Furnizorii de energie riscă să se calce pe picioare cu statul, la coadă la bănci

Furnizorii de energie riscă să se calce pe picioare cu statul, la coadă la bănci
scris 30 ian 2022

Cel mai mare furnizor de energie electrică din România, Electrica Furnizare, parte a grupului Electrica SA, unde acționar principal este statul român, cu 48,8% din acțiuni, se vede obligat să contracteze anul acesta împrumuturi bancare suplimentare pe termen scurt pentru finanțarea activității curente în valoare de până la 1,5 miliarde lei, pentru care are nevoie de garanția companiei-mamă, întrucât suma menționată este mai mare decât valoarea contabilă totală a activelor Electrica Furnizare la 31 decembrie 2021, cifrată la sub 1,4 miliarde lei, iar grupul Electrica SA are rating corporativ de nivel BBB de la agenția Fitch Ratings, astfel că garanția sa este de natură să reducă costurile de finanțare ale subsidiarei de furnizare.

Motivele pentru care Electrica Furnizare are nevoie de credite suplimentare sunt scumpirea galopantă a energiei electrice pe piețele angro, de unde compania achiziționează curent pentru clienții săi finali, precum și criza de lichiditate generată de aplicarea măsurilor guvernamentale de plafonare a prețului și compensare a facturilor, care, potrivit estimărilor companiei, majorează termenul de încasare a facturilor de consum ale clienților cu cel puțin 45 de zile.

Christel Heydemann devine prima femeie numită în funcția de CEO Orange CITEȘTE ȘI Christel Heydemann devine prima femeie numită în funcția de CEO Orange

Întârzierea la încasare este cauzată de termenele lungi de rambursare de către stat de la buget a costurilor plafonării și compensării, termene prevăzute de legislația în vigoare, dar care oricum au fost deja depășite.

Pe de altă parte, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis pe 19 ianuarie că, până la acea dată, a constatat la Electrica Furnizare peste 2,2 milioane de facturi emise incorect fără plafonare și compensare, care au fost stornate. Compania, amendată de ANPC, le transmisese anterior public clienților că, deși facturile aferente consumului realizat în intervalul noiembrie 2021-decembrie 2021 "nu conțin momentan" mențiuni cu privire la plafonare, compensare, exceptare de la plată și măsurile de protecție a consumatorilor vulnerabili, aceștia că vor beneficia de facilitățile prevăzute de lege pentru toată perioada de aplicare a acestora.

Procesul lui Sorin Oprescu a ajuns la final după 7 ani de la debut. Verdictul - peste două luni CITEȘTE ȘI Procesul lui Sorin Oprescu a ajuns la final după 7 ani de la debut. Verdictul - peste două luni

Electrica SA a convocat AGA pentru a aproba plafonul de credite de maximum 1,5 miliarde lei pe 2022 solicitat de subsidiara Electrica Furnizare, pentru care compania-mamă va constitui garanții de până la 1,65 miliarde lei.

AGA a fost anunțată în aceeași zi în care Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) a făcut apel la autoritățile statului să urgenteze decontarea "corectă și la timp" a sumelor pentru compensări și plafonări, spunând că furnizorii nu–și mai permit să susțină financiar sprijinul asumat de stat pentru consumatori și deplângând faptul că, până în prezent, Guvernul nu le-a rambursat furnizorilor nimic din costurile aferente schemei de sprijin.

VIDEO Belgia și-a prezentat noul pașaport ilustrat cu eroi și eroine din benzile desenate CITEȘTE ȘI VIDEO Belgia și-a prezentat noul pașaport ilustrat cu eroi și eroine din benzile desenate

Potrivit estimărilor AFEER, impactul financiar al plafonării și compensării depășește cu mult 3 miliarde de lei, suma comunicată de către autorități ca fiind alocată de la bugetul de stat pentru finanțarea măsurilor. În plus, se discută la nivelul coaliției de guvernare prelungirea, sub o formă sau alta, a schemei de sprijin pentru consumatorii finali și după trecerea iernii, adică după 30 martie 2022.

"Mai mult, noua OUG 3/2022 aduce probleme în plus furnizorilor. Prețul final facturat al energiei electrice stabilit de Ordonanță are o valoare mai mică decât cea necesară pentru acoperirea tuturor componentelor prețului final. Toate celelalte componente ale prețului final sunt stabilite fie de către ANRE (tarifele de transport, distribuție, certificate verzi, bonus de cogenerare), fie prin legi organice (TVA și accize, prin Codul Fiscal). Valoarea prețului final, impus prin OUG 3/2022, nu acoperă nici măcar taxele și tarifele reglementate stabilite pentru 6 dintre cele 8 zone de distribuție din țară; nemaivorbind de costurile de furnizare si de acoperire a dezechilibrelor față de prognoza de consum. Astfel, conform prevederilor OUG 3/2022, furnizorii sunt obligați să suporte o parte din tarifele reglementate, ceea ce nu este corect. Chiar de la întocmirea facturilor, furnizorii vor avea pierderi. Iar acumularea pierderilor, la care se adaugă lipsa lichidităților determinată de faptul că autoritățile nu au rambursat sumele pentru compensare și plafonare, vor conduce furnizorii spre insolvențe și falimente. Deja peste 50% dintre furnizorii de gaze naturale au renunțat la această activitate. Există riscul ca și majoritatea furnizorilor de energie electrică să renunțe, voit sau obligați, pentru că nu vor putea susține această activitate generatoare de pierderi", a avertizat Asociația.

INFOGRAFICE Peste 33% dintre părinți nu au fost vreodată cu copiii la dentist, cel mai mare procent înregistrat în ultimii patru ani CITEȘTE ȘI INFOGRAFICE Peste 33% dintre părinți nu au fost vreodată cu copiii la dentist, cel mai mare procent înregistrat în ultimii patru ani

Riscul este ca, în aceste condiții, și alți mari furnizori de energie electrică și gaze naturale din România, chiar și cei care fac parte din mari grupuri multinaționale cu putere financiară majoră, să ajungă să fie nevoiți să împrumute mai mult de la bănci. Ei ar fi astfel nevoiți să concureze pentru finanțări, al căror cost este în creștere pe fondul inflației masive, chiar cu statul de la care așteaptă rambursarea cheltuielilor cu plafonarea și compensarea și care inclusiv din această cauză va trebui să se împrumute și el mai mult. Potrivit datelor din momentul de față, Guvernul are un necesar brut de finanțare de 145,4 miliarde lei pentru anul 2022, cu 40% mai mare comparativ cu volumul de împrumuturi de stat contractat anul trecut.

După cum a relatat Profit.ro, unul dintre principalele motive pentru care fostul cel mai mare furnizor independent de energie de pe piața concurențială, Getica 95 Com, a intrat în insolvență în vara anului trecut, a fost retragerea de către bănci a unor finanțări de zeci de milioane de lei, după creșterea dramatică a cotațiilor de achiziție angro a energiei de pe piața pentru ziua următoare (PZU) de către Getica, mult peste media ultimilor 3 ani anteriori, coroborată cu prețurile de furnizare semnificativ mai mici decât costurile de achiziție din contractele cu clienții finali. 

785 de milioane de oameni plătesc abonament pentru cel puțin unul din serviciile Apple CITEȘTE ȘI 785 de milioane de oameni plătesc abonament pentru cel puțin unul din serviciile Apple

Electrica Furnizare estimează că, în cazul său, suma de recuperat de la stat aferentă aplicării plafonării și compensării pe toată perioada de implementare a schemei de sprijin în forma ei actuală reprezintă peste 50% din totalul valorii activelor sale contabile contabile de la finalul anului trecut, de circa 1,39 miliarde lei, adică este mai mare de 700 milioane lei.

Potrivit unui document al Electrica SA, necesarul de finanțare pentru capital de lucru al subsidiarei Electrica Furnizare a crescut semnificativ în primul rând din cauza scumpirii galopante a energiei pe piețele angro, prețul mediu de tranzacționare din decembrie 2021 pentru contractele cu livrare în luna următoare fiind de 4,5 ori mai mare decât cel similar din decembrie 2020.

România a rămas pe ultimele locuri din UE în privința salariului minim, deși acesta a crescut. Pe cine depășește CITEȘTE ȘI România a rămas pe ultimele locuri din UE în privința salariului minim, deși acesta a crescut. Pe cine depășește

"În aceste condiții, toate valorile reprezentând creanțe de încasat de la clienții finali, precum și datoriile de plătit pentru energia achiziționată, cresc proporțional, ceea ce duce și la creșterea nevoii de finanțare a capitalului circulant, generată de diferența între termenele de plată a datoriilor și termenele de încasare a creanțelor, precum și a nevoii de scrisori de garanție aferente tranzacțiilor de achiziție energie electrică și gaze naturale", se menționează în document.

Sursa citată mai relevă că, din cauza mecanismelor de rambursare a costurilor aplicării legislației de plafonare și compensare, pentru 90% din creanțele aferente contractelor încheiate cu clienții finali, termenul de încasare crește cu cel puțin 45 de zile sau chiar mai mult, depinzând de derularea efectivă a rambursărilor de la Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială și de la Ministerul Energiei, pentru facilitățile acordate clienților finali prin schemele de sprijin respective.

Nicușor Dan va cheltui bani pe studiul ciorilor CITEȘTE ȘI Nicușor Dan va cheltui bani pe studiul ciorilor

"De asemenea, această nevoie de finanțare a capitalului de lucru poate crește în continuare, având în vedere dezbaterile și inițiativele privind prelungirea sau, respectiv, amendarea mecanismului privind facilitățile de exceptare și compensare acordate clienților finali (…); evoluția prețurilor la energia electrică și îndeosebi a prețurilor la energia electrică din piața pentru ziua următoare (PZU), în contextul în care, pentru modelarea curbei de consum orare aferente livrărilor către clienții finali, PZU este piața principală care oferă lichiditate în acest scop. Menționăm că, din motive de evitare a riscului, nu putem exclude scenariul revenirii la nivelurile atinse de prețurile energiei electrice în PZU în luna decembrie 2021. Din această perspectivă, se urmărește continuarea negocierilor cu partenerii financiari ai Electrica Furnizare și ai grupului Electrica SA (bănci comerciale și instituții financiare internaționale - IFI) pentru a putea contracta facilități de finanțare a capitalului de lucru în raport cu evoluția nevoilor de finanțare și cu actualizările prognozei fluxurilor de numerar", se precizează în document.

Datele OPCOM arată că, în decembrie 2021, pe PZU, prețul mediu de închidere a pieței a fost de 1.139,30 lei/MWh, de 4 ori mai mare decât în decembrie 2020 (284,32 lei/MWh).

viewscnt
Afla mai multe despre
criza lichiditate
imprumuturi bancare
furnizori energie gaze insolventa
plafonare preturi energie gaze
compensare facturi energie gaze
decontare plafonare compensare furnizori energie gaze