian Tour nu a făcut niciodată politică și nu l-a interesat acest aspect, considerând că omul de afaceri trebuie să se ocupe doar de afaceri. În toți acești ani n-a lucrat niciodată cu statul, dar acum se declară șocat că o decizie din politică poate să spulbere ani de muncă ai unui antreprenor. "Ajungi să-ți dai seama că ești doar un pion și că politicul îți poate afecta toată munca. Eu tot sper că se vor lua niște decizii coerente pentru turism, dar orice tărăgănare e ca o amânare a resuscitării unui bolnav în stare gravă aflat pe masa de operație. Anumite sectoare din economie sunt la reanimare. Noi ne-am pregătit inconștient 23 de ani pentru o criză de genul celei din 2020, dar mă întreb câteodată ce se întâmplă cu agențiile de familie, agențiile la început de drum, cu oamenii din turism, cu hotelurile și cu restaurantele românești? Ce se întâmplă cu ghizii de turism și cu cei care iubesc această meserie?", se întreabă retoric omul de afaceri.

El crede că toți antreprenorii au greșit pentru că nu i-a interesat politicul, dar a ajuns la concluzia că țara asta are nevoie de manageri și crede că antreprenorii români ar trebui să ajute la reconstrucția economiei, să se implice la toate nivelurile. Pandel spune că și în politică ar trebui promovați mai mult cei care au făcut ceva în viață, nu oameni de carton, pentru că în această criză au greșit mult politicitenii, care au întârziat luarea deciziilor și nu au comunicat corect. "Văd că la noi sunt ajutate companii care, oricum, sunt sortite morții și care nici înainte de pandemie, nici în cei mai buni ani, nu au avut profit și au făcut mereu probleme. Cum să mai bagi bani acolo? Când am aplicat pentru ajutor de șomaj pentru o parte dintre angajați, în iunie, ni s-a spus că turismul nu e afectat. Trebuie ajutată întreaga industrie a turismului, nu pe bucăți", mai spune omul de afaceri, care crede că turismul în general are dreptul la o compensare sub formă de ajutor de stat, cu care să poată porni motoarele.

CONFESIUNI DE AFACERI Pandemia l-a întors cu zece ani în trecut pe Cristian Pandel, dar l-au salvat cei 80.000 de turiști care au ales vacanța în detrimentul fricii

El se teme acum că cel mai mare risc în perioada următoare nu e o criză financiară, ci că se vor strica relațiile dintre oameni. "Distanțarea dintre noi prin ruperea unor legături - eu mă cert cu clientul meu căruia îi spun că mâine zboară în vacanță, iar azi aflu că granița e închisă, îmi stric relația cu partenerii din țară, din străinătate și orice întârziere și nerespectare creează tensiune între oameni, iar oamenii sunt frustrați. Oamenii au nevoie de iubire, recunoaștere și predictibilitate. Predictibilitatea nu există... Antreprenorii se gândesc nopțile pe cine țin și pe cine dau afară, și e ca și cum te-ai gândi ce mână păstrezi și ce mână tai. Oamenii sunt din ce în ce mai singuri și mai individualiști", este de părere Pandel.

El crede că după ce lucrurile vor fi mai sigure pentru călătorii, totul va fi ca o oală sub presiune și că românii ținuți cu forța sau de teamă între granițe vor călători și mai mult, ca o compensare. Oamenii vor vrea să călătorească pentru că și-au dat seama în toată perioada aceasta de restricții, când au stat acasă, cât de importante sunt vacanțele. "Pandemia a pus oamenii în fața fricii de moarte, i-a obligat să se maturizeze rapid și le-a dat timp să se gândească ce au făcut cu viața lor. Vor fi foarte multe schimbări și oamenii vor alege să trăiască momentul. Dincolo de orice frică și de orice restricții, toți visăm la marea albastră!"

viewscnt
Afla mai multe despre
cristian pandel
christian tour
pandemie
turisti