La primele două, despre care Profit.ro a relatat aici și aici, au fost atribuite în total contracte de subvenționare pentru 70 de solicitanți, ale căror proiecte însumează o putere instalată de 4.279 MW, în parcuri eoliene și fotovoltaice.
Schema de sprijin CfD este menită să asigure constanța veniturilor în etapa de exploatare a unui proiect de investiții în producția de energie verde. Astfel, în esență, investitorului îi este garantat un preț de vânzare a energiei după începerea producției, intitulat "preț de exercitare", preț care să-i asigure un anumit nivel minim de rentabilitate. În cazul în care prețul de vânzare real de pe piață, calculat ca preț de referință într-un interval dat, este mai mic decât cel de exercitare, investitorul are dreptul să fie compensat prin plata diferenței. Există și varianta ca prețul de referință să fie mai mare decât cel de exercitare, iar în acest caz investitorul este obligat să returneze diferența.

Obiectivul celei de-a treia licitații CfD este acordarea ajutorului de exploatare pentru 290 MW de capacități noi de producție de energie din surse regenerabile eoliene onshore, a anunțat Ministerul Energiei. Prețul de exercitare nu poate depăși valoarea de 80 euro/MWh.
Evaluarea cererilor de finanțare este realizată de Transelectrica, în calitate de operator al schemei CfD, iar depunerea acestora se realizează la sediul operatorului schemei CfD. Termenul limită de depunere a cererilor de finanțare este 14 noiembrie 2025, ora 12.
Ajutorul de stat este acordat pe o perioadă de 15 ani câștigătorilor licitațiilor CfD, după finalizarea și punerea în funcțiune a centralelor de producție de energie regenerabilă.

Principala sursă de finanțare a diferențelor de preț datorate investitorilor în baza schemei de sprijin CfD era reprezentată exclusiv, până de curând, de un grant european nerambursabil de 3 miliarde de euro din Fondul de Modernizare.
Un ordin recent al Ministerului Energiei a adăugat ca sursă de finanțare și banii europeni din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

″Bugetul total estimat pentru această schemă CfD este echivalentul în lei a 3 miliarde de euro, reprezentând, cu prioritate, fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene asigurate de ministerul de resort din Fondul de Modernizare și, în condițiile stabilite prin decizia/deciziile de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, din Planul național de redresare și reziliență și transferate în fondul de lichiditate CfD, atunci când este necesar″, este modificarea operată de minister la legislația schemei de ajutor de stat.
Guvernanții speră ca banii europeni să fie suficienți pentru a acoperi costurile cu necesarul de plăți asumat de statul român pentru acest mecanism de sprijin și să nu fie nevoie ca acestea să fie suportate și de consumatorii români pe facturile lor de curent, cum se întâmplă în prezent cu sprijinul acordat producătorilor de energie regenerabilă prin intermediul celebrelor certificate verzi.
Banii de la UE nu acoperă și cheltuielile administrative ale OPCOM și Transelectrica cu mecanismul de sprijin CfD, potrivit Deciziei Comisiei Europene de aprobare a ajutorului de stat. Aceste cheltuieli administrative sunt suportate de consumatorii finali de energie pe facturi, după eliminarea plafonării prețurilor finale.